Олена Чекан Журналіст

Громниця і 12 гармат

ut.net.ua
27 Лютого 2009, 00:00

 ФОТО: Анатолій Бєлов

 
 
І піди розберися, хто перший побачив оту фанерку, хто перший усівся й полетів крижаною ковзанкою. А далі – ледь не до сварки: кому за ким! Фанерка манюсінька, тож доїжджали до низу на власному одязі. Викачалися в снігу, як дітлахи. А спочатку ж усе було цілком пристойно.
 
Як завиднілася на в’їзді до Чернігова козацька церква Святої Катерини, одразу вирішили, що її бароковим строям пасуватиме сніговик. А ще більше – снігова сімейка. От і взялися до роботи. Катали снігові кулі, вмощували одна на одну. А сніг вологий, тяжкий – чи не останній цієї зими. Ось і не втримали. Зірвалися кулі, покотилися, та все швидше, швидше – і от уже ціла снігова кучугура внизу.
 
Скарби і дзвони
 
Не відпускає Чернігів. Уперше на Різдво приїжджали: водили вертеп, цілу торбу веселощів назбирали, потім були й на Водохреще, і ось – на Стрітення. Такий-от маршрут вихідного дня.
 
Може, скарбами приманює? Бо таки без перебільшення: в Чернігові – чверть усіх історичних па­м’я­ток домонгольської доби нашої історії. Найдавніша – Спасо-Пре­обра­жен­ський собор (1033–1041 рр.). Фундатор – князь Мстислав Хоробрий, син князя Володимира, хрестителя Київської Русі. В цьому соборі похований герой «Слова о полку Ігоревім», князь Ігор Святославович. Упродовж сторіч споруда неодноразово змінювалась, її поліфонічний фасад радо вбирав відлуння історичних подій і зараз вражає незвичними гострокінцевими баштами, що навіюють думки про Індію. Кажуть, колись вони слугували сонячним годинником.
 
Поруч – Борисоглібський собор (1120–1123 рр.), спокійний незворушний масив оштукатуреної плінфи. Її ледь рожеву красу і прадавню міць можна роздивитися на залишених для оглядин невеличких фрагментах. А сам собор – чи не найчистіша гармонія чернігівської шко­ли давньоруського зодчества.
 
Усередині храму – величні Царські врата (1702 р.), які, за легендою, відлиті зі срібла переплавленого язичницького ідола. Композиція цього шедевра, трактування аканта й фігур пророків розроблені, найпевніше, чернігівськими художниками – аналогічні прийоми можна побачити на гравюрах того часу, видрукованих місцевою друкарнею. А от відлили врата у Гданську.
 
За Борисоглібським собором – один із найоригінальніших зразків українського бароко – будинок Колегіуму (1700–1702 рр.) з церквою ­Іоанна Богослова, дзвіницею й каплицею, прикрашеними соковитим фантазійним декором.
 
Усе це в історичному центрі міста – на так званому Дитинці. Тут-таки на деснянській кручі, де колись були оборонні вали, зараз бульвар, і 12 старовинних гармат.
 
Якщо потрапите до Чернігова з екскурсією, вам неодмінно розкажуть, що з них ніколи не стріляли. Та я не вірю. Гарні, справжні, XVII–XVIII ст. І щоб ніколи з жодної? Натомість у те, що замість дати гарбуза, чернігівські дівчата призначають побачення біля неіснуючої 13-ї гармати, вірю. Бо знаю киянина, який саме такого облизня від красуні-чернігівчанки й отримав.
 
За хвилин 20 пішки від центру – Троїцько-Іллінський монастир (ХVII–XVIIІ ст.) зі Свято-Троїцьким собором, Іллінською та трапезною церквами, дзвіницею, двома каплицями, будинком архімандрита та келіями. Тут Лазар Баранович тримав одну з перших на Русі друкарень. І раптом нам поталанило – дозволили видертися на його дзвіницю (1774–1775 рр.).
 
Лізли, звісно, разом із дзвонарями. От тут-то й відкрилося нам по-справжньому давнє місто. Внизу – зимове, сяюче снігами, а тут, у височині – ні, ще не весна, але таке запаморочливе передчуття весняного щастя! А як вдарили дзвонарі в дзвони – спочатку ледь торкаючись, натяком, а далі все міцніше, гучніше, та з передзвонами… Розчинилися ми в тому дзвоні і попливли за своїми й чужими мріями…
 
 
Громнича свіча
 
Не хотілося спускатися з дзвіниці, та час швидко спливає. Освятили свічки, вийшли з храму – а вже й сутінки. Ліхтарі ще не запалили, тільки живі вогники розганяють морок. Несуть віряни по домівках стрітенські свічі – Громниці. Християнський символ осяяння серця Духом Святим і, водночас, давній, ще язичницький знак Весни – перемоги Світла над Темрявою.
 
А я – в гості до пані Галини Терещенко. Колись Галя робила ремонт у нашій квартирі. Я обіцяла їй, що коли будемо в Чернігові, обов’яз­ково зайдемо.
 
В центрі столу – Громниця. А ще – букетик колосків, сухих чорнобривців і пом’яничків-васильків. Перед старовинною, ще Галининої прабабці іконою жевріє вогник. Майже вся родина в зборі: батьки Галі, чоловік, син із невісткою, онук. Лише дочка не змогла приїхати, вчиться у Львівському університеті.
 
