«Певне відтермінування вочевидь відбудеться, тому що ринок не готовий, про що заявляють самі виробники автомобілів, щоб з 1 вересня запустити всю систему утилізації автомобілів. Скоріше за все, з 1 вересня можлива ситуація, що до цього закону не буде готовий ніхто», – припускає Омельницький.
Коментуючи парадокс ситуації, коли закон спочатку прийняли, а тепер виявилося про неготовність ринку, експерт зазначив:
«Практика прийняття законів в Україні свідчить, що вони все менше й менше обговорюються. Закони приймають в один дотик. Відповідно вона (влада. – Ред.) не чує аргументів інших сторін».
«Законом про утилізацію виставлені дуже високі вимоги до наявності місць для утилізації, їх сертифікації тощо. Фактично за один місяць взяти і розвернути всю систему – нереально», – пояснив Омельницький причини неготовності українських автовиробників.
Він поки не береться прогнозувати, наскільки можуть відтер мінувати запровадження утилізаційного збору.
«В перших числах вересня зрозуміємо, чи вноситимуть серйозні зміни, чи ні», – додав він.
У цьому питання українській владі важлива і думка ЄС, зауважує експерт.
«Зрозуміло, що ЄС в цьому випадку відстоює інтереси своїх виробників і має можливість тиснути на українську владу. Відштовхуючись від доручення президента, думка ЄС її все таки хвилює, особливо напередодні підписання угоди про асоціацію. Тому я думаю, до неї прислухаються», – зазначив експерт.
Нагадаємо, 4 липня парламент схвалив зміни до Податкового кодексу щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів.
Базова ставка податку для легкових автомобілів – 5,5 тис. грн., на інші транспортні засоби (автобуси, вантажні, вантажопасажирські автомобілі або спецавтомобілі) вона становить 11 тис. грн. При цьому вітчизняні виробники звільняються від його сплати під гарантії створення утилізаційних потужностей.
2 серпня президент підписав закон про введення екологічного податку на утилізацію імпортованих транспортних засобів.
Вітчизняні автовиробники стверджують, що можуть не встигнути на 1 вересня виконати вимоги закону про утилізаційний збір, і тоді збір пошириться і на них. До речі, саме українські автовиробники наполягали на введенні з 1 вересня утилізаційного збору. Вони звільняються від його сплати за умови погодження з урядом програми створення або модернізації виробничих потужностей і нових робочих місць. При цьому автозаводи повинні створити власні мережі пунктів з прийому (в кожному місті з населенням від 50 тис. осіб) і демонтажу (у кожній області) автомобілів, що підлягають утилізації.
У свою чергу, в Європейському Союзі заявляють про серйозний вплив на двосторонні економічні відносини з Україною вступу в силу закону про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів.