Експерт SIPRI розповів про можливі наслідки для України після розслідування ракетного скандалу з КНДР

18 Серпня 2017, 15:27

Старший науковий співробітник Стокгольмського міжнародного інституту досліджень проблем миру (SIPRI) Сімон Віземан розповів, що ООН розслідуватиме ймовірне постачання українських ракетних двигунів до КНДР. Про це він сказав в інтерв'ю DW.

"Звісно, ООН це розслідуватиме, оскільки після запровадження санкцій стосовно КНДР у ООН була створена група експертів, яка має мандат на те, щоб перевіряти, чи дотримуються санкції. І якщо існують обвинувачення, що санкції порушуються, то розслідувати такі випадки – це їхній обов'язок", – сказав Віземан.

На запитання щодо наслідків, які можуть очікувати країни, якщо з'ясується їхня причетність до постачання двигунів чи технологій у Північну Корею, експерт відповів, що все залежить від того, яким чином обладнання потрапило до КНДР. 

"Можливий варіант, коли інші країни дійдуть висновку, що, наприклад, Україна має певні проблеми, і у цьому немає провини уряду. Наприклад, що існує проблема з контролем над експортом, яку можна вирішити наданням підтримки Києву, у вигляді обладнання, коштів, навчання персоналу, збільшення міжнародної співпраці. І це було б позитивною річчю", – сказав він. Якщо ж з'ясується, що Україна чи Росія якось пов'язана з торгівлею з КНДР, то можливе запровадження санкцій.

Також, за словами експерта, виникає питання, яким чином двигуни могли потрапити до КНДР. Обладнання велике за розміром і могло бути транспортоване морським, наземним чи повітряним шляхом.

"Воно могло бути завезено під виглядом сільськогосподарських машин, що траплялось раніше. У 90-ті роки, коли торгівля з КНДР була трохи більш можливою, їй незаконно було продано винищувачі МІГ-21 з Казахстану, і це з'ясувалось лише на кордоні з КНДР. Такі речі досі є можливими, але ризикованими. Враховуючи, що ніхто не був помічений у торгівлі десь на шляху до КНДР, можна уявити, що було залучено якихось офіційних осіб, також у процесі могли даватись хабарі. Усе залежить від того, як багато двигунів було транспортовано. Якщо їх було лише кілька, це є набагато простішим, ніж транспортування двигунів для цілого ракетного флоту", – сказав Віземан.

Нагадаємо, The New York Times з посиланням на висновки фахівця з ракетних питань Міжнародного інституту стратегічних досліджень (IISS) озвучила припущення, що запущена в липні КНДР міжконтинентальна балістична ракета Hwasong-14, оснащена ракетним двигуном, створеним на основі радянського двигуна РД-250. Найбільш імовірним постачальником технологій для двигуна корейської МБР в публікації названо українське ДП "Південмаш" (Дніпро), яке, як пише NYT, "залишалося одним з основних виробників ракет Росії навіть після здобуття Україною незалежності".

Секретар РНБО України Олександр Турчинов у відповідь на це заявив, що підприємства українського оборонного та авіакосмічного комплексу не постачали зброю та військові технології до Північної Кореї, а інформація про це "не має під собою жодних підстав, є провокативною за змістом, та, скоріш за все, спровокована російськими спецслужбами для прикриття власних злочинів". Крім того, "Південний машинобудівний завод ім. Макарова" спростував озвучені у виданні The New York Times припущення про причетність підприємства до ракетної програми КНДР.

Президент України Петро Порошенко доручив розслідувати ситуацію.