Самокритичне підбиття підсумків Єнса Шпана (федеральний міністр охорони здоров’я ФРН. — Ред.) сприйняли цілком схвально. «З огляду на те, що ми знаємо сьогодні, можу вас запевнити: ми не закривали б перукарні та роздрібну торгівлю, — сказав він нещодавно в Боттропі, Північний Рейн — Вестфалія. — Сьогодні, на початку вересня, ми знаємо, як із цим поводитися: носити маски й дотримуватися дистанції, не запроваджуючи інших обмежень».
Досі цей політик із ХДС намагався уникати всіх питань стосовно його помилок під час кризи, за винятком запізно закуплених масок. За його словами, він заздрить усім, хто заявляє, що завжди все знав. Через два дні після зізнання в Боттропі він дав зрозуміти, що не можна оцінювати березневу ситуацію відповідно до вересневих знань. «Це були складні рішення». Але які саме з тодішніх рішень сьогодні, через пів року після першого локдауну, не ухвалили б відповідальні особи? Які уроки винесли на осінь, коли пандемія, можливо, загостриться?
1. Не закривати всі школи
Сьогодні малоймовірно, що відбудеться ще одне загальне закриття шкіл — навіть у разі зростання кількості інфікувань. Цього, за словами уряду, за можливості потрібно уникнути. Шпан також підтвердив, що відкриті школи — це пріоритет. Навіть жорсткий прихильник карантину Карл Ляутербах (СДПН) заявив, що восени школи закривати не можна: «Я вважаю, що вдруге ми собі цього не дозволимо». У закриття шкіл висока ціна. Організація економічного співробітництва та розвитку вважає, що прогалини в навчанні покоління коронавірусу матимуть наслідком мінус 3% їхнього доходу протягом життя. Окрім того, на місцях уже навчилися й можуть діяти диференційовано. У разі захворювання коронавірусом закриватимуть не всю школу, а відсилатимуть на карантин окремі класи. Це уможливлюють врегульований рух по школі та інші заходи гігієни, як-от маски поза класами.
Читайте також: Альтруїзм та солідарність
Однак профоб’єднання вчителів обережні. «Школи не можна тримати відкритими за всяку ціну», — каже в розмові з Die Welt голова Асоціації освіти та виховання Удо Бекманн, беручи до уваги захист учителів. Міністерства освіти земель повинні негайно зайнятися питанням провітрювання восени та взимку. Бекманн зауважив, що їхній нинішній концепт такий: відчинити вікна, вдягти теплі куртки й увімкнути опалення на повну. «Це педагогічна, економічна й екологічна маячня». Необхідно розглянути можливість використання систем очистки повітря. Відбувся поступ і в цифровому навчанні, федеральний уряд виділив на це додаткові кошти. Але, за оцінкою Бекманна, політика діє недостатньо відважно. «Тому, зважаючи на все, зараз у нас ситуація краща, але далеко не така добра, якою могла б бути». Бачить проблеми й голова спілки вчителів Гайнц-Петер Майдінґер: бракує чітких і єдиних планів для віддаленого навчання, «слід визначитись з питанням обов’язкової присутності, оцінювання, комунікаційних платформ та засобів».
2. Відкладати менше операцій
«Будь ласка, відкладіть зараз планові операції», — писав Шпан у березневому листі до керівників лікарень. Потрібно було вивільнити місця для можливої хвилі хворих на COVID-19, а також забезпечити нові ліжка в реанімаціях. Прогнозований сценарій у більшості німецьких лікарень не відбувся — численні відділення інтенсивної терапії тижнями стояли практично порожні. Скільки саме операцій відклали, точно невідомо. За даними Німецької організації з допомоги хворим на рак, до середини червня не провели близько 50 тис. запланованих онкологічних операцій. У червневому звіті страхової компанії АОК, який стосується лише 27 млн застрахованих у ній осіб, кількість пацієнтів, які отримали лікування в березні — квітні, зменшилася порівняно з минулим роком на 39%. Але це зниження не стосується невідкладних випадків.
Рішення перенести планові операції було правильним, підсумовує Уве Янссенс, президент Німецького міждисциплінарного об’єднання інтенсивної та екстреної медицини. Врешті, ніхто не знав, як розвиватиметься ситуація з експонентним зростанням кількості інфікованих. На початку кризи навіть не було відомо, скільки в Німеччині місць в інтенсивній терапії — спершу федеральний уряд говорив про 28 тис. станом на 2017 рік. Щойно із запровадженням DIVI — нового реєстру місць інтенсивної терапії, клініки почали повідомляти про свої потужності. Тому сьогодні можна значно краще планувати та оцінювати, коли скільки вільних місць буде потрібно, а також «швидко звільняти їх», вважає Янссенс. «Більше немає потреби так масово відкладати операції».
Крім того, сьогодні лікарні мають удосталь захисного обладнання, окремі відділи для інфікованих і неінфікованих, а також здебільшого власні сили реагування на коронавірус, які можуть швидко вирішувати питання з персоналом та пацієнтами. Усіх нових чи переведених пацієнтів тестують на коронавірус, ізолюють мешканців будинків для літніх людей у спеціальних кімнатах.
