Дорога небезпеки

Суспільство
19 Серпня 2010, 13:28

 Українські шляхи стають дедалі страшнішими

Машина стрімко несеться навперейми. Нога різко втискає гальма у підлогу. Колеса скриплять по асфальту. Стає зрозуміло – не встигнути. Від безнадії руки крутять кермо убік. І вмить стає ще жахливіше – по зустрічній смузі летить автівка.

Та певно нагорі хтось чує слова, що в таку мить вилітають з уст водія. Автівка на зустрічній раптом відвертає і зіткнення вдається уникнути. Винуватець негоди хутко зникає за обрієм.

Випаровується напруга. На зміну їй навалює втома упереміш з кривдою. Лаятися вже не тягне, всі епітети, властиві для такої ситуації, щойно були висловлені за один подих. Замість лайки в голові блимає сумне й невідворотне: «Що ж ти робиш?»

Через втому та викликану нею апатію, пост ДАІ, який зустрічаєш за кілька сотень метрів, емоцій вже не викликає взагалі. Працівники міліції абсолютно спокійно полюють «Візиром» на проїжджаючі повз них машини і навіть не здогадуються, що біля них щойно ледь не сталася аварія. Водії ж ліниво проминають пост. Всі розуміють, або пощастить – або ні.

Варто ж посту ДАІ зникнути за поворотом, як педалі газу втискаються в підлоги і залізні коні розлітаються зі швидкістю, яка кому притаманна.

Знайома ситуація?

 

Хто не сховався – ДАІ невинне

Твердження пана Азарова, що «життя стало стабільнішим», більшість українських водіїв сприймають як надто грубий жарт.

Зміна влади для водіїв мала дуже значну ознаку – на дорогах знову з’явилося безліч постів ДАІ. Як і в старі «совкові» часи, інспектори ДАІ сторожують не там, де складна дорожня ситуація, що може потребувати втручання працівника міліції, а там, де водіїв зручніше штрафувати.

Виникає унікальна ситуація. З одного боку, інспектори ДАІ зупиняють першу-ліпшу обрану жертву – аби виконати план. З іншого боку, водії чудово знають місця, облюбовані працівниками ДАІ і заздалегідь зменшують швидкість. Втрату часу вони компенсують зразу ж, як тільки пост лишається позаду. Чи не тому численні аварії часто-густо спостерігаються саме неподалік від місць, облюбованих інспекторами?

Кожен водій знає з власного досвіду – в разі зупинки поводитися треба твердо і впевнено. Часто-густо від інспекторів під хитру посмішку лунає питання: «А ви давно вживали спиртне?»Полохливі водії-новачки, які надто поспішають і ще не мають досвіду подорожі на освідчення, радо віддадуть 100-200 гривень «аби зберегти права».

Про хабарництво на шляхах якось навіть незручно згадувати. В межах Києва працівники МВС ще соромляться вимагати гроші у відкриту. Пропозицію «домовитися» та «узгодити» переважно надають у вигляді натяку або малювання потрібної суми на руці. Навіть журналісти лояльної до чинної влади газети «Сегодня» стверджують що денний «чорний» дохід середньостатистичного київського інспектора ДАІ становить близько 500 грн. Проте за Фастовом чи Білою Церквою у водія можуть відверто й щиро спитати: «То як, сплачуватимете 300 гривень штрафу, чи тут домовимося?» Домовитися, зазвичай, значно дешевше.

Ще одна переміна у відомстві пана Могильова – культура поводження міліціонерів. Грубіянство інспекторів ДАІ замучило вже не тільки пересічних водіїв. «Шанобливість» інспекторів стала причиною свари працівників ДАІ з Ольгою Невською, дружиною популярного телеведучого Савіка Шустера.

Пані Ользі насправді нечувано пощастило. Центр Києва, жіноча стать і чоловік-знаменитість врятували її від багатьох негараздів. Програма «Критична точка» ТРК «Україна» повідомила, як в Черкасах водію, що знімав порушення працівників ДАІ на відеокамеру мобільного інспектори зламали руку і ледь не відбили нирку. А 35-річний киянин Андрій Тумицький був жорстоко побитий працівниками ДАІ за те, що коли до нього звернулися, він не припинив розмову по мобільному. Відлупцювавши пана Андрія, працівники МВС не забули компенсувати свої моральні збитки. З гаманця пана Андрія за його твердженням зникли $ 1800 та 400 гривень. Міліціонери, звичайно, стверджують, що все було не так і що пан Андрій сам чинив опір. На доказ своїх слів вони залучили свідка – колишнього працівника МВС.

Описаннями подібних «конфліктів» між працівниками дорожньої міліції та пересічними громадянами наразі забиті газети Російської Федерації. Тепер такі самі випадки все частіше відбуваються в Україні.

Здається, тісна дружба між керівництвами МВС України та Росії зайшла аж надто далеко.

І це ще не межа. Департамент ДАІ вже пообіцяв, що для «запобігання протиправної діяльності» працівника МВС будуть застосовувати табельну зброю.

