Французькі вечори: кіно про та для особливих

Культура
27 Січня 2020, 15:22

"Я вирішу це питання!", – говорить Венсан Кассель у ролі Бруно.

 

"Припини усім говорити, що ти вирішиш це питання!", – дорікають йому повсякчас.

 

Стрічкою-відкриттям XV фестивалю "Вечори французького кіно", який з 22-го по 29 січня проходить в Києві, а упродовж всього лютого йтиме в інших великих містах України, стала драма "Особливі" ( в оригіналі Hors normes, що з фр. – поза межами норм) від авторів культової комедії "1+1" Олів’є Накаша та Еріка Толедано.

 

 

В основі фільму – реальна історія паризької соціальної служби "Голос праведників", яка допомагає дітям та підліткам з вадами розвитку, що вирізняються особливо агресивною поведінкою та потребують чи не цілодобового догляду. Організація працює нелегально, однак саме завдяки їй особливі діти не лишаються покинутими напризволяще, замкненими у чотирьох стінах у Богом забутих інтернатах. Саме завдяки їй вони мають можливість бути між людей, вчитися кататися на ковзанах, любуватися природою, займатися творчістю та відчувати себе, врешті, потрібними. Не зважаючи на все це, головною колізією фільму стає перевірка Державної соціальної інспекції, кінцевою метою якої є закриття закладу. Розмови представників інспекції з тими чи іншими героями проходять червоною ниткою через увесь фільм, змушуючи глядача тамувати подих та ловити кожне промовлене слово, аби завчасно зрозуміти: закриють чи ні?

 

Але режисери Олів’є Накаш та Ерік Толедано не обмежуються лише одним конфліктом, вводячи у стрічку ще декілька повноцінних сюжетних ліній, у кожної з яких  – власна проблематика та звучання.

 

Насамперед це історія очільника "Голосу праведників" Бруно, завдяки невичерпнним вірі та терпінню якого організація існує та розвивається. Зіграв його знаменитий французький актор Венсан Кассель, відомий за стрічками "12 друзів  Оушена", "Ненависть" та, звісно ж, "Чорний лебідь", який зібрав чимало нагород 2010 року. В акторській майстерності Касселя годі сумніватися, особливо, якщо мова йде про складний драматичний образ, що потребує нерву, вміння грати одним лише поглядом. Персонаж Бруно саме такий. 

 

 

Чоловік за 50 поставив турботу про своїх пацієнтів понад усе. Він буквально живе з дітьми, пильнуючи аби ті були доглянуті та оточені турботою. Водначас влаcного життя Бруно не має. Друзі регулярно влаштовують йому побачення – так звані єврейськи шидухи. Однак кожна наступна зустріч завершується словами: "Вибачте, мушу бігти, екстренна ситуація" або "Мені дуже шкода, можливо, іншим разом".

 

Паралельно розвивається лінія Маліка – колеги та друга Бруно, якого зіграв Реда Катеб. Малік опікується групою волонтерів, що складається з проблених підлітків. Кожен з них має власну травму в житті, яку ще належить осмислити та відпустити. І кожен з них намагається це зробити, допомагаючи особливим дітям. 

 

Крім того, режисери повноцінно розкривають напрочуд рельєфні образи декількох, так би мовити, знакових пацієнтів "Голосу праведників". Це і історія Жозефа (він був першим), який понад усе любить роздивлятися пральні машинки, притулятися головою до Бруно, зривати стоп-крани в метро та запитувати, чи можна бити маму. Це також історія Валентина, який настільки довго був ізольований, що тепер боїться кожного різкого руху, а відтак починає бити оточуючих і себе, через що змушений носити захисний шолом. До речі, майже усіх опікунців Бруно у фільмі зіграли реальні пацієнти клінік. І цей факт миттєво надає художній стрічці терапевтичного звучання, при чому, як для його учасників, так і для глядачів.

 

Читайте також: Кому біль, кому слава

 

Емоції батьків, які не можуть самостійно доглядати за особливими дітьми, внутрішні конфлікти лікарів, які відмовляються від складних випадків, напруженність Бруно, у якого, здається, ще трохи і опустяться руки, однак ні, він продовжує запевняти інших, що "вирішить це питання". І йому довіряють, на нього покладаються.

 

У режисерів вийшло подати в одній стрічці декілька складних, навіть самодостатніх, повнокровних сюжетних ліній, які, поєднуючись, створюють на диво цілісну, зворушливу і цікаву розповідь, що провокує на роздуми, яка здатна відкрити людям самих себе. Водночас ця історія не позбавлена комічних моментів, і саме це робить її ще більш переконливою і, в кінцевому підсумку, життєствердною.

 

"Ми повинні намагатися їх зрозуміти. Хоча насправді нічого про них не знаємо", – говорить Бруно працівникам інспекції, коли ті повідомляють про перспективу закриття справи його життя.

 

Ми повинні намагатися – як ключова думка фільму.

 

Читайте також: Вечори французького кіно і ЛітАкцент року. Головні культурні події тижня

 

Окрім стрічки "Особливі", що була відзначена призом глядацьких симпатій на міжнародному кінофестивалі у Сан-Себастьяні та вже 6 лютого вийде в Україні у широкий прокат, 15-ті "Вечори французького кіно" пропонують українському глядачеві історичну мелодраму "Портрет дівчини у вогні" Селін Сьямма, романтичну комедію "Однієї чарівної ночі" Крістофа Оноре, фентезійну стрічку "Крихітка зомбі" Бертрана Бонелло та комедію "Нотр-Дам" Валері Донзеллі.

 

За традицією, колекцію нових і найкращих французьких фільмів представляють Посольство Франції в Україні, Французький інститут в Україні, UKRSIBBANK BNP Paribas Group, France 24 та компанія "Артхаус Трафік". Фільми демонструються мовою оригіналу з українськими субтитрами.