За планом 2027 року від Середземного до Червоного моря можна буде їздити на високошвидкісному потязі Siemens. Під керівництвом компанії в Єгипті з’явиться залізничне сполучення, яке можна порівняти з Суецьким каналом.
Запланований урядом в Каїрі грандіозний проєкт модернізації залізничного транспорту радо реалізували б Китай чи французька корпорація Alstom. Але за підтримки канцлерки Німеччини Анґели Меркель Siemens із європейською технологією управління потягами взяв гору. Шеф Siemens Ролянд Буш підписав в Каїрі першу угоду мільярдного замовлення. Лише ця 660-кілометрова ділянка маршруту коштує $4,5 млрд, три з яких — замовлення Siemens. Загальна протяжність мережі має бути 1800 км.
Буш та очільник підрозділу мобільності Siemens Міхаель Петер наголосили в Каїрі на важливості замовлення з погляду подальшої індустріалізації країни та захисту навколишнього середовища. Це перша в країні високошвидкісна електрична колія без дизельних локомотивів. Проєкт «покращить життя мільйонів єгиптян», пророкував Буш. За прогнозами, лише першою частковою гілкою щорічно перевозитимуть понад 30 млн осіб. Буш особливо подякував за «важливу підтримку федерального уряду» і зокрема канцлерці Меркель за те, що Siemens отримав проєкт, який має бути зданий під ключ. «Ідеться й про політичний сигнал», — сказав Буш.
Китай попереду
Щоб визначити фактичний масштаб проєкту, початкове замовлення варто множити на три. Для мюнхенського концерну це другий виграний у конкурентів великий єгипетський проєкт після мегазамовлення на виробництво електроенергії шість років тому, цього разу в галузі транспортної інфраструктури. Ці ініціативи пов’язані не лише з економіко-технічними показниками.
Важливі також геостратегічно-політичні міркування. Єгипет — держава, що з’єднує Північно-Східну Африку з Близьким Сходом. Китай дедалі більше намагається закріпитися в Африці через інфраструктурні проєкти і думає при цьому про Єгипет і його мережу залізниць.
КНР зі своїми залізничними технологіями давно активна в Єгипті. Наприклад, у 2019 році China Railway Rolling Stock Corp. (CRRC), найбільший у світі виробник залізничних транспортних засобів, повідомила про укладення контракту на 22 потяги і технічне обслуговування, які мають з’єднати Каїр з довколишніми містами-супутниками.
Читайте також: Фараони на держслужбі
Два китайські консорціуми подали заявку на першу 440-кілометрову ділянку високошвидкісної мережі. Але Єгипет зупинив цей проєкт, «бо не був задоволений пропозиціями», — як розповідає Петер. Замовлення отримав німецький концерн, який тепер займатиметься в Єгипті й залізничною технікою.
Президент Єгипту Абдул Фаттах аль-Сісі використовує ключове геостратегічне розташування своєї країни. З моменту приходу до влади в 2013 році він просуває модернізацію за допомогою мегапроєктів і відкритий до пропозицій із Заходу та Сходу.
Суворе державне керівництво дозволяє практично безперешкодно реалізовувати проєкти. Міжнародні організації звинувачують його в серйозних порушеннях прав людини, тоді як концерни переслідують власні економічні інтереси.
Кезер домовився про деталі
Буш не вбачає економічного ризику, пов’язаного з керівництвом Єгипту. Німецьку частку у залізничному замовленні страхує державна компанія Hermes. Через так звані «гарантії Гермес» держава покриває ризики іноземних операцій німецьких експортерів. Таке покриття від Hermes Siemens отримав і для будівництва в північноафриканській державі газових і парових електростанцій. З побудованими за рекордні терміни електростанціями Єгипет перетворився з імпортера електроенергії на її експортера.
фото: www.press.siemens.com
Наскільки важливе для німецького технологічного концерну мільярдне залізничне замовлення після електростанцій, унаочнює одна деталь. Для підписання попереднього контракту в січні тодішній очільник Siemens Джо Кезер разом зі своїм наступником Бушем літав у Каїр. Тоді дует із Siemens домовився про найважливіші моменти проєкту.
Зокрема, йдеться про першу в Єгипті високошвидкісну лінію електрифікованих пасажирських і вантажних перевезень. Спільно з компаніями Orascom Construction і The Arab Contractors підрозділ Siemens Mobility повністю візьме на себе її розробку, встановлення, введення в експлуатацію і технічне обслуговування на 15 років.
Читайте також: Нестандартний Єгипет: острови піщаного моря
Після підписання першої частини контракту впродовж наступних кількох місяців мають бути підписані угоди і на два інші маршрути. Siemens постачає високошвидкісні потяги Velaro, себто платформу, засновану на ICE 3. Вони мають курсувати зі швидкістю 230 км/год. Окрім того, запланована поставка регіональних поїздів і локомотивів Vectron, а також встановлення європейської системи моніторингу потягів (European Train Control System, Level 2), що базується на найсучаснішій комп’ютеризованій техніці централізації. «Ми постачаємо найсучасніше з сучасного», — говорить Петер.
Сигнальна техніка з Брауншвайґа
Перша ділянка з’єднає портові міста Айн Сухна на Червоному морі з Марса Матрух і Олександрією на Середземному. Дві додаткові гілки заплановані з району мегаполісу Каїр, починаючи з міста 6 жовтня (це його назва) вздовж Нілу з Асуаном і Луксором через Хургаду з Сафагою.
Таким чином Єгипет сподівається закласти основи потужнішого економічного розвитку в регіонах, а також стимулювати туризм. Наскільки важливе сучасне залізничне сполучення, демонструє район великого Каїра, де зараз живе близько 20 млн людей. Буш зазначає, що тепер його концерн має збудувати там «нову і доступну систему пасажирських перевезень». Siemens прогнозує, що консорціум створить у Єгипті понад 15 тис. робочих місць. Окрім того, робочі місця також будуть забезпечені в Німеччині, бо там виробляють більшу частину замовлення на $3 млрд для Siemens. Швидкісні та регіональні потяги виробляють на заводі Siemens у Крефельді, а локомотиви — в Мюнхен-Альлях. Значну частину сигнальної техніки постачатиме Брауншвайґ. Перші локомотиви з Німеччини мають доставити не пізніше, аніж наприкінці 2023 року.