Експерт нагадує, що анонсована регіоналами реформа міжбюджетних відносин була однією з перших у біло-синіх. У квітні 2011 року тодішній перший заступник голови Партії регіонів, народний депутат Володимир Рибак, перебуваючи в Івано-Франківську, навіть говорив у контексті згаданого нововведення таке: «…бюджетний федералізм буде в дії. Фінанси повинні бути в регіонах, а держава буде залишати собі гроші лише для державних функцій».
8 липня 2010 року було прийнято нову редакцію Бюджетного кодексу України, розроблену урядом Азарова. «На перший погляд, вона дещо оптимізувала дохідну частину місцевих кошторисів, насамперед щодо «першого кошика» доходів, тобто тих, що їх враховують, визначаючи міжбюджетний трансферт. Особливих змін, пов’язаних із кошиком доходів, якими нехтують під час визначення міжбюджетного трансферту, тобто тих, які насамперед ідуть на розвиток громади, не відбулось» – пише Дуда, нагадуючи, що податок на нерухомість так і не запрацював у інтересах територіальних спільнот.
Експерт зазначає, що як наслідок косметичних бюджетних змін, у структурі доходів місцевих скарбниць частка різних трансфертів із державної після реформи постійно зростає.
«Якщо 2009 року вона дорівнювала в них 46,7%, 2010-го – 49,1%, то у 2011-му (коли запрацював новий кодекс) уже 52,3%, у 2012-му – 53,6%. А що більший відсоток міжбюджетних трансфертів у місцевих бюджетах, то сильніша залежність місцевого самоврядування від органів державної влади (Мінфіну, Кабміну, Верховної Ради, президента). І мало коли цей вплив позбавлений чітко вираженого суб’єктивного підходу. Підтвердження тому – субвенції на соціально-економічний розвиток територій, які переважно йдуть у кілька регіонів базової електоральної підтримки ПР», – пише Дуда.
Детальніше читайте у статті «Партія проти регіонів» у № 36 «Українського тижня».