Водії, що ночують у багатокілометрових заторах, тисячі людей, що намагаються пішки дістатись до віддаленних районів, перегороджені вантажівками дороги, зачинені станції метро (зокрема, ввечері 23 березня тільки на вихід пасажирів працювала станція «Вокзальна»), повна зупинка наземного транспорту, відсутність світла у чималих мікрорайонах столиці, порожні полиці супермаркетів та сноубордисти на Андріївському узвозі… До таких наслідків призвів березневий сніг – за добу його «намело» близько 50 см. Місячна норма, констатували синоптики, становить 47 см.
Цьогоріч з подібною погодою стикались у багатьох країнах світу. Тиждень.ua спробував розібратись у міжнародній «політиці» прибирання снігу.
Москва: «Всі рухаються»
Снігопад, що почався 13 березня, став серйозним випробуванням для московських комунальників. Приріст снігу, який і без того ще не починав танути на вулицях російської столиці, склав 40 см. Апокаліпсис це не нагадувало навіть приблизно. Хіба що, не витримавши навантаження рухнули покрівлі кількох ангарів та дах автосалону (за словами міської влади, трапилось це з вини балансоутримувачів будівель), розмило асфальт на кількох трасах. Погодні умови, тим не менш. визнали аномальними.
Москвичу Сергію «пощастило» побачити і московський, і київський березневі снігопади.
23 березня він приїхав у Київ потягом. «Все було занесено снігом, але я не надав цьому ніякого значення. Взяв на вокзалі таксі та поїхав, – розповідає він. – Спочатку ми їхали нормально. А потім встали на проспекті Перемоги. Я вийшов, подивився вперед. Скільки видно – стояли автівки. Це було близько шостої ранку».
«Це було схоже не на затор внаслідок снігопаду, а на перекриття дороги. Ніби Путін їде, – констатує він. – Ми чекали, що дорогу ось-ось відкриють. Ми перемикали радіостанції, чекали що, може, щось повідомлять». За годину москвич не витримав та вирушив до метро.
Подібні погодні умови ніколи не перетворюють Москву на знімальний майданчик фільму жахів, коментує Сергій. «У Москві машини їдуть. Так, аварій чимало, а середня швидкість на найбільш завантажених ділянках може бути близько 5 км на годину. Але всі рухаються».
«Зовсім не як у Москві… Напевно, у вас катастрофічно не вистачає техніки, яка прибирала б сніг. І організаційного досвіду боротьби з великими снігопадами. Тому що, наприклад, перекривання доріг – це дико. А у вас це практикується судячи з того, що я бачив за два дні. І практикується без жодних повідомлень про це».
Читайте також: Клімат творить історію
Зі шквальним вітром
Для Москви сніг – явище звичне. Але 22 лютого з цією проблемою – випало близько 40 см снігу – стикнулись кілька американських штатів, звичайна погода у яких дозволяє не перейматись навіть зміною шин на зимові. Опади, на відміну від київських, деінде супроводжувались шквальним вітром.
В умовах нульової видимості на трасі в Айові стикнулись близько 30 авто, загинули три людини. В аепоротах скасували рейси.
Втім, американці швидко подолали наслідки стихії. Особливо в Арканзасі, де саме проводили навчання по «боротьбі» з буранами.
Цілим світом
Сильний снігопад обрушився на Європу 12 березня. На дорогах утворилися багатокілометрові затори.
У Бельгії, зокрема, за ніч випало до 25 см снігу. Більше дісталось французським Нормандії та Бретані – висота снігового покріву у регіонах склала близько 60 см. “Дороги перекриті, зупинено рух високошвидкісних поїздів TGV, Thales і Eurostar, скасовано сотні авіарейсів. Через неполадки електромереж близько ста тисяч людей залишилися без світла”, – звітували французські ЗМІ.
В українській столиці для ліквідації наслідків стихії міській владі вдалося тріумфально долучити бронетранспортери. Французські регіони ж “розгрібали” дещо інакше. Міністри зібрались на консіліум та оголосили надзвичайний стан. Про хід робіт звітував особисто міністр внутрішніх справ країни. Він розповів, що для боротьби з наслідками стихії мобілізували більше 12 тисяч пожежників, рятівників, поліцейських та жандармів. Задіяли й військових.
“У полі” також працювали близько тисячі співробітників енергетичної компанії, адже чимало будинків залишились без світла.
Читайте також: В який бік змінються український клімат
В Україні, тим часом, знеструмленими залишаються більше 600 населених пунктів. Проблему начебто вирішують абстракті “аварійні бригади обленерго”. Працює й не менш абстрактна снігоприбиральна техніка, результати діяльності якої важко помітити навіть на дорогах столиці – сьогодні вони більше нагадують занесені снігом рівнини.
Втім, сніг, як мріяв колишній київський міський голова, обов’язково прибере “той, хто його розкидав” – природа.