Гроші в трубу

ut.net.ua
8 Лютого 2008, 00:00

 

 

  

 

 

 

 

«Потенціал нашого ринку ми оцінюємо у півмільярда споживачів», – сказав кілька років тому Масао Накамура, голова японської корпорації NTT DoCoMo – найбільшого у світі оператора стільникового зв’язку. Він говорив про телекомунікаційний ринок Японії, в якій проживає близько 127,7 млн осіб, і це разом із немовлятами. На прохання пояснити таку помітну невідповідність, пан Накамура спокійно відказав: «А як же кішки, собаки, холодильники та телевізори?»

Проте з плином часу цей жарт все більше стає схожим на бізнес-прогноз. Найдивовижніші приклади застосування технологій мобільного зв’язку, які не так давно годі було й уявити, перетворюються на реальність, причому надзвичайно швидкими темпами. Мобільний маркетинг, мобільні ЗМІ, стільникові казино, гороскопи, тести, мобільний банкінг – це продукти ринку мобільного контенту, що з’явився лише якихось 7 років тому, а за темпами зростання вже помітно перевищує динаміку загального ринку мобільного зв’язку.
 
Все для VAS
 
Ні для кого не секрет, що оператори стільникового зв’язку заробляють найбільші гроші на забезпеченні власне голосового зв’язку – на телефонних розмовах абонентів. Втім, зі зниженням темпів зростання абонентської бази, що спостерігається протягом останніх років, усе більшого значення для мобільних компаній набирає розвиток додаткових послуг (Value Added Services VAS), що містять SMS- та MMS-повідомлення, мобільний Інтернет, контент та численні додаткові послуги. Одним із найцікавіших та найдинамічніших сегментів VAS є саме мобільний контент.
 
Експерти компанії ComNews Review зазначають, що у першому півріччі 2007 року обсяг українського ринку VAS становив $214,2 млн. А це 12,1% усіх прибутків від послуг стільникового зв’язку в країні! Частка контенту – близько шостої частини цієї суми, а саме – $32 млн.
 
Зрозуміло, що до кінця року цей показник ще збільшиться. На думку експертів, за рік витрати українців на мобільні розваги зросли на 27,5% і становлять наразі близько $82 млн. Втім, називають й вражаючіші цифри. Наприклад, за словами директора компанії «Джамп Україна» (бренд Jump) Ігора Шрайбмана, ринок контент-послуг збільшився у 2007 році на 53,8% і нараховує аж $100–110 млн.
 
Для порівняння, згідно з даними компанії iKS-Consulting, абонентська база операторів, що налічує зараз 55,58 млн абонентів, збільшилася протягом року лише на 12,9% і має тенденцію до подальшого сповільнення темпів зростання.
 
Зрозуміло, що на такий фінансово-привабливий шматочок мобільного ринку знаходиться чимало охочих. Проте місце під сонцем вистачає далеко не для всіх…
 
Зараз в Україні працює кілька десятків контент-провайдерів, проте більш-менш великими можна назвати лише трьох: «Джамп Україна» (акумулює близько 20% усього українського контенту), «Інформ-Мобіл» (18%), PointCom (15%). Зрозуміло, що мобільні оператори надають перевагу співпраці з доволі великими контент-провайдерами. Оператори відраховують собі певний відсоток від вартості усього контенту, що проходить через їхні мережі. Зазвичай ця сума становить від 20 до 70% кінцевої ціни послуги, що й робить контент недешевим.
 
Не іграшки
 
Втім, український ринок контент-послуг ще не можна назвати стабільним і структурованим. Відповідно, ті компанії, яким наразі не дісталися найласіші шматки ринкового пирога, мають шанс змінити своє становище, зайнявши перспективні, проте ще не надто розвинені ніші. І вони це неодмінно спробують зробити. А споживачі завдяки цьому отримають з десяток нових сервісів.
 
