Друге дихання антивакцинаторів

Суспільство
27 Липня 2020, 13:22

«Ось така вона! Ось він шприц із голкою, ось чип. Ось так вас вакцинують, і ви потрапите до пекла», — нещодавно відеоролик з таким описом поширили сотні тисяч людей не тільки в Україні, а й у сусідніх країнах. І хоча на відео був шприц із чипом, які використовуються для чипування тварин, це не завадило зайвий раз додати жару до різноманітних конспірологій, які палають практично вічним вогнем навколо вакцинації. Пандемія COVID-19 відкрила багато скриньок Пандори, і серед них — зростання популярності противників вакцинації.

Невідомий раніше вірус поставив чимало запитань перед людством, і досі з’явилося не так багато відповідей. Порожнеча через відсутність інформації дає можливість багатьом скористатися нею так, як комусь потрібно або вигідно. Серед тих, хто активно користується загальною невизначеністю та браком інформації, є і противники вакцинації.

Британська неурядова організація «Центр протидії цифровій ненависті», яка відстежує мову ворожнечі та маніпуляції в соціальних мережах, присвятила окремий звіт антивакцинаторам та їхній діяльності під час пандемії. Дослідники зазначили: хоча вакцинація лишається одним з найбільш ефективних, безпечних, дієвих відкриттів в історії людства, інше відкриття людини — соцмережі — робить усе для того, щоб похитнути впевненість у вакцинах.

 

Читайте також: Антивакцинатори. Паралельна реальність

COVID-19 насправді став можливістю для зростання антивакцинаторського руху по всьому світу. Дослідники британської організації проаналізували 409 англомовних акаунтів противників вакцинації в соціальних мережах та побачили, що їхня аудиторія зараз — 58 млн підписників. Від минулого року 147 найбільших акаунтів із 49-мільйонною аудиторією додали собі ще 7,8 млн підписників. Крім того, автори звіту зазначили, що зусилля платформ з боротьби проти поширення антивакцинаторської дезінформації не були досить успішними, бо активісти й далі нарощували аудиторію своїх сторінок, рекламували себе не тільки у Facebook, а й на YouTube та в Instagram.

Інше дослідження структури антивакцинаторського руху в соцмережах, яке проводили науковці американського Університету Джорджа Вашинґтона, засвідчило, чому інформація проти вакцинації стала популярнішою за доказові матеріали прихильників вакцинації (див. «Секрети антивакцинаторів»).

Не варто також відкидати й цілеспрямовану організацію таких кластерів, фінансування таких груп. Ще 2018 року низка дослідників зі США показали, що дискусії щодо доцільності вакцинації, небезпечності щеплень провокують та розганяють російські тролі й боти. У 2019 році дослідження журналу Vaccine засвідчило, що більшість реклами у Facebook фінансують дві організації на чолі з відомими антивакцинаторами, як-от Роберт Кеннеді-молодший.

Такі дослідження показують ситуацію в англомовному секторі соцмереж, утім, вона подібна до того, що відбувається в Україні. Фактчекери, які відстежують у соцмережах поширення недостовірної інформації, пов’язаної з пандемією нового коронавірусу, підтверджують, що антивакцинатори відчули друге дихання за допомогою СОVID-19.

 

Фактчекерка проекту StopFake Валерія Данько зазначає, що знову популярності набув відомий противник імунізації Роберт Кеннеді-молодший. «Він став відомим 2005 року, коли опублікував історію «про велику змову», заявивши, що вакцини викликають у дітей аутизм. Цей фейк і до сьогодні є одним із найпопулярніших серед противників щеплень. Сьогодні Кеннеді-молодший знову з’явився на сторінках медіа, але вже з фейками про вакцину від коронавірусу. Наприклад, він став джерелом недостовірної інформації про те, що від експериментальної вакцини від COVID-19 начебто постраждало 20% добровольців», — каже Валерія. Також додає, що не тільки стали популярними коронавірусні антивакцинаторські фейки, а й піднялися ті, які вже стали класикою. «Наприклад, про те, що вакцини начебто роблять з людських ембріонів; про те, що вакцини вбивають дітей; чи про те, що вакцинація — це спосіб заробітку фармацевтичних компаній».

Те саме зазначає редакторка проекту «По той бік новин» Альона Романюк. «Приблизно через два — три тижні після запровадження карантину в Україні раптово почали поширювати фейки про чипування населення і про те, що робитиме Білл Ґейтс за допомогою вакцин. Це тема конспірології, на яку активно вплели тему вакцинації. Такі фейки дуже вдало підхопили антивакцинатори. Найпоширеніший формат переповідання таких фейків — відео на YouTube. Наприклад, у квітні — травні відео про вакцинацію від коронавірусу й теорію змови дивилися мільйони користувачів», — розповідає Романюк.

 

Читайте також: РНК-вакцина, набутий імунітет та фактори, що впливають на перебіг COVID-19 – огляд наукових статей про коронавірус

Якщо проаналізувати групи, які стосуються вакцинації та є популярними серед українців, то картина така сама, як і за кордоном. Є кілька масових груп, де гуртуються прихильники вакцинації (як-от «Вакцинація: питання та відповіді», 83 905 учасників), та безліч груп з різною кількістю учасників, де повторюються повідомлення проти вакцинації («Ліга: Вакцинація — Вільний Вибір: щеплення-прививки», 23 253 учасники; «ПОСТВАКЦИНАЛЬНІ УСКЛАДНЕННЯ/Истории осложнений на прививки», 9108 учасників; «НЕТ принудительной вакцинации!!!», 5386 учасників; «Здоровье БЕЗ ПРИВИВОК», 4094 учасники).