3. Не забороняти відвідування в будинках людей похилого віку та закладах догляду
Запроваджену в березні та квітні на рівні федеральних земель заборону на відвідування в будинках людей похилого віку та закладах догляду можна зрозуміти. Німеччину вражали смертельні вибухи інфекції, у деяких установах від вірусу померла понад третина всіх мешканців. Досі майже 40% всіх померлих від коронавірусної хвороби — мешканці таких закладів. Водночас заборона відвідин була одним з найважчих емоційних ударів пандемії. «Жахливо, що пожильцям довелося сидіти в примусовій ізоляції», — сказала в середині квітня Анґела Меркель (ХДС). Деякі старенькі померли на самоті. Нині Шпан заявив: «Нам більше не знадобиться заборона візитів у такі заклади».
Читайте також: Російська вакцина: Спутнік і корона
«Ця заява Шпана мене турбує», — каже Герберт Мауель, голова федеральної спілки приватних постачальників соціальних послуг, яка представляє інтереси численних німецьких будинків для літніх людей та закладів догляду за немічними. Хоч у майбутньому справді вдасться уникнути повного закриття наших закладів, але не слід створювати враження, що можна буде «спонтанно відвідати бабусю, бо ти десь поруч». Зважаючи на зростання кількості інфікувань, вирішальними є дисципліновані візити за правилами. Себто попередній запис, масковий режим, дезінфекційні засоби та підписана заява про те, що протягом останніх 14 днів відвідувач не був у районах ризику й не контактував з інфікованими. Сьогодні вже відомо, що всі ці заходи сприяють захистові й без заборони відвідування.
4. Проводити цільове тестування
Урок, особливо минулих тижнів, — надалі більш фокусовано тестувати там, де це справді має сенс. Отже, у лікарнях, будинках людей похилого віку й закладах догляду, а також у школах. Улітку федеральну та земельну стратегію тестування надто сконцентрували на відпускниках, і це призвело до плутанини в приписах. 18 днів обов’язковим було тестування в разі повернення з регіонів з високим ризиком, доки Шпан не заявив, що невдовзі це закінчиться. Причина — перевантаження лабораторій, дефіцит пробірок. Окрім того, збій досліджень в Баварії продемонстрував, наскільки бракує функціонуючої інфраструктури для масового тестування. Тепер Баварія оголосила, що до кінця місяця ліквідує лабораторні пункти на автобанах та центральних залізничних вокзалах. Надалі в стратегії проведення тестувань не повинно бути «гасіння пожеж», їх слід ретельно готувати та застосовувати в чутливих групах. Численні керівники будинків людей похилого віку й закладів догляду досі скаржаться на брак тестів від відділів охорони здоров’я, працівники медичної сфери почуваються покинутими напризволяще. «Сподіваюся, федеральний уряд почине розуміти, що в осінь і зиму ми повинні йти з добре продуманою стратегією», — каже Кордула Шульц-Аше, авторка звіту про захист від інфекцій фракції «Зелених» у Бундестазі. Фокусуватися потрібно на людях із симптомами, тих, хто мав контакт, та групах із підвищеним ризиком ускладнень. Шульц-Аше вважає, що федеральний міністр охорони здоров’я ще має представити «розумну стратегію поведінки в час пандемії», яка міститиме й нові дані, наприклад про експрес-тести.
Читайте також: «Війни світів» у коронавірусній дезінформації
5. Швидше та ретельніше замовляти маски
Замовлення масок — найбільший провал Шпана. Міністерство надто пізно зрозуміло, яких масштабів набуде дефіцит. «Чи нам слід було раніше закупити маски? Так», — сказав Шпан у середині травня. Він, однак, не виступав проти цього, просто на початку пандемії не було відповідного розуміння. «Усі розумні опісля». У березні міністерство охопила паніка. Ціни на світовому ринку злетіли, керівники клінік та лікарі чинили тиск, ділки намагалися збагатитися. Врешті, наприкінці березня міністерство вирішило провести процедуру закупівель Open-House, відмінну від класичного підходу. Кожне підприємство, яке могло постачати мінімум 25 тис. штук, автоматично ставало партнером. Зголосилося значно більше продавців, ніж очікували, угоди уклали з 362 фірмами. Проблемою, як видається, були вагомі помилки в умовах закупівель. Значна частина поставок, близько 20%, не відповідала вимогам якості, повідомило міністерство. Тому, а також через помилки в рахунках, постачальникам почасти ще не заплатили. Через це майже 50 із них звернулися в суди. Якщо вони виграють, то на уряд, а отже на платників податків, ляжуть великі кошти. Деякі постачальники припускають, що заяви про погану якість міністерство робить лише через те, що масок вже більш ніж достатньо, а поставки тривають. За інформацією берлінської щоденної газети Tagesspiegel, міністерство подарувало чверть мільярда масок за кордон, наприклад у Латинську Америку й на Близький Схід через швидке закінчення терміну їхньої придатності. Окрім того, понад 300 апаратів штучної вентиляції легень роздали балканським країнам, бо у федеральних землях не було охочих їх отримати.