Згідно із законом, зазначена система створюється для забезпечення відповідними профільними підрозділами невідкладних заходів із запобігання або ліквідації екстрених ситуацій.
Закон передбачає створення у складі територіальних органів спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту населенню центрів екстреної допомоги за номером "112", оперативно-диспетчерських служб, підрозділів екстреної допомоги, які працюватимуть із використанням телекомунікаційних мереж, програмних, технічних та інших засобів.
Центри "112" зокрема забезпечуватимуть: прийняття й оброблення екстрених викликів; визначення підрозділів екстреної допомоги населенню, які залучаються для надання такої допомоги; передачу інформації про екстрені виклики до оперативно-диспетчерських служб; взаємодію підрозділів екстреної допомоги населенню під час роботи; ведення обліку та статистичної звітності; зберігання інформації про екстрені виклики.
У свою чергу, оперативно-диспетчерські служби органів державної влади та місцевого самоврядування зокрема забезпечують: прийняття екстрених викликів та інформації про них від центрів "112"; формування та оперативну передачу цієї інформації підрозділам екстреної допомоги; координацію дій цих підрозділів; цілодобове чергування.
Визначати порядок роботи системи екстреної допомоги населенню за номером "112" має Кабінет Міністрів, порядок передачі екстрених викликів – центральний орган виконавчої влади в галузі зв'язку.
Для забезпечення обробки екстрених викликів операторам центрів "112" надано право використовувати інформацію з баз даних операторів телекомунікацій. Щодо абонентів фіксованого телефонного зв'язку – це номер, ПІБ, адреса, щодо мобільних абонентів – номер та місцезнаходження на момент здійснення екстреного виклику.
Дзвінки на номер "112" будуть безкоштовними.
Нагадаємо, 15 березня Верховна Рада визначила принципи роботи системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером "112".
МНС має намір увести в експлуатацію систему екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером "112" у містах, які прийматимуть ЧЄ-2012 з футболу, у квітні-травні 2012 року.
У структурі міністерства створене державне підприємство "Центр громадської безпеки 112", що є головним виконавцем робіт зі створення системи "112".
Кабмін виділив 452,06 млн грн на створення й впровадження цієї системи екстреної допомоги населенню в 2012 році.