МВС попереджує – порушення ПДД шкідливо для вашого здоров’я.

 

Ігри в статистику

Після призначення на посаду міністра МВС, пан Могильов стверджував що «клята помаранчева влада» подавала брехливу статистику злочинності в Україні. Через те, що відтепер будуть реєструватися всі звернення громадян без винятку, голова МВС пообіцяв тимчасове зростання статистики злочинності.

Міністр явно дотримується свого слова. Згідно з заявою першого заступника міністра МВС, пана Попкова кількість зареєстрованих злочинів в порівнянні з минулим роком зросла на третину. До цієї заяви майже зразу було додано коментар керівника головного слідчого управління МВС про те, що злочинність насправді зменшується, а зростання статистики було викликане якраз поліпшенням правил реєстрації злочинів.

Водії дотримуються дещо іншої думки. Водійські форуми в Інтернеті забиті скаргами на побільшання аварійності на шляхах країни. «За моїми суб’єктивними оцінками, кількість ДТП різко зросла, а ДАІ стала просто філіалом податкової, що збільшує надходження у бюджет і тільки. А про зниження аварійності ніхто й не думає», – написав один з відвідувачів сайту Департаменту зв’язків з громадськістю МВС.

Оцінити роботу ДАІ – одного з підрозділів МВС – і справді дуже складно. Ніякої офіційної статистики ДТП за перше півріччя 2010 року на сайті Департаменту ДАІ МВС просто нема. Ба більше. Сказавши бридоту про своїх попередників, сучасне керівництво МВС не надало жодної «справжньої статистики» за період правління «помаранчевої команди».

Наразі офіційно відомо, що у 2008 році сталося 47,3 тис ДТП, в яких загинуло 7 000 осіб і були травмовані 63 000 особи. У наступному 2009 році кількість ДТП і постраждалих відчутно зменшилася, у 37 000 ДТП загинули 5,3 тис і дістали поранення 45 тисяч громадян України. Наразі ніхто цю статистику не спростовував, отже її можна вважати достовірною.

Тільки от порівняти її ні з чим, даних за півріччя 2010-го ДАІ не надає.

Відомо, що на Львівщині за півроку відбулося 409 ДТП в яких зазнали травм 458 й загинули 71 особа.У Харківській області за перші 4 місяці 2010 року сталося 523 ДТП в яких постраждали 673 та загинули 53 громадянина України. У столиці щодня відбувається близько 160 ДТП й майже щодня гине людина. От саме за такими даними українці змушені робити висновки про роботу Державної автоінспекції. Більш загальної статистики наразі нема.

Проте є інша статистика. З початку року ДАІ оштрафувало 1 млн 200 тис водіїв.

Пересічні водії цю статистику відчувають щодня на власній шкірі. Вже стало нормою, якщо попереду затор – до ворожки не ходи, хтось «поцілувався». Водії чудово бачать справжнє ставлення до себе працівників ДАІ. Вони чудово розуміють – допомогу замінити колесо, як у Грузії, люди у погонах їм запропонують ще не скоро. Проте шанси наразитися на пропозицію сплатити штраф (хоч офіційно, хоч у вигляді хабара) останні півроку у водіїв побільшали суттєво. Таке ставлення працівників ДАІ до своїх співгромадян (яких до речі вони присягалися захищати від беззаконня) викликає відповідну реакцію – презирство до міліціонерів і нехтування правилами дорожнього руху. Як наслідок цього – аварії.

І цю сумну життєву статистику постійно доповнюють самі працівники МВС.

14 червня у Кременчуці машина ДАІ протаранила автівку, припарковану біля бордюру. Водій постраждалої автівки дістав струс мозку, закриту черепно-мозкову травму та забий лівого плеча.

В ніч на 9 травня на 455 кілометрі траси «Знам’янка-Луганськ» машина збила 22-річного хлопця. Пасажири автівки – офіцери МВС, закинули збитого хлопця у багажник і напівживого викинули за 30 км. Від отриманих поранень хлопець помер.

Як і в 2004-му, працівники ДАІ знову стали інструментом політичної боротьби. Представники ДАІ перешкоджали проїзду до Киэва прибічників опозиції (на акцію протесту проти Харківських угод) та віруючих УПЦ Київського патріархату (на молебень на честь 1000-річчя хрещення Русі).

Й нарешті, в статистиці ДТП не забув «відмітитися» сам глава держави. 21 квітня мікроавтобус VW «Transporter», обладнаний під «швидку допомогу», що входив до кортежу президента Януковича протаранив «Ладу», яка невдало виїхала на дорогу за кортежем «гаранта та надії». Результат – водій «Лади» загинув на місці, двоє пасажирів зазнали поранення. Пригадаймо – керівництво ДАІ спочатку стверджувало, що той мікроавтобус до кортежу Януковича навіть не належав.

Це не остання цікава заява керівництва ДАІ. Лише у травні нинішній керывник департаменту МВС України Валерій Лозовий повідомив, що від кортежу Януковича заторів не буває.

Отже, побачивши черговий ранковий «стояк» – не вірте очам своїм.