Як зауважує експерт, офіційно оцінювання проводила компанія Baker Tilly, проте результатів поки не оприлюднила.
«Втім, це (оцінка ГТС компанією Baker Tilly. – Ред.) було технічним завданням НАК «Нафтогаз Україна». Наскільки правильно було виставлене технічне завдання – це інше питання. Зокрема, українські експерти міжнародного значення піддавали сумніву постановку завдання, яке давалось для оцінки кампанії», – зазначив він.
Водночас Боровик називає два способи первісної оцінки ГТС.
«Зокрема, це дохідний підхід. За ним ГТС оцінювалася у близько $61,3 млрд. А також витратний підхід – це $47,2 млрд. У будь-якому випадку ці цифри значно перевищують інсайдерську інформацію – $26-29 млрд., що була оприлюднена в ЗМІ. Тому можна сказати, що ця різниця криється в тому, що скоріше за все, в Україні як завжди переважає підхід, так би мовити, щоб щось і собі заробити в торзі за газотранспортну систему, можливо на оцінці ГТС», – вважає експерт.
Стосовно ціни української ГТС, на яку може погодитися Росія, на думку Боровика, говорити передчасно.
«Поки ніхто не говорить про те, що ГТС продаватимуть. ГТС планують або віддати в оренду, або в спільне використання консорціуму», – зазначив він.
Боровик також зазначає, що в Україні "настільки суб’єктивно приймаються рішення та використовують волюнтаристські підходи, щоб оцінювати об’єкти приватизації чи їх передачу в приватні руки, чи в руки сусідньої країни", що на ці процеси не можна "вішати кальку об’єктивності".
Як зауважує Боровик, на переговорний процес між Україною і Росією з цього питання впливатиме чимало факторів.
«У тому числі й особисті фактори президента України, бажання залишитися на наступний термін, потенційна підтримка з боку Росії. Якщо виникають ці фактори, Росія захоче отримати свої преференції. Будь-який крок, який українська влада проситиме зробити російську, зменшуватиме вартість оцінки об’єкту (ГТС. – Ред.) загалом чи його оренди», – зазначив він, додавши, що питання управління українською ГТС – «це пазл у великій і фінансовій, і економічній, і політичній грі».
«Це буде мабуть симбіоз різних рішень, поєднання різних поступок чи з одної, чи з іншої сторони і різних впливів: фінансових, політичних і економічних», – підсумував він.
Нагадаємо, «КоммерсантЪ-Украина» з посиланням на власні джерела повідомила, що українську газотранспортну систему оцінюють в межах $26-29 млрд. Раніше називалися цифри у $ 24,8 млрд (2007 рік) і $9,9 млрд (у 2009 році.
Як повідомлялося, 27 травня міністр енергетики і вугільної промисловості Едуард Ставицький повідомив, що компанія Baker Tilly провела оцінювання газотранспортної системи України, але її результат буде озвучено після реформування НАК «Нафтогаз України».
Згідно із законопроектом №2937 від 26 квітня пропонується внести відповідні зміни до низки законів України, зокрема, про трубопровідний транспорт, і дозволити приватизацію «Нафтогаз України» та її дочірніх структур. Крім того, пропонується дозволити оренду об'єктів магістрального трубопровідного транспорту.
У березні компанія «Бейкер Тіллі Україна ЕК» (Київ) стала переможцем конкурсу з оцінювання вартості активів української газотранспортної системи. Компанія запропонувала мінімальну вартість оцінки ГТС – 4,1 млн грн.
Оцінка ГТС здійснювалася за дорученням президента Віктора Януковича в межах реформування НАК «Нафтогаз Україна». Проектом програми реформування передбачено інвентаризацію активів НАК та її дочірніх підприємств, зокрема "Укртрансгазу", який є оператором газотранспортної системи.