Законів Урсулі фон дер Ляєн було недостатньо. Хоча діяльність чиновників і військових у Німеччині регулюється до останньої дрібниці великою кількістю актів, приписів та інструкцій, міністерка оборони винайшла додаткову бюрократію — Систему управління відповідністю (Compliance Management System).
«Ця система має на меті запровадити в Бундесвері посилене усвідомлення етичних цінностей і визнання законів та цілей міністерства, — пояснив у березні 2017 року держсекретар Ґерд Гоофе. — Завдяки цьому має буде досягнуто «культури відповідності — дотримання правил, що зміцнить довіру громадськості до роботи відомства». По суті, нові правила стали вотумом недовіри з боку представниці партії ХДС до власних чиновників і військових. Ляєн, вочевидь, не вірила, що вони без міністерської допомоги спроможні зберігати вірність присязі, якою клянуться «дотримуватися всіх законів, чинних у Федеративній Республіці».
Читайте також: Міністр оборони Німеччини вимагає збільшити фінансування збройних сил країни
Минуло півтора року, і тема відповідності, яку вповноважений Бундестагу у справах армії Ганс-Петер Бартельс (СДПН) порадив сховати в шухляду, назвавши «консалтинговою балаканиною» й актом надмірної енергії фон дер Ляєн, набуває нової актуальності. Однак під іншим кутом зору, ніж уявляла собі міністерка. Адже раптом постає питання, чи сама командувачка збройних сил Німеччини та її найближче коло працівників достатньо усвідомлюють етичні цінності і дотримуються законів. Причиною є залучення до реформування Бундесверу зовнішніх радників.
Незліченні експертизи, численні зовнішні радники
Після свого приходу на посаду наприкінці 2013-го фон дер Ляєн накликала в Бендлерблок (комплекс урядових будівель, де розміщене Міністерство оборони ФРН) та його підлеглі служби натовпи бізнес-консультантів. Призначила на посаду держсекретаря Катрін Зудер — одну з провідних менеджерок McKinsey, лідера консалтингової галузі, замовляла незліченні експертні оцінки. Фон дер Ляєн запрошувала зовнішніх експертів також і до багатьох окремих проектів у військовому менеджменті та до створення кіберкоманд. Критики в її відомстві глузували із системи «МакЛяєн».
У середині серпня Федеральна рахункова палата Німеччини у своєму звіті обсягом 18 сторінок детальніше розглянула угоди на консультаційні послуги, на які лише у 2015 та 2016 роках було витрачено €250 млн. Результат перевірки виявився нищівним. Так, потребу в зовнішніх консультаціях часто було «або недостатньо, або зовсім не обґрунтовано», угоди писалися в довільній формі, укладалися без вивчення економічної доцільності та без проведення тендерів. Культурою дотримання правил тут і не пахло.
Йдеться не тільки про хаотичне укладання угод і надання замовлень, а й про саму діяльність радників. У кожному разі це випливає із внутрішніх документів міністерства, які є в розпорядженні видання Die Welt. Наприклад, відділ організації/ревізії електронним листом від 8 жовтня запросив на «Інформаційний захід про залучення стороннього персоналу у діяльність Міноборони». Тему зустрічі було сформульовано так: «Уникнення ризиків у сфері трудового, соціально-страхувального та кримінального права». Що конкретно під цим малося на увазі, уточнюється в листі того самого відділу від 10 вересня. У ньому визначаються нові правила поводження з консультантами. Перше — зовнішні працівники не повинні діяти як міністерська інстанція ані в діловому спілкуванні, ані в службових справах. Друге — якщо в договорі чітко не обумовлено інакше, зовнішніх спеціалістів не можна допускати до систем комунікації та ІТ.
Висновок із цих вказівок такий, що дотепер до того всього тут ставилися радше недбало. Це випливає і з третього правила. Воно визначає необхідність відкликати надані раніше IT-доступи. Також потрібно виправити записи в телефонних довідниках і таблички на дверях офісів, шапки на бланках і підписи в електронній пошті. Напрошується питання: якщо у зовнішніх радників був вільний доступ до захищених IT-систем німецької держави, то чи не мав місце витік даних, можливо, навіть важливої для безпеки інформації? На запит журналіста Die Welt речник Міноборони сформулював свою відповідь так: «Федеральному міністерству оборони не відомі випадки, щоб через залучення перевірених щодо їх надійності окремих зовнішніх спеціалістів сталися витоки даних з IT-систем». Це, ясна річ, означає не дуже багато. Адже міністерство навіть не знає, скільки зовнішніх фахівців працює в його сфері. Як повідомив речник, точні цифри потребують «детальнішого вивчення».
