За словами експерта, називати конкретні цифри щодо суми, необхідної для участі кандидатів у депутати по мажоритарному округу, доволі складно.
«Говорити про цифри на сьогодні передчасно з огляду на те, що ЗМІ ще офіційної не встановили вартості одиниці продукції: площі чи часу. Що таке вартість виборчої кампанія кандидата? Кожен кандидат має певні ресурси: особисті, інформаційні, командні, іміджеві тощо. Тому говорити про усередненого виборчого кандидата неможливо. Один – хороший оратор і самостійно здатен зібрати мітинг, а для іншого потрібно привести, до прикладу, Аллу Пугачову», – відзначає Дикань.
Найбільшим із виборчих ресурсів, звісно, є адміністративний, підтверджує експерт.
«Втручання влади формально заборонено у виборчому законі, але ми ж розуміємо, що одному кандидату можна створювати сприятливі умови, а іншому – менш сприятливі. За таких умов одна і та ж дія одному кандидату буде обходитись дешевше, а іншому – дорожче. Це зараз і комуністи, і «литвинівці», і навіть група «тушки» за майбутнє (партія «Реформи заради майбутнього» – Ред.) нібито союзники Партії регіонів. Але у виборчій кампанії друзів не буде, будуть лише опоненти, бо всі братимуть голоси з одного кошика. А тому, звичайно, партіям, які не мають адмінресурсу, виборчі перегони обійдуться набагато дорожче», – зазначив експерт.
Водночас щодо одного з найбільш популярних серед політиків способів підвищення рейтингу – підкупу виборців – Дикань вважає, що його сформувала влада і підхопили журналісти.
«Ще в першій половині 90-их почали критикувати мажоритарну систему саме за вразливість до підкупу виборців. І знову ж таки хоча в законі встановлене обмеження непрямого підкупу виборців, він відбувається. Я переконаний, це продовжуватиметься весь час. І порядок денний цих виборів був сформований так: спочатку президент оголосив соціальні ініціативи, що є підкупом виборців у багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі. Так само діятимуть і кандидати-мажоритарники. Не випадково ніхто не говорить про появу цікавого агітатора або людини з новими ідеями. А йдеться банально про грошові можливості. Частково цей порядок денний сформувала влада, далі – його підкріпили журналісти з наголосом виключно на тому, що гроші, мовляв, вирішать все», – заявив Дикань.
«Хто має контакт з владою, зміг залучити в свої округи бюджетні кошти. А хто не має цього, користується гречкою, шампанським, горілкою і отрутою для жуків», – додав він.
За словами експерта, ефективність від такої агітації зводиться до підвищення впізнаваності кандидата.
«Орієнтовно на 10% виборців це (підкуп – Ред.) не вплине. Але для певної третини це може відігравати значення. Хоча апріорі це впливатиме, бо, по-перше, це піднімає упізнаваність кандидата. Попри все, роздавши 10 разів гречку зі своїм портретом і прізвищем, так чи інакше підвищить рівень упізнаваності людини. Згідно з останніми опитуваннями, до прикладу, Королевську впізнають набагато більше, ніж раніше. Тобто витрата величезних коштів на білборди спрацювала. Хоча це ще не означає готовності до голосування», – зазначає він.
«Готовність голосувати залежатиме від того, хто буде агітувати і як. І тоді навіть попри великі кошти це може не спрацювати. А крім того, також існує конкуренція (з-поміж кандидатів, котрі використовують підкуп як спосіб агітації – Ред.)», – пояснив експерт.
Нагадаємо, політики та експерти озвучили прогнози щодо вартості виборчої кампанії у мажоритарному окрузі, що коливається від $700 тис. до $5 млн.
Як свосіб агітації дедалі активніше кандидати в народні депутати зосереджуються на підкупі виборців ще до початку передвиборчої кампанії.