Філофєй би плакав. Про що воліють не згадувати апологети «Третього Риму»

Акценти
26 Листопада 2022, 16:53

У п’ятницю 25 листопада СБУ провела контррозвідувальні заходи на території Чернівецько-Буковинської єпархії української філії РПЦ, себто УПЦ Московського патріархату. Не обійшлося без пікантних моментів: секретаря єпархії Архімандрита Нікіту застукали у ліжку з хлопцем-хористом. Це хороша нагода пригадати один історичний курйоз, який змушує подивитись на витоки російського месіанства під новим кутом.

Загальновідомо, що однією з ідеологічних підвалин російського імперіалізму є концепція «Третього Риму», згідно котрої після «падіння» Риму і Константинополя істинним духовно-політичним центром християнського світу стала і довіку буде Москва.

Одним з ключових авторів цієї концепції вважається старець Філофєй монах Псковського Єлєазарова монастиря. Про його життя відомо мало, але у першій половині 1520-х він написав низку послань, які дійшли до наших днів. В одному з цих послань, адресованому Московському князю Васілію ІІІ, Філофєй пише, що «старого Рима церковь пала по неверию ереси Аполлинария, второго же Рима, Константинова града, церковные двери внуки агарян секирами и топорами рассекли, а эта теперь же третьего, нового Рима, державного твоего царства святая соборная апостольская церковь во всех концах вселенной в православной христианской вере по всей поднебесной больше солнца светится». Звертаючись до князя, Філофєй запевняє, що «все православные царства христианской веры сошлись в едином твоем царстве» і що «один ты во всей поднебесной христианам царь». Згодом, вже у ХІХ столітті, ідеологи Російської імперії згадають про Філофєя і ці тези будуть широко тиражуватись і розвиватись.

Читайте також:   Що не так з РПЦ, або Мрії псковського десантника під час літургії  

Але значно рідше апологети російського православного месіанства воліють згадувати про контекст барвистих висловлювань псковського монаха. Після пишної преамбули Філофєй закликав Васілія ІІІ звернути увагу на три нагальні проблеми. Перша полягала в тому, що мешканці Московського царства буцімто неправильно хрестяться. Другим пунктом старець закликав Васілія ІІІ «наповнити святі соборні церкви єпископами». Ну а третім Філофєй «з гірким плачем» закликав князя викорінити у його царстві… «содомський гріх». «Мерзость такая преумножилась не только среди мирян, но и средь прочих, о коих я умолчу, но читающий да разумеет», – побивався Філофєй, вдаючись до вельми прозорих натяків. Залишається лише уявити, наскільки у тодішньому монашому середовищі були поширені згадані «мерзоти», що Філофєю довелося скаржитись аж самому князю.

Як показав інцидент у Чернівецькій єпархії, послання Філофєя не втратили своєрідної актуальності в усіх сенсах. Минаються століття, а «канонічні» батюшки залишаються ревнителями ідеї «Третього Риму» – під час обшуку співробітники СБУ виявили у єпархіальних приміщеннях листування церковних керівників з російськими кураторами, методички та інші цікаві матеріали. Втім, фанатична відданість «православній імперії» уживається із досить вільним трактуванням власне християнських правил життя.

Автор:
Тиждень
93