Експерт: Швидкої модернізації ГТС чекати не варто

14 Серпня 2014, 17:50

"Питання не в тому, що на другий день після прийняття закону європейські чи американські компанії повинні взятися за модернізацію ГТС, а в тому, що цим законом надіслали позитивний сигнал для західних партнерів і, разом з тим, пропонують вікно можливостей та взяти реальну відповідальність за енергетичну безпеку, перш за все ЄС. Тобто доповнити декларації, які часто звучать з вуст брюссельських чиновників та політиків фактичними кроками", – переконаний Гончар.

Водночас, на його думку, говорити про інвестиції в українську ГТС під час війни передчасно.

"Україна – член договору енергетичного співтовариства, ініційованого до речі ЄС, і в цьому сенсі новий закон відповідає кращим європейським практикам і пропонує європейцям продемонструвати, що їхні дії не розходяться зі словами. Звісно, що гроші люблять тишу, а гуркіт артилерії не кращий супровід для інвестицій, але в принципі, Україна створила правове поле для енергетичних інвестицій в енергетичну безпеку ЄС та України на період, коли завершиться війна", – переконаний Гончар.

Крім того, експерт упевнений, що завдяки прийняттю закону, європейські політики не зможуть залишитися осторонь прийняття конкретних рішень щодо України.

"Ми йдемо на цей крок в екстраординарних умовах, коли треба заручитися підтримкою європейських партнерів, а вони оком дивляться на Київ, а рукою тягнуться до Москви. Тому це тест для європейців на те, що у них превалює: ціни чи цінності. Тим більш, коли мова йде про енергобезпеку ЄС. Невипадково й те, що в цій ситуації ми запрошуємо до участі також американських партнерів, які мають адекватніше уявлення про реалії процесів, які є зараз навколо України. На жаль, психологія європейських політиків уже давно не є психологією рицарів, а є психологією дрібних торгашів. Проте виглядати вони хочуть інакше, а тут у них є можливість показати, що європейські цінності – це не категорія європейської історії, а частина європейської політики", – переконаний він.

На політичному аспекті нового закону наголосив також голова правління альянсу "Нова енергія України" Валерій Боровик.

"Припускаю, що внесення законопроекту направлене на реалізацію певних домовленостей. В Україні важка ситуація, а санкції проти Росії дуже м’які, що б не говорили у ЗМІ та європейські лідери. Санкції напряму не стосуються нафтогазового сектору Росії. Тому я думаю, що провідні європейські компанії, тобто Eon, RVE, GDF, Eni і т.д., прийматимуть рішення з поглядом у російський бік. Не варто очікувати швидких рішень без американської сторони. А Америка далеко. Тож можливо це буде спеціальний політико-економічний проект США, але без залучення європейських партнерів, він буде більше політичним, ніж економічним. Тому що споживачі в Європі, а ресурси у Росії або потенційно в Україні, якщо говорити про сланцеві проекти", – вважає Боровик.

Нагадаємо, 14 серпня Верховна Рада ухвалила у другому читанні та в цілому законопроект щодо реформування української газотранспортної системи. Закон передбачає створення на базі української ГТС компанії-оператора, 49% акцій якої належатиме компаніям з ЄС і США, а контрольний пакет у 51% залишиться у держави.