Про наміри припинити рейси з Донецька до Варшави та Праги заявили польська авіакомпанія LOT та чеська Czech Airlines. Рейси визнані збитковими з негативним прогнозом.
У прес-службі Донецького аеропорту ситуацію пояснюють загальними процесами скасувань нерентабельних рейсів в авіакомпаніях. Адже, зауважують у прес-службі, під скорочення потрапили не тільки Донецьк, а й інші напрямки, зокрема й до Парижа. Натомість речник летовища Дмитро Косінов вказав на позитивну статистику: зокрема у лютому було перевезено понад 62 тисяч пасажирів, а це на 18,5% більше в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
Зараз за день з донецького аеропорту вилітає приблизно до 20 рейсів – переважно до Києва, Москви або курортних міст Єгипту чи Туреччини.
Під час будівництва донецького аеропорту йшлося про наміри зробити з нього транзитний "хаб" з Європи в Азію (транспортний вузол для стикування рейсів). Утім, ситуація не виправдовує навіть найскромніших сподівань, зазначають експерти. "Для того, щоб залучити іноземні авіакомпанії, потрібно запропонувати їм умови кращі, ніж у конкурентів – якісь пільги та преференції. На жаль, політичної волі в цьому сенсі не прослідковується. І відхід двох європейських компаній це підтверджує", – сказав голова Донецького осередку громадської організації "Українська асоціація Європейських студій" Ігор Тодоров.
Він зазначає, що не один рік існує проблема допуску на внутрішній ринок дешевих іноземних авіакомпаній – лоу-костів. "У вітчизняних авіаперевізників існує бажання монополізувати прибутки. І це прояв загального настрою вітчизняного бізнесу – отримати все і негайно, і немає бачення перспективи", – каже Тодоров.
На його думку, це парадоксальна ситуація, коли створено новий сучасний міжнародний аеропорт, але через відсутність бачення перспектив цього бізнесу, він може прийти в занепад. "Держава мала би проявити політичну волю та запропонувати якісь пільги, аби повернути європейських перевізників. Якщо ці йдуть, то це знак для інших, і можна казати гарантовано, що і нові не прийдуть", – вважає Тодоров.
На думку експертів, навіть якщо позитивна динаміка завантаженості аеропорту збережеться попри скасування низки рейсів до країн ЄС, навряд чи аеропорту вдасться перевершити показники минулого року. Торік, включно з гостями Євро-2012, донецьке летовище обслужило лише близько мільйона пасажирів.
"Досі ми не знаходимо зрозумілої відповіді, навіщо європейцям масово літати у Донецьк", – сказав голова всеукраїнської спілки вчених-економістів Олександр Кендюхов. За його словами іноземці, які цікавляться туристичною Україною, безперечно, віддають перевагу Києву. Крім того, і потенційний інвестор досі не може знайти переваги, які змусили би його летіти в Донецьк. Інвестиційна привабливість не лише Донецька, а й всієї України не така висока, щоб забезпечувати масові потоки іноземних бізнесменів, зазначає економіст. Олександр Кендюхов вважає, що нинішня географія авіаперевезень, які здійснюються з Донецька, відповідає платоспроможному попиту і збільшуватися не буде. "Звісно, якщо є вибір між Арабськими Еміратами та Чехією чи Польщею, то заможний донеччанин полетить в Емірати. А ті люди, які в плані туризму орієнтовані на Європу, менш платоспроможні. І обирають, безумовно, автобусні тури, які суттєво дешевше", – зауважує Кендюхов.
Як відомо, реконструкція донецького аеропорту, згідно остаточною версією Державної цільової програми підготовки та проведення в Україні Євро-2012 коштувала платникам податків майже 7 млрд грн. Урядовці запевняли, що вкладені кошти принесуть неабияку віддачу. "Усі прогнози свідчать, що за сім років Донецьк прийде до п'яти мільйонів пасажирів і стане одним із найбільших аеропортів європейської частини СНД", – заявив у жовтні 2012 року віце-прем'єр, міністр інфраструктури Борис Колесніков.