Як спрацювали нововведення для абітурієнтів з ОРДіЛО та Криму

Суспільство
30 Вересня 2020, 12:44

Про “особливі преференції” для абітурієнтів

“Насправді, цьогоріч не відбулося жодних великих змін. Як у минулі роки, ми приймали дітей за двома процедурами: спрощеною та звичайною. Якщо дитина з тимчасово окупованої території не має свідоцтва про повну середню освіту українського зразка, ми надавали їй можливість обрати загальноосвітню школу, яка співпрацює з освітнім центром “Донбас-Україна” або “Крим-Україна”. Там вони повинні заповнити освітню декларацію, написати заяву і скласти дві атестації: з української мови та історії України. За результатами цієї атестації школа виписує довідку, на основі якої вони допускаються на додатковий іспит з профільного предмету. У нас у навчальному закладі це може бути іноземна мова, історія, географія або математика — відповідно до того, на яку спеціальність хоче вступити абітурієнт. Результати всіх іспитів сукупно складають рейтинг, за яким визначається, хто з вступників може бути рекомендований на навчання коштом державного бюджету за спеціальною квотою. Ще раз нагадуємо: для дітей з окупованих територій виділяється окрема кількість місць, яка не впливає на кількість бюджетних місць для вступників, котрі вступають за результатами ЗНО. Так було з 2016 року, коли вперше запровадити діяльність освітніх центрів”.  

 

Читайте також: Мутації шкільного навчання у «ЛНР»

 

“Нововведенням 2020 року став дозвіл створювати освітні центри для вступу дітей з окупованих територій Донбасу та Криму у будь-якому регіоні України на базі будь-якого навчального закладу середньо-спеціальної чи вищої освіти. Відповідно, після створення такого центру, навчальний заклад отримував певну кількість студентів по квоті, яка раніше була розподілена виключно серед закладів Донеччини та Луганщини. Зараз вже можна констатувати: цією можливістю скористалися майже усі заклади вищої та середньої освіти України. Пройти спрощену процедуру цьогоріч можна було у будь-якому виші, куди хоче вступити абітурієнт. У навчальному закладі самі визначали в ході іспитів, чи підходить їм конкретний вступник, який через окупацію не зміг взяти участь у звичайному тестуванні. Кращих брали на бюджет за квотою, слабкішим пропонували контрактну систему навчання. У жодному разі, не йшлося про вступ випускників з окупованих територій без іспитів чи підтвердження знань, потрібних для надання документів про повну чи неповну середню освіту. Як і отримання довідок зі школи без фізичної присутності вступника, який не навчався екстерном, наприклад, онлайн”.

Про альтернативні варіанти вступу та вплив карантину

“Частина випускників з окупованих територій мають свідоцтво про повну середню освіту, отримане після закінчення екстерном школи на вільній території України. Зазвичай такі випускники реєструються для проходження ЗНО та вступають у бажаний виш, як звичайні громадяни України. Так було кілька років підряд: діти з тимчасово окупованих територій вступали до музичних, медичних чи військових вишів, як і інші громадяни. Але цьогоріч, на жаль, більшість випускників, які кілька років навчались у двох школах одночасно і самостійно готувались до ЗНО, просто не змогли приїхати ані на основну, ані на додаткову сесію через закриття КПВВ. Щоб спробувати потрапити на тестування, родини були змушені везти дітей через Росію, вони вступають за основним конкурсом. Але треба розуміти, що це набагато складніша дорога та суттєві кошти, які є не у всіх”. 

 

Читайте також: Вирватися за колючий дріт

 

“Ще одне нововведення, яке полегшило життя вступників: після ухвалення поправок до закону, ці свідоцтва залишаються дійсними навіть без проходження ЗНО. Але це стосується не виключно випускників з окупованої території, а всіх, хто не зміг потрапити на тестування, або забажав підтвердити свої знання у вигляді ДПА. У екстернів, котрі не змогли виїхати з окупованої території, ще є час до 23 жовтня, щоб подати документи до освітніх центрів, де їм запропонують скласти додатковий іспит у формі ЗНО, за результатами якого вони потраплять до рейтингу та конкурсу на додаткові місця за тією ж спеціальною квотою. При наявності свідоцтва, яке нам може передати школа, де екстерном кілька років займався випускник, ми навіть згоді проводити такий іспит онлайн. Але після цієї дати, на жаль, варіантів вступити цьогоріч не буде”.

Про безпідставне обурення суспільства

“Практика запрошувати на навчання талановиту молодь звідусіль світу поширена в усьому світі, а особливо у Європі, де стрімко відбувається старіння населення. На здібних дітей з окупованого Донбасу і Криму зараз “полюють” не тільки місцеві виші, які залишилися в окупації, а й російські, що надають їм пільги. І якщо ці родини обирають відправляти дітей навчатися на вільну територію України, то держава просто зобов’язана заохочувати громадян зручними умовами. Бо ми маємо розуміти і нашу реальність: кількість навчальних закладів в Україні доволі висока, чого не скажеш про кількість молоді. Зараз, об’єктивно, майже всі, хто бажає отримувати освіту, може навчатися бюджетним коштом, справа іноді просто в амбіціях при виборі навчального закладу. Тому не варто навіть обговорювати, що хтось у когось забирає бюджетні місця. Так, через зміни у законодавстві справді збільшилась кількість випускників, які хотіли б навчатися в Україні. Це, в першу чергу, діти з високими навчальними досягненнями, які хотіли б навчатися не у провінційних філіях, а у великих і “сильних” навчальних закладах. Але, на жаль, через карантин певна кількість випускників не змогли скористатися цією можливістю. Тому, скоріш за все, вступників з окупованої території Донбасу та Криму навряд чи буде більше, ніж минулі роки”.   

 

Читайте також: Чому абітурієнти з окупованих територій вступають до вишів через освітні центри без ЗНО

 

“Взагалі, навряд чи спрощену систему можна назвати пільговою. Скоріше, навпаки. Діти, що здають ЗНО, подають свої результати у кілька навчальних закладів і майже зі стовідсотковою вірогідністю вступають на бюджет до одного з них. Ті, хто складає іспит після підтвердження свідоцтва, можуть вступати лише до одного навчального закладу, і в них є один шанс спробувати свої сили. Взагалі, діти, що опинилися в окупації, мають долати набагато більше перешкод, якщо обирають вчитися в Україні. Наприклад, пошук репетитора з історії України чи мови з літературою на окупованій території вважається майже карним злочином. І тому навіть ті, хто їде вступати за спрощеною системою, докладають багато зусиль, щоб опанувати предмети, які вони вже кілька років не вивчали. І вони варті того, щоб дати їм шанс виїхати з окупації та отримати якісні знання”.