За його словами, щоб змінювати акцизну ставку бензину, потрібно вносити зміни в Податковий кодекс.
«А його можна змінювати двічі на рік – з 1 липня або з 1 січня. Тому будь-які пропозиції, які можуть бути погоджені з урядом та ухвалені Верховною Радою, можуть набрати чинності лише з 1 липня», – зауважує він.
Рябцев заперечує, що таке нововведення не вплине на ціни на бензин.
«Коли Мінінфраструктури каже, що це ніяким чином не вплине на ціни, то вони звичайно помиляються, або знають, яким чином вплинути на світових спекулянтів на біржах Нью-Йорка і Лондона. Натоміть це може стати причиною того, що пропорційно підвищуватимуться роздрібні ціни, тому що немає за рахунок чого збільшувати інші частки в роздрібній ціні бензину. Якщо акцизний податок буде підвищений на 200 євро, бензин подорожчає на 2 гривні, на 300 євро – на 3 гривні, але це у тому разі, якщо не буде ажіотажного попиту чи дестабілізації ринку. Тому що тоді окрім об’єктивних чинників матимуть місце суб’єктивні – непередбачувані», – зазначив Рябцев.
Крім цього, підвищення акцизних ставок призведе до зниження попиту та збільшення нелегального виробництва бензину.
«Кінцева мета влади щодо підвищення акцизної ставки на світлі нафтопродукти призведе до зменшення попиту на якісні нафтопродукти, до збільшення соціальної напруги в суспільстві і зріст частки тіньового виробництва, контрабанди і спроб ухилитися від сплати податків в повному обсязі», – заявив він, додавши, що попит зменшуватиметься в основному в депресивних регіонах України.
Водночас експерт розкритикував заяву про те, що ця ініціатива зумовлена намірами збільшити надходження коштів до дорожнього фонду для будівництва і ремонту автомобільних доріг.
«Я не думаю, що це (підвищення акцизних ставок – Ред.) взагалі має певний сенс. Наведу приклад: надворі стоїть бочка з діркою, крізь яку витікає вода. Міністр інфраструктури каже, що треба не залатати дірку, а швидше бігати і носити воду. Але від цього вода не витікатиме повільніше з бочки. Так само й з акцизами. Якщо немає механізму розподілу акцизу, якщо дорожні служби не отримують частину надходжень від акцизу, то ми можемо скільки завгодно підвищувати його, але покращення доріг не відбудеться, тому що все одно дорожнім службам не виділятимуть кошти», – вважає експерт.
Як повідомлялось, нещодавно міністр інфраструктури Володимир Козак заявив, що Мінінфраструктури подало до Кабінету міністрів пропозицію про підвищення акцизного збору на світлі нафтопродукти.
За словами міністра, йдеться про поетапне збільшення акцизів до рівня мінімальних середньоєвропейських ставок – адже в Україні найнижчі збори на паливо, в порівнянні з іншими країнами Європи.
Втім, сьогодні Козак заперечив наміри міністерства запроваджувати таку ініціативу.