І тут я вгледіла в кутку чималу купу бобин із логотипом ВАТ «Чернігівське хімволокно». «Мочалки робимо з бракованих ниток. Галя в Києві на базарі продає по 20 грн», – перехопив мій погляд Галинин чоловік Іван. Він працює на капроновому заводі, так називають місцеві «Чернігівське хімволокно». Невістка Катя – на камвольно-суконному комбінаті. А от її чоловік Петро перед Новим роком пішов із заводу «Радіоприлад». «Замовлення наче й є: і з Росії, і з Білорусі, а виробництво стоїть. Мабуть, знову будуть перепродавати», – хлопець не скаржиться, бо вже влаштувався в одну зі шкіл учителем праці. В цю школу в вересні в перший клас піде і його син Павлик, єдиний поки що онук пані Галини.
 
«Я був бригадиром тракторної бригади, жінка на фермі», – вступає в розмову батько Галі Олесь Степанович. І розповідає, що зараз села пустіють, працювати нікому. В селі Красному майже нікого не залишилося з місцевих. Переважно живуть кияни – купили хати під дачі.
 
«Та всьо у нас харашо. Тіки шоб війни не було», – додає Марія Мефодіївна, мама Галини. Обоє стареньких говорять химерною україн­сько-російсько-білоруською мішанкою. «По селах у нас так усі розмовляють,  – пояснює Галя, – в Чернігові ж спілкуються коли російською, коли українською». А от «Символ віри» і «Отче наш» Олесь Степанович промовляє чистесенькою українською. Урочисто, піднесено й зворушливо. Декілька Громниць батьки, звісно, відвезуть у Красне. Бо як без них город засівати, козу Маньку весною на пашу вести?
 
Аж ось бамкнули церковні дзвони. Ну, Галя й почала виставляти на стіл і печене, і варене. Зі святом!
 
З дзвіниці Троїцько-Іллінського монастиря видно Десну й весну
 
До Парижа через колишні руїни
 
Звісно, є в Чернігові й історичний музей, і художній. Є двомовний молодіжний театр. І симфонічний оркестр «Філармонія», який створив і очолює Микола Сукач, людина шаленого темпераменту й фантастичної творчої віддачі.
 
А Тиждень завітав до Галереї сучасного мистецтва «Пласт-Арт». Сім її залів стали «Територією душі» для 37 художників України, які представили тут майже 150 творів. Петро Лебединець, Тетяна Дєдова, Анатолій Криволап, Володимир Іванов-Ах­ме­тов, Петро Бевза, Леонід Бернат, Олександр Міловзоров… Різні, часом взаємовиключні художні стилістики, несхожі світоглядні уподобання, підкріплені національним колоритом. Недарма всю виставку вже запросили на березень до Страсбурга, а потім її можна буде побачити в Культурному центрі України в Парижі.
 
«Це колишнє приміщення жіночої гімназії кінця ХІХ ст. Руїни були такі, що навіть бомжі не заходили, – розповідає фундатор галереї «Пласт-Арт» художник Борис Дєдов. – Я оформив оренду, зробив ремонт: три поверхи виставкових залів. Нещодавно ми відзначили десятиріччя галереї. За цей час тут відбулося понад 120 мистецьких акцій. Для художників виставкову площу надаємо безкоштовно, і для глядачів вхід вільний. Свої роботи демонстрували в нас митці Ізраїлю, Ісландії, але більшість все ж із України».
 
Тиждень запитав, де художник знаходить кошти на утримання галереї. «Маю суто художнє підприємство. Десять років я робив оздоблення для камінів – це добре оплачується. Зараз працюємо над проектуванням і розробкою екс­тер’єрів та інтер’єрів церков у різних регіонах України. Остання робота в Криму під Алуштою – Церква-меморіал пам’яті тих, хто загинув на водах. Та я завжди відчуваю борг перед Черніговом. Я народився і виріс у цьому місті. Тут поховані мої батьки. Тут з’явилися на світ мої син і дочка», – каже пан Борис.
 
…Тільки-но виїхали з міста – вдарив грім. Громниця! Не розминулися зима з весною, таки зустрілися. Блискавка вихопила з темряви Катерининську церкву й наших сніговиків, та мить – і вони зникли за дощовою завісою.

[1179][1180]

 
Пошук нових вражень
Наталія Данилова
креативний директор, «Перше екскурсійне бюро»

 

Україна стає привабливішою для внутрішнього туризму. Це пов’язано не лише із нинішньою потребою заощаджувати, переорієнтовуючи свій відпочинок із закордонного на вітчизняний. У подорож кличуть наша давня історія, визначні пам’ятки архітектури та природи, можливість віднайти своє коріння, зрозуміти історичний шлях нашого народу. А для гостей України – це пошук нових вражень та зустрічей, і не важливо, що вперше привело їх до України – цікавість чи бізнес. Щодо Чернігова. Цього року всесвітньо відомим Антонієвим печерам виповнюється 940 років. Заходи, пов’язані з цією подією, відбудуться в березні-квітні.
 
 
Як дістатися, де зупинитися

Найкраще власною автівкою. В дорозі – годину. Можна також маршруткою «Київ – Чернігів» за 25 грн від метро «Лісова». В дорозі півтори-дві години. 

Приймуть готелі «Градецький», «Колос», «Слов’янський», «Десна», «Придеснянський». Номер на двох – від 100 до 500 грн за  добу. У приватному секторі – 50 грн.