Глобальна нестабільність: загроза чи нові можливості?

Економіка
10 Червня 2016, 12:06

Компанія опитувала виконавчих директорів із більш ніж тисячі фірм усіх можливих форм у Сполучених Штатах Америки. Дослідження показало, що частка респондентів, які вважають геополітичну нестабільність дуже важливим фактором, що впливає на їх бізнес, яким вони керують, подвоїлася за останні два роки — це найбільше зафіксоване досі зростання цієї тенденції.

Природа ризику завжди подвійна: можна або виграти, або програти. Важливо, що більшість респондентів очікують, що нестабільність у геополітичній політичній і макроекономічній сферах  матиме яскраво виражені негативні наслідки для їх компаній, які позначаться на прибуткові. Наразі так вважають 84% респондентів. Ще у 2013-му їх було 61%.

Найбільш загрозливим фактором виконавчі директори вважають політичну нестабільність – національну і глобальну:

  • глобальну політичну нестабільність як загрозу для їх прибутку вказали 57% респондентів. Із них 40% вважають, що загроза справить помірний вплив, а 17% — передбачають величезний вплив. У 2013-му ж ці показники були на рівні 43%=36%+7% відповідно;
  • національну політичну нестабільність як загрозу для їх прибутку вказали 58% респондентів. Зокрема, 45% вбачають її помірний вплив, а 13% — величезний вплив. Тут ріст у порівнянні із 2013-им не настільки значний, як на глобальній арені: показники були на рівні 51%=39%+12% відповідно.

Загалом, за версією виконавчих директорів компаній із різних галузей, градація небезпек для їхнього бізнесу виглядає таким чином:  

  • у фінансовому секторі: нечітке або обмежуюче законодавство (54%), політична та соціальна нестабільність (40%), а великий державний борг (24%);
  • у сфері телекомунікацій:  нечітке або обмежуюче законодавство (50%), політична та соціальна нестабільність (35%), а також протекціоністська політика і обмеження на торгівлю (32%). 32% керівників бояться зазіхань на інтелектуальну власність;
  • у промисловості: нечітке або обмежуюче законодавство (46%), політична та соціальна нестабільність (27%%), протекціоністська політика і обмеження на торгівлю (27%) та збої у постачанні сировини і комплектуючих (27%);
  • у сфері професійних послуг: політична та соціальна нестабільність (43%), нечітке або обмежуюче законодавство (41%), неефективний захист інтелектуальної власності (21%);
  • у охороні здоров'я: нечітке або обмежуюче законодавство (40%), неефективний захист інтелектуальної власності (34%) та політична і соціальна нестабільність (33%).

Інший подразник для бізнесу – технологічний прогрес і його вплив на глобальні тренди. На думку керівників компаній, на розвиток глобального бізнесу впливатимуть такі фактори:

  • Розробка нових технологій, що дадуть більше контролю клієнтам — цей фактор відзначили 84% респондентів, порівняно із 78% у 2013;
  • Ріст кількості споживачів у країнах, що розвиваються — 82%, порівняно із 85% у 2013-му;
  • Більша загроз у кіберпросторі — 91% (проти 69% у 2013);
  • Застосування великих даних під час розробки стратегій та досліджень — 79% проти 65% у 2013-му.

Більшість респондентів повідомляють, що їхні організації поки не починали серйозно готуватись до того, аби справлятись із з цими ризиками. Майже дві третини керівників вважають, що їх організації ставляться до геополітичних і політичних ризиків значно серйозніше, аніж ще п'ять років тому. Однак менш ніж третина респондентів говорять, що розуміння вищеназваних факторів надзвичайно або дуже добре інтегроване в загальну стратегію їх компанії. Лише 13% кажуть, що їх компанії зробили активні кроки щодо усунення ризиків, пов'язаних із будь-якою геополітичною і внутрішньополітичною нестабільністю.

На базі дослідження компанія McKinsey & Company виділяє дві поради:

  1. Діяти на випередження. Автори дослідження зазначають, що геостратегічні ризики не є принципово непізнаваним або некерованими. Вони навіть можуть бути потенційним джерелом конкурентної переваги для компаній, які краще зможуть скористатись цими ризиками. Однак все залежить від керівників: для того, щоб залишатися попереду, потрібно активно працювати над виявленням тенденцій, розробкою ініціатив щодо зниження ризиків і можливостей їх використання.
  2. Ефективніше використовувати нові технології. Виконавчі директори повинні продовжувати розробляти потенціал великих даних і вивчати нові способи їх застосування. Також потрібно працювати над посиленням безпеки у кібернетичній сфері, адже кіберзлочинність набуває дедалі більшого розмаху.