Експерт: тиск на ЗМІ може спровокувати повторення журналістської революції-2004

18 Червня 2013, 17:37

За його словами, тиск на ЗМІ, що вже зараз спостерігається в Україні, до виборів посилюватиметься.

«В тому, що тиск посилиться, практично немає сумніву. На це вказують і ті події, що вже сьогодні відбуваються в Україні. І наближення дати виборів надзвичайно буде впливати на бажання контролювати ЗМІ. Водночас будь-який тиск породжує протидію. На мою думку, ми бачитимемо тіснішу співпрацю журналістів, більше об’єднань, більше поширення інформації через соціальні мережі, контролювати котрі практично неможливо, а до блокування Facebook чи Youtube, як в деяких пострадянських країнах, влада навряд чи піде. Тому по суті поширення інформації продовжуватиметься», – заявив Шевченко.

«Втім, складається враження, що можуть повторюватися певні події, які були в 2004 році, що називалися «журналістською революцією» перед Помаранчевою революцією», – зазначив він, додавши, що спрогнозувати масштаби нової хвилі протесту журналістів поки дуже важко.

Водночас, на думку Шевченка, про переформатування українських ЗМІ під президентські вибори,, говорити поки зарано.

«Я думаю, що рано говорити про переформатування саме під вибори, тому що зміни в медіа відбуваються постійно. Останнім часом основні зміни напряму пов’язані з посиленням впливу Сім’ї, зокрема створення медіа холдингу під Арбузова, під його прем’єрські амбіції. Мені здається, що ці події є більш визначальними, ніж підготовка до президентських виборів. Звичайно вона з цим пов’язана, але, як на мене, президентські вибори не є домінуючими», – зазначив він.

Шевченко також нагадав, що найбільший вплив на громадську думку в суспільстві має телебачення.

«Особливої потреби встановлювати більший контроль над телебаченням немає, оскільки воно давно є підконтрольне силам, близьким до президента. І якихось глобальних змін, на мою думку, на цьому ринку не відбувається», – додав він.

Натомість виконавчий директор Інституту масової інформації Вікторія Сюмар вважає, що зміни власників в українських ЗМІ та поява нових, лояльних до влади, пов’язана з виборами-2015.

«Однозначно. Ми про це говоримо вже давно. Це яскраве свідчення максимальної монополізації ЗМІ в руках чинної влади, щоб отримати конкурентні переваги на виборах 2015 року. Це було очевидно ще від початку цього процесу, оскільки дуже багато незалежних акторів фактично пішли з ринку. Цей процес триватиме», – заявила експерт.

В умовах відсутності ЗМІ, альтернативних до провладних, за словами Сюмар, людина «опиняється в створеній для неї технологами реальності».

«Дуже важко існувати нейтральним до влади ЗМІ, тому що зруйнований медіаринок. Неможливо конкурувати, тому що конкуренція ведеться нечесно, за допомогою вливань монопольних грошей. І звісно це негативно позначається на можливості виживати незалежним виданням», – зазначила вона.

Як писав Тиждень.ua, в Україні активно перерозподіляють медіаринок на користь влади.