«Мені здається, що зараз і президент, і керівники як уряду, так і АП, шукають більш ефективний формат діяльності уряду і АП. А з іншого боку, як у нас часто буває, певні зміни пов’язані з певними персонами: або з їх приходом в конкретний орган влади, або навпаки з відходом», – заявив у коментарі Тиждень.ua голова правління Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Володимир Фесенко
«Те, що ми побачили перерозподіл функцій по правовому сектору адміністрації пов’язано з тим, що пішла Олена Лукаш (Лукаш призначена міністром Кабміну)», – вважає експерт.
«Фактично, в АП було три потужних юристи, які між собою розподіляли різні правові функції – Олена Лукаш, Андрій Портнов і Марина Ставнійчук. Лукаш зараз пішла, і от треба було зробити певні перестановки. Крім того, подейкують, що Портнова готують до переведення на пост міністра юстиції у разі якщо Лавринович піде головувати в ЦВК. Думаю, це теж впливає», – зазначив він.
Крім того, нагадує експерт, з Адміністрації Президента пішла Ганна Герман. «Вакансія керівника управління по гуманітарній політиці, думаю, теж пов’язана з цим. Не так просто і швидко знайти цю людину. Плюс, я так розумію, тут є нюанси, пов’язані з тим, що треба призначити ще міністра культури», – зауважив Фесенко.
«Але є і нові тенденції. Трохи змінюються, наприклад, статуси і функції деяких радників президента. Фактично, такі радники як Калінін, Портнов будуть кураторами одразу декількох управлінь в АП. А це нове», – додав він.
У свою чергу керівник соціологічної служби «Український барометр» Віктор Небоженко вважає, що не варто перебільшувати роль бюрократичних змін, які відбуваються у різних відомствах.
«У нас, на жаль, велику роль відіграють кадри, особистісне призначення. Якщо людина наближена до президента, то навіть не маючи серйозних структурних ресурсів, вона все одно володіє великою владою», – каже експерт.
За його словами, «Адміністрації Президента – це дуже щільний кокон, який оточує президента і ніякі структурні зміни ніяк не вплинуть на основну функцію – контроль за політичним рішенням самого Януковича».
«Я, як колишній начальник інформаційно-аналітичної служби АП, нічого такого там не бачу, що заставило би АП поділитися частиною повноважень з Кабміном», – заявив Небоженко.
«Поки це паралельний Кабмін, який має більші повноваження, ніж Кабмін чи Верховна Рада», – зазначив він.
Експерт наголошує, що Льовочкін і Янукович давно знають і довіряють один одному. «І це головне, а не структурні зміни, які носять бюрократичний характер», – вважає Небоженко.
«Звичайно, якщо мова не йде про утиск особистої влади Льовочкіна. Якщо начальники головного управління отримають можливість виходу на президента, то тоді можна говорити про те, що ці структурні зміни направлені на розширення джерел інформації для президента. Але поки мені здається, це все передчасно», – сказав він.
Нагадаємо, основні нововведення в Адміністрації Президента стосуються розподілу повноважень між радниками президента. Перетворення торкнулися напрямків юстиції та правоохоронних органів, а також гуманітарної сфери.
Директор Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов вважає, що перерозподіл повноважень в АП свідчить про те, що Янукович зробив ставку на реформу силових структур. На думку експерта, такий поділ повноважень може бути обумовлено «внутрішніми проблемами у відносинах між секретарем Радбезу Андрієм Клюєвим і Сергієм Льовочкіним».