Die Welt: Радикалізація антивакцинаторів

Світ
3 Грудня 2020, 09:04

Жінка з Баварії говорить по телефону рівним і м’яким голосом, хоча всередині, схоже, аж кипить. Зараз пропихатимуть вакцину «проти пандемії, якої немає», скаржиться Ріта Мецґер. Це, мовляв, «отупіння народу». Мецґер належить до середовища антивакцинаторів Південної Німеччини. Там, каже вона, дуже хвилюються, «що нас усіх вакцинуватимуть примусово». Вона говорить те саме, що можна почути на антикоронавірусних демонстраціях і маршах незгідних. Там, послуговуючись наративом теорії змов, переконують, що за всім перебувають американський мільярдер Білл Ґейтс і династія Ротшильдів.

Противники вакцинації з’явилися не сьогодні. Кілька років тому, коли йшлося про щеплення від кору, їхні голоси лунали дуже гучно. Тоді заявляли, що вакцини шкодять здоров’ю та що вони навіть смертельні. Антивакцинатори тісно пов’язані з гомеопатами і травниками. І їхні погляди поширеніші, ніж здається.

А тепер вони нагнітають, що допуск вакцини від коронавірусної хвороби не за горами. На відповідних інтернет-сторінках безпідставно припускають, що громадян не інформуватимуть про частоту й серйозність побічних ефектів. І запевняють, що вакцина Biontech із Майнца містить наночастинки. Ризики для здоров’я, зумовлені їх високою концентрацією в повітрі особливо забруднених районів, автори антивакцинаторського тексту запросто переносять на кілька мілілітрів вакцини.

 

Читайте також: Друга хвиля, щеплення від грипу та вагітність – огляд наукових статей про коронавірус

Не бракує також натяків на надзвичайний економічний інтерес, що перебуває за розробкою препарату. Іноді заявляють, що вакцина взагалі не потрібна, бо коронавірусну хворобу можна лікувати гомеопатією.

 

«Засаднича зневага до медицини, що базується на дослідженнях»

Давній знавець середовища антивакцинаторів — Крістіан Любберс, отоларинголог із баварського Вайльгайма. Він на практиці ознайомлений із хибним гомеопатичним лікуванням пацієнтів, а тому спирається на доказову медицину, що базується на природничих науках, і публічно роз’яснює фальшивість гомеопатичних обіцянок порятунку. І водночас постійно стикається з ідеологічно мотивованими противниками щеплень. 

У їхніх колах панує «переважно егоїстичне й анекдотичне сприйняття», зауважує Любберс: «Вони завжди розповідають історії, у яких комусь колись якось допомогли гомеопатичні пігулки. Хибно витлумачену чи випадкову кореляцію наводять як доказ гаданої дієвості. І водночас цілковито відкидають одноголосну позицію науки, яка полягає в тому, що гомеопатичні засоби мають ефект плацебо». Цю саму модель застосовують і до вакцин: кожна начебто відчута побічна дія препарату принципово свідчить проти вакцинації, а користь щеплення для населення називають недоