Що сталося?
4 жовтня близько 18:50 за українським часом відбувся збій найбільших соцмереж, які належать компанії Facebook. Як повідомляв Downdetector, користувачі почали скаржитися на збій у роботі Facebook, Facebook Messenger, Instagram і WhatsApp близько 18:20.
Згодом стало відомо про збій у роботі Twitter, Telegram, TikTok, Reddit, Workplace, Oculus, Zoom, Tinder, Amazon, Spotify, Playstation, системи Google, стримінгової платформи Netflix та інших сервісів. Соцмережі та сайти не працювали понад 6 годин. Щогодини світова економіка втрачала близько 160 млн доларів. Це найбільший збій у Facebook з 2019 року, коли технічні проблеми тривали 24 години.
“Відключення Facebook стало найбільшим з усіх, які ми коли-небудь фіксували на Downdetector”, – йдеться у звіті Downdetector. За ці кілька годин вони отримали понад 10,6 млн скарг, найбільше з яких надійшло з США – понад 1,7 млн. На другому місці Німеччина (1,3 млн), потім – Нідерланди (915 тисяч), Великобританія (789 тисяч) та Італія (400 тисяч).
За кілька годин після збою в соцмережах акції Facebook впали на 5%. Засновник компанії Марк Цукерберг втратив 6,6 мільярдів доларів, опинившись на 6 місці в рейтингу Forbes зі статками в розмірі 116,8 млрд доларів.
Додатки поступово почали відновлюватися близько 1 години ночі за українським часом.
Чому стався глобальний збій?
«Зміни конфігурації магістральних маршрутизаторів, які координують мережевий трафік між нашими центрами обробки даних, викликали проблеми, які перервали зв’язок. Ця проблема мала каскадний вплив на способи зв’язку центрів обробки даних компанії, в результаті чого сервіси перестали працювати», – пояснили у компанії Facebook.
Технічні проблеми у роботі Facebook були пов'язані з системою доменних імен DNS і протоколом маршрутизації BGP.
У Bloomberg пояснили: "DNS – це як телефонна книга для Інтернету. Це інструмент, який перетворює веб-домен, наприклад Facebook.com, на фактичний інтернет-протокол або IP-адресу, де перебуває веб-сайт".
Коли виникає помилка у DNS, веб-переглядач користувача або програми для смартфонів можуть довше переходити до служб Facebook.
Утім, не лише платформи Facebook вийшли з ладу, а й деякі внутрішні програми, зокрема власна система електронної пошти компанії. Співробітники Facebook також не могли потрапити в офіс, оскільки у них не працювали електронні перепустки, повідомила кореспондентка The New York Times у Twitter.
Аналітики Bloomberg дійшли висновку, що збій у Facebook бере свій початок з протоколу Border Gateway або BGP. Якщо DNS – це телефонна книга Інтернету, BGP – це її поштова служба. Коли користувач вводить дані в Інтернеті, BGP визначає найкращі доступні шляхи, якими можуть рухатися дані.
За кілька хвилин до того, як платформи Facebook припинили завантажуватися, у Facebook було внесено велику кількість змін маршрутів BGP, за даними компанії Cloudflare.
У Cloudflare також повідомили, що Facebook перестав давати інформацію про маршрути для своїх DNS-префіксів, тому DNS-сервери Facebook стали недоступними. Через це DNS-резолвер Cloudflare не міг відповідати на запити про IP-адреси для facebook.com та instagram.com.
Користувачі активно шукали інші платформи для спілкування, a DNS-резолвери по всьому світу отримували набагато більше запитів, ніж зазвичай, тому інші сервіси почали гальмувати.
У Cloudflare зафіксували зростання DNS-трафіку для Twitter, Signal та інших платформ. Зокрема, Signal повідомили, що мільйони користувачів доєдналися до сервісу, а месенджер Viber заявив про зростання реєстрацій на 500%.
Не хакерська атака
Користувачі соцмереж пов’язували глобальний збій з кібератаками на Facebook, зокрема із нещодавнім інцидентом, про який повідомляли Privacy Affairs.
PA опублікували матеріал про те, що хакери "злили" в даркнет особисті дані 1,5 млрд користувачів Facebook, унаслідок чого тисячі людей стали жертвами шахраїв.
Утім, це абсолютно не пов'язано з глобальним відключенням Facebook, яке відбулося 4 жовтня 2021 р, зазначає автор матеріалу і засновник сайту Міклос Золтан.
Він називає це "прикрим збігом обставин" і запевняє, що ймовірний витік даних помилково пов’язують із відключення Facebook 4 жовтня.
До того ж, розслідування Privacy Affairs було опубліковано за 12 годин до відключення Facebook, йдеться у примітці до матеріалу.
Своєю чергою, Facebook заявили, що в них немає свідчень про викрадення даних користувачів під час глобального збою.