Як працює російська пропаганда в ЗМІ на прикладі RT та Sputnik

Світ
27 Січня 2022, 17:06

Російські державні ЗМІ RT і Sputnik є критичними елементами російської дезінформації та екосистеми пропаганди. Про це пише у новому спеціальному звіті "ЗМІ, які фінансуються Кремлем: RT і Sputnik. Роль в екосистемі дезінформації та пропаганди Росії" від Центру глобальної взаємодії Державного департаменту США (GEC) за січень 2022 року.

Зростання аудиторії та міжнародна дезінформація

У доповіді за серпень 2020 року GEC окреслив п’ять стовпів російської дезінформаційної та пропагандистської екосистеми. RT і Sputnik є ключовими фінансованими та керованими державою глобальними мессенджерами в цій екосистемі. Вони використовують маску звичайних міжнародних ЗМІ для дезінформаційної та пропагандистської підтримки цілей зовнішньої політики Кремля.

RT і Sputnik також взаємодіють з іншими стовпами екосистеми, розширюючи контент Кремля та пов’язаних із ним проксі-сайтів (деякі з яких пов’язані з російською розвідкою), зокрема через соціальні мережі та кібер-дезінформацію.

Ці російські медіа служать, перш за все, кремлівськими каналами обговорення подій, водночас прирівнюючи себе до фінансованих державою, але прозорих і незалежних медіа-організацій, таких як BBC чи Голос Америки. Проте у звіті стверджують, що непрозора організаційна структура RT і Sputnik і недостатня фінансова прозорість приховують справжній рівень контролю російського уряду над редакційними процесами та кадровими рішеннями.

Більше того, російські урядовці та керівництво ЗМІ відкрито обговорювали роль RT і Sputnik як інструментів державної пропаганди. 

Читайте також: Яку дезінформацію поширюють українські та російські “зливні бачки”

Місце RT і Sputnik як засобів дезінформації та пропаганди найбільш очевидне, коли вони повідомляють політично значимі для Кремля питання. Поширеним прикладом є використання Росією RT і Sputnik для спроби змінити громадську думку про Україну в Європі, США і навіть у Латинській Америці.

Коли інформація про потрібне ставлення до певних питань не задовольняє, Росія використовує фінансовані державою міжнародні ЗМІ для введення в інформаційне середовище прокремлівської дезінформації та пропаганди.

Охоплення аудиторії RT і Sputnik важко виміряти частково тому, що RT раніше завищувала статистику свого мовлення. Крім того, обидва видання працюють як частини мережі, що складається з численних брендів, веб-сайтів та акаунтів у соціальних мережах, які публікують контент багатьма мовами.

Дослідники виявили, що онлайн-охоплення RT Arabic, виміряне з точки зору відвідувань веб-сайтів, підписників і лайків у соціальних мережах, а також кількості переглядів відео в соціальних мережах, можна порівняти з охопленням відомих панарабських ЗМІ та BBC News Arabic.

За даними лабораторії цифрових криміналістичних досліджень Atlantic Council, RT "здобув значну аудиторію" в Латинській Америці, особливо підкреслюють зростання сторінки RT у Facebook під час пандемії COVID-19.

Навіть якщо їхня статистика аудиторії нереалістична, це не зменшує їхню  ключову роль у поширенні наративів у російській дезінформаційній екосистемі. Крім того, академічні дослідження показують, що контент RT має здатність змінювати думку своїх глядачів.

В одному нещодавньому дослідженні повідомлялося, що американські споживачі, які стикаються з контентом RT, частіше вважають, що Сполучені Штати мають відмовитись від своїх глобальних лідерських позицій, навіть якщо споживачі знають, що RT фінансується російським урядом.

Екосистема пропаганди

Російська дезінформаційна та пропагандистська екосистема — це сукупність офіційних, посередницьких та неатрибутованих комунікаційних каналів і платформ, які Росія використовує для створення та розширення наративів. Екосистема складається з п’яти основних стовпів:

  • офіційні державні комунікації;
  • фінансований державою глобальний обмін повідомленнями;
  • культивування проксі-джерел;
  • озброєння соціальних медіа;
  • кібер-дезінформація.

Екосистема відображає як джерела дезінформації та пропаганди, так і тактику, яку використовують ці канали.

Проксі-джерела – це неофіційний рупор, який поширює дезінформацію та пропаганду. У російському контексті певні проксі-сайти мають прямі посилання на російський уряд, деякі замасковані в російській дезінформаційній та пропагандистській екосистемі, а інші більш слабко пов’язані через наративи, які вони пропагують. Їхні зв’язки навмисно роблять тьмяними.

Проксі-сайти діють як сполучна тканина серед стовпів через створення дезінформації та пропагандистських наративів. RT і Sputnik мають взаємовигідні стосунки з авторами проксі-сайтів, зокрема Фініан Каннінгем, Пепе Ескобар і Крістофер Блек.