Також з’явилося чимало й нових груп, «під коронавірус»: «Антикоронавірус» (2057 учасників), «Гомеопатия, холистическая медицина и коронавирус» (3361 учасник) тощо. Російськомовні групи гуртують навколо себе людей з різних країн, тому справжній обсяг і кількість таких груп складно уявити. Це питання потребує окремого дослідження. Але наочно видно, скільки можливостей потрапити не на ту інформацію, якщо ти ще не переконаний у своєму виборі.

На думку фактчекерки StopFake Валерії Данько, така популярність фейків про вакцинацію і коронавірус пояснюється нестачею інформації, неможливістю її перевірити, бажанням хайпанути на новій темі, яку обговорюють усюди. «Загалом пандемія дала антивакцинаторам прекрасний шанс хайпанути на темі імунізації. Але, попри всі заяви антивакцинаторів, всесвітня пандемія показала, яким є світ всього-на-всього без однієї вакцини», — каже Данько.

«Порушення антивакцинаторської теми пов’язане з тим, що виник інформаційний люфт і підвищився запит на тему коронавірусу. Антивакси просто скористалися темою пандемії та нашарували одну тему на іншу. До того ж це все подають під соусом конспірології, яку, як відомо, добре сприймає аудиторія», — додає редакторка проекту «По той бік новин» Альона Романюк.

 

За останні десятиліття деякі хвороби, про які ми забули або які легко контролювалися за допомогою імунізації, повернулися. Торік Україна переживала спалах кору, сьогодні нашу країну повернули до зони високого ризику спалаху поліомієліту. «За п’ять місяців цього року лише 30% дітей першого року життя, які потребують обов’язкових щеплень, отримали всі три дози вакцини для профілактики поліомієліту», — повідомив Центр громадського здоров’я МОЗ України.
Але й загальна картина з вакцинацією в Україні далека від позитивної. У профільному Міністерстві зазначили, що за I квартал 2020 року рівень імунізації на кір, краснуху та паротит знизився на 20%, що є критичним. За таких умов дуже важливо, яка інформація поширюється навколо батьків, які поради ті отримують, чи отримують різноманітну інформацію.

 

Читайте також: Лжепророки від медицини

Один з нещодавніх показових прикладів за кордоном: у хлопчика зі США діагностували грип, але його мама належала до групи антивакцинаторів і відмовилася виконувати рекомендації лікаря. Журналісти NBC News побачили, що в коментарях до посту цієї матері жодна людина не порекомендувала й надалі спостерігати дитину в лікаря, натомість радили грудне молоко, бузину, чебрець. Через чотири дні дитина померла.

Тепер, коли зусилля антивакцинаторів сконцентрувалися навколо дискредитації можливої вакцини від COVID-19, світ опинився і перед новим викликом. Наприклад, опитування у Великій Британії та США показало залежність від відмови вакцинуватися від нового коронавірусу та використання соцмереж як джерел інформації. Ті, хто більше користується соцмережами, відповідно є більш скептичними стосовно майбутньої вакцини. Наприклад, у Британії кожен третій планує відмовитися від вакцинації від коронавірусу.

Через соцмережі антивакцинатори стали видиміші, як і їхні ідеї, не тільки виступаючи проти вакцини, а й просуваючи ідею, що нова коронавірусна інфекція не така небезпечна, що карантин не потрібний, що не варто дотримуватися соціальної дистанції тощо.

Редакторка проекту «По той бік новин» Альона Романюк ділить антиваксів на кілька типів. Одні — ті, хто справді вірить, що вакцини вбивають, і відмовляються чути будь-які аргументи. Таких навряд чи можна переконати у зворотному.
«Інший тип — молоді батьки, які піддалися на «аргументи» антивакцинаторів, їх можна переконувати контраргументами. Також необхідно проводити просвітницьку кампанію, щоб майбутні батьки не піддавалися маніпулятивним впливам антиваксів. Ще один спосіб боротьби із цими тезами — доведення до абсурду», — каже Альона Романюк. На її думку, в українському інформаційному полі не вистачає позитивних прикладів та інформаційної кампанії з боку держави. Українські медіа також мають бути дуже обережними, висвітлюючи будь-яку інформацію, пов’язану із щепленням.

 

Читайте також: Масштаби епідемії COVID-19 у РФ та ескалація агресії на Донбасі

Щодо переконання звичайних людей, то фактчекерка StopFake Валерія Данько також погоджується, що підвищення рівня медіаграмотності, розуміння того, як саме працюють вакцини, може спрацювати. Але якщо мова про великі агрегатори поширення фейків про вакцинацію, сайти-сміттярки, окремі організації, то тут замало інформаційної грамотності.

«Найчастіше найбільші агрегатори з поширення фейків про вакцинацію, так чи інакше, заробляють гроші своєю діяльністю. Наприклад, прибічники альтернативної медицини часто продають біологічно активні добавки чи так звані захисні медальйони від коронавірусу — це все бізнес», — каже Данько.

Ще на початку 2019 року Всесвітня організація охорони здоров’я назвала відмову від вакцинації однією з глобальних загроз. Тепер перед обличчям нової інфекції ця загроза стає реальною як ніколи. Це те, про що варто говорити, думати, як повертати довіру тих, хто вагається, як переконувати людей вірити у факти, а не в маніпуляції та теорії змов.