«Все залежатиме від оператора ГТС. Якщо американські та європейські колеги побачать, що все залишається під контролем оперативного управління держави, а не прозорого, зрозумілого та ясного ринку, то буде відповідне ставлення і до ГТС, і до інвестицій у неї. Треба робити повністю незалежну компанію, яка керуватиметься зрозумілими для європейської та американської спільнот принципами діяльності, зрозумілою стратегією прийняття рішень. Тобто все це мають відокремити від впливу великих корпорацій, компаній, політичних лідерів та міністерств і відомств. Тоді гравці діятимуть згідно ринкової ситуації, орієнтуючись на виплату дивідендів тим, хто є акціонерами цього суб’єкту господарювання. Якщо буде зроблено саме так, то є перспектива успішної діяльності компанії», – вважає Боровик.
Водночас, президент Центру глобалістики «Стратегія ХХІ» Михайло Гончар зазначив, що все залежатиме від форми та змісту договору з компанією оператором ГТС
"Перш за все, 100% власності ГТС залишаються за Україною. Мова йде про управління ГТС. В принципі це відповідає практиці ЄС, адже ЄС, на відміну від Росії ніколи не висував до України вимог, що ГТС має бути приватизована чи відчужена у якийсь спосіб. Газпром наполягав на передачі пакету акцій всієї ГТС, ми це бачимо на прикладі сусідньої Білорусі. Що ж стосується управління, то 51% акцій держави є контрольним пакетом, але варто дивитися на те, як буде виписано відповідний договір чи угода з управління, бо і з європейської практики відомо, що навіть урядовий контроль 51% ще не означає контролю над ГТС чи іншою структурою", – зазначив Гончар.
Експерт наводить приклад сусідньої Словаччини.
"Яскраве підтвердження – Словаччина. Вони на початку 2000-х пішли шляхом приватизації і нафтотранспортної системи (НТС), і газотранспортної системи (ГТС). У випадку НТС це дало негативний результат, а у випадку ГТС – позитивний. Проте буквально пару років тому уряд Словаччини прийшов до висновку, що над стратегічно важливою інфраструктурою має бути повний контроль уряду і вони викупили назад 49% власності НТС і планують те саме зробити у ГТС. Таким чином, вони зробили своєрідне коло і прийшли до очевидного: добре, коли інфраструктура знаходиться під контролем держави", – завершив Гончар.
Нагадаємо, прийнятий у парламенті 14 серпня закон про модернізацію ГТС передбачає створення на її базі компанії-оператора, 51% акцій якої контролюватиме держава, а 49% компанії з ЄС та США. Сама ГТС повністю залишиться у власності держави.