Кілька проксі-сайтів, для яких ці автори створюють контент, контролюються та/або керуються російськими спецслужбами.

Російський уряд намагається приховати роль RT і Sputnik як ключових інструментів державної дезінформації та пропаганди. Кремль заявляє про хибну еквівалентність між керованими державою RT і Sputnik та іншими фінансованими державою, прозорими медіа-організаціями, але ці відмінності насправді різкі. Російська влада значною мірою залучена до процесу прийняття рішень щодо кадрової та редакційної політики.

Фінансування

Видання не викладають публічні бюджетні звіти чи детальні річні фінансові звітності, тож громадськість повинна покладатися на туманні оцінки, які час від часу оголошує російський уряд. Серед прикладів, наведених у звіті:

  • Бюджет RT на 2015 рік, згідно з його веб-сайтом, становив 13,85 мільярда рублів (близько $220 мільйонів за курсом 2015 року). Проте в інтерв’ю 2015 року російському незалежному медіа "Дождь ТВ" Маргарита Симонян сказала, що бюджет на цей рік становив 18 мільярдів рублів.
  • Веб-сайт RT стверджує, що його бюджет на 2016 рік становив $275 мільйонів (17 мільярдів рублів), а відео, опубліковане RT, суперечить цій інформації, стверджуючи, що його бюджет на 2016 рік становив $300 мільйонів (21 мільярд рублів).
  • У 2019 році RT оголосила на своєму Телеграм-каналі, що бюджет RT і "Росії сьогодні" з федерального фінансування становив $440 мільйонів, однак офіційна цифра федерального бюджету на 2019 рік становила $430 мільйонів.

Як головний редактор і RT, і ТВ-Новини, Маргарита Симонян очолює бюджетний комітет, згідно зі статутом ТВ-Новини. Їх останній звіт за 2019 рік до Міністерства юстиції Росії, який щорічно мають відправляти всі неприбуткові організації, містив лише дві цифри: кількість грошей, отриманих від уряду, та сума, витрачена на створення контенту ЗМІ та його глобальне поширення.

У 2020 і 2021 роках "ТВ-Новини" не публікували обов’язкові звіти для Міністерства юстиції щодо свого бюджету.

Хронологія розвитку RT

Також у звіті наводиться хронологія розвитку RT разом із ситуацією в регіонах, щодо яких Росія зацікавлена у поширенні дезінфоромації. 


2004 рік – Помаранчева революція в Україні;

2005 – Перша трансляція англійською мовою;

2007 – Запуск каналу YouTube;

2007 – Запуск каналу арабською мовою;

2008 – Грузинська війна;

2009 – Russia Today змінює назву на RT;

2009 –lЗапуск іспаномовного каналу;

2010 – Канал RT America починає мовлення зі своєї студії у Вашингтоні, округ Колумбія;

2011 – Арабська весна;

2011 – Документальний канал RTDoc починає цілодобове мовлення англійською мовою без вихідних;

2012 – RT починає писати російською;

2013 – RT запускає RUPTLY, глобальне агентство відеоновин із повним набором послуг;

2013 – Євромайдан;

2014 – Вторгнення Росії в Україну та незаконна анексія Криму;

2014 – RT запускає канал у Великобританії;

2014 – Запуск німецькомовного сайту RT Deutsch;

2015 – Запуск RT en Français – французької онлайн-платформи RT;

2017 – RT запускає франкомовний канал;


Структура російських ЗМІ

Організаційна структура та ієрархія управління RT і Sputnik також непрозорі.

У звіті наводиться в приклад, як станом на січень 2022 року на сайті Sputnik головним редактором є Антон Анісімов, який раніше працював на RT. Більше інформації про структуру управління немає.

До грудня 2021 року в материнській компанії Sputnik "Росія сьогодні" генеральним директором був лише Дмітрій Кісєльов, а головним редактором – Маргарита Симонян. Нещодавно "Росія сьогодні" створила сторінку керівництва, на якій перераховано кілька керівних працівників їхніх торгових точок, але досі не містить жодної інформації про те, як керують торговими точками.

Читайте також: Непомітна зброя. Місце України в інформаційній війні

І навпаки, на сайті RT головним редактором є лише Маргарита Симонян, а керуючим директором Олексій Ніколов, крім того жодного іншого керівництва немає.

На противагу цьому, незалежні ЗМІ, з якими RT і Sputnik порівнюють себе, більшість надає детальні документи про те, як керують їхніми організаціями, стратегію компанії, а також списки членів ради та вищого керівництва.

Коли автори розглядали організаційні схеми ЗМІ, таких як "Голос Америки" та ВВС, організаційні структури стають очевидними. Наприклад, кожен веб-сайт чітко відображає ієрархію керівництва та інших важливих співробітників.