Поки що найбільшою популярністю в українців користується так званий персоналізований контент. До нього належать картинки, мелодії, відео та java-ігри, що зараз приносять провайдерам до половини усіх прибутків. Як зазначають аналітики ComNews Review, протягом минулого року на ринку цих послуг збільшився попит на потужні та дорогі ігри, а також «важкі» за розміром мелодії. Це пояснюється розширенням можливостей мобільних телефонів, що купують українці. Керівник департаменту маркетингових досліджень холдингу AVentures Group Сергій Дорофєєв зазначає, що середня собівартість мобільного телефону, придбаного в минулому році становила $175 на противагу $152 в 2006-му. Зрозуміло, що разом із ціною зростає й функціональність телефону.
 
Занепад еротики
 
Що ж стосується змісту, то майже третину від загального обсягу придбаних українцями «мобільних розваг» становить контент «для дорослих». Це й не дивно, адже споживачами мобільного контенту здебільшого є чоловіки віком від 15 до 35 років.
 
Втім, експерти прогнозують поступове зменшення частки продукції такого класу в грошових потоках. Звісно, попит на ігри, мелодії та еротику нікуди не зникне, але для того, щоб залишитися на плаву, багатьом контент-провайдерам доведеться шукати нові ніші для роботи. Адже запити споживачів змінюються.
 
Іншими стають також і бізнесові реалії. Сучасні абоненти стають досвідченішими і обізнанішими в тому, де можна роздобути мобільні ігри, заставки та мелодії для свого телефону. Тому багато хто з них замість того, щоб платити гроші провайдеру за персоналізований контент, без труднощів знаходять його безкоштовні піратські копії в Інтернеті. Зараз компаніям розраховувати лише на продаж картинок та мелодій – все одно, що підписати собі смертний вирок.
 
Зовсім інша справа – розвиток інтерактивних послуг і медіа проектів. Зараз майже кожний телевізійний канал співпрацює з контент-провайдером, за що отримує немалі прибутки. Вдалим прикладом такої співпраці стало телевізійне шоу «Танці з зірками». Прибутки від інтерактивного голосування та завантаження відеоконтенту оцінюються в сотні тисяч доларів. Вірогідно, що у цьому році абонентам активніше пропонуватимуть контент-послуги, які вже давно поширені у Європі і тільки починають розвиватися у нас – наприклад, можливість оплати рахунків за допомогою мобільного телефону, бронювання квитків, оплату автомобільного паркування і багато іншого.
 
Проте найбільші сподівання гравці цього ринку покладають на розвиток мобільного зв’язку третього покоління, що дасть їм широкий простір для маневру. Це, за оцінками експертів, дасть змогу зробити справжню революцію у світі контенту. Залишається сподіватися, що ці революції, окрім додаткових сервісів, принесуть іще й матеріальну користь. Наприклад, зниження ціни.[49]
[50]
 
СЛОВНИЧОК

Контент-послуги – це додаткові послуги стільникового зв’язку, що мають інформаційне або мультимедійне наповнення та надаються абонентам за допомогою технологій SMS, MMS, WAP, IVR (голосове меню) та інших. Є кілька категорій мобільного контенту:
– персоналізований (картинки, відео, музика, java-ігри);
– інтерактивні послуги (знайомства, інтерактивні SMS-вікторини);
– інформаційний (підписка на інформаційні канали, разовий запит інформації);
– медіапроекти (опитування та голосування разом із телеканалами, радіо, друкованими виданнями);
–мобільний маркетинг (контент, на якому заробляють компанії, що не мають прямого відношення до мобільного зв’язку) та інші.

 
СТРУКТУРА УКРАЇНСЬКОГО РИНКУ VAS НА ПОЧАТКУ 2008 Р.

 

Послуга
% ринку
Прибутковість, млн дол.
Повідомлення
50
242
Мобільний Інтернет
27
131
Контент
17
82
Базові VAS (голосова пошта, переадресація тощо)
6
29