Назагал міністерство намагається створити враження, ніби йдеться лише про кілька окремих порушень. Так, буцімто відомо тільки про один випадок, коли зовнішні експерти в діловому листуванні використовували бланки відповідного підрозділу міністерства. Як запевняють, цю практику припинено. Зовнішні фахівці в принципі працюють із власною інформаційною та комунікаційною технікою. Але «в принципі» означає «не завжди». Насамперед під час формування кібервійськ, як пояснили у відомстві, у Міноборони деяким перевіреним щодо їх надійності зовнішнім спеціалістам надавалися телефони й комп’ютери. За словами джерела, вони отримували також доступи, паролі та повноваження для мереж міністерства. Однак і цю практику нібито вже припинили.
Читайте також: Die Welt: проблеми в Бундесвері, флірт Путіна з Ердоганом та шкільні війни
Не всі в Бундесвері вірять у те, що міністерство прозоро розбереться з консалтинговою аферою. У будь-якому разі одна знайома з процесами особа залучила до справи берлінську прокуратуру, подавши 30 вересня анонімну скаргу на міністерку фон дер Ляєн. У цій заяві, текст якої є в розпорядженні видання Die Welt, слідчих просять перевірити, чи є склад злочину в роботі зовнішніх радників. У їхніх консультаціях бачать «умисне ведення фіктивної підприємницької діяльності».
Прокуратура перевіряє
Як повідомляє журнал Der Spiegel, тепер прокуратура перевіряє факти, викладені у заяві. У фіктивній підприємницькій діяльності зазвичай підозрюються особи, які хоч і виступають як самостійні підприємці, але мають лише одного замовника. Якщо така підозра підтверджується, замовник мусить сплатити за працівника відповідні соціальні внески. У разі доведення, що це робилося умисно, працедавець може бути притягнений до кримінальної відповідальності.
Міністерство заявило, що вже звернулося до клірингової палати Німецького пенсійного страхування й подало запит на перевірку статусу шести осіб. Закид у протиправній поведінці вони «рішуче відкидають». Однак іще важливішим для спікера було підкреслити, що про жодну скаргу щодо особи міністерки не може бути й мови. Фон дер Ляєн там згадано, мовляв, лише формально. Сама міністерка була небагатослівною, коли в четвер її опитували на бюджетному комітеті, і послалася на актуальну роботу внутрішньої слідчої групи. Один із промовців доповнив, що ці слідчі перевіряють скарги у зв’язку з грубими особистими правопорушеннями, скоєними окремими особами.
Читайте також: Нерядова Урсула
Отже, мета зрозуміла: аферу конче треба відокремити від міністерки фон дер Ляєн. Тому в підлеглих службах, як-от відділ матеріально-технічного забезпечення, працівники нервують, бо розуміють: тепер шукатимуть винних, яких можна буде представити парламенту як цапів-відбувайлів. Однак у розпорядженні видання Die Welt є секретні документи слідчої групи, із яких випливає: саме найближче оточення міністерки винне в тому, що деякі угоди з консультантами було укладено неправомірно. Так, у листопаді 2015 року держсекретар Зудер висловлювала своє «наполегливе бажання», обстоюючи призначення певного бізнес-консультанта модератором заходу з питань військового менеджменту. Як сказано в документах, вона обґрунтовувала це «надзвичайно високою мірою взаємної довіри». Оцінка процедури однозначна: з погляду законодавства про держзакупівлі таке обґрунтування є недостатнім. Тим часом Зудер за власним бажанням пішла з Бундесверу. Хто ж тепер візьме на себе відповідальність за цю й аналогічні процедури?
Опозиція мітить у фон дер Ляєн. «Варто звернути увагу на те, як зовнішні радники гніздяться в Міністерстві оборони, — сказав відповідальний за економічні питання ВДПН Карстен Кляйн. — Ми вимагаємо швидкого з’ясування звинувачень, адже вони загрожують репутації всього Бундесверу. У разі сумнівів примусимо до цього міністерку». Це натяк на можливе створення слідчого комітету. Цього ж вимагає і відповідальний за економічні питання «Зелених» Тобіас Лінднер, якщо підозри в «кумівстві між міністерством і зовнішніми радниками» не будуть розслідувані достатньою мірою. Спільну заяву від ВДПН і «Зелених» щодо перевірки всіх без винятку робіт, виконаних консультантами за останні чотири роки, на засіданні комітету було відхилено правлячою більшістю.
Зрозуміло одне: на відміну від інших афер фон дер Ляєн не зможе зіпхнути справу на своїх попередників. Це вона, впроваджуючи свої військові реформи, зробила ставку на консалтинг. І це її людям, очевидно, начхати на право й «сompliance». Так, в останньому номері журналу Спілки чиновників Бундесверу, можна прочитати, як Бенедикт Циммер, наступник пані Зудер на посаді держсекретаря, мотивував працівників на зборах персоналу. Потрібно реалізувати 80% вимог, цитують у статті Циммера: «Байдуже, у правових межах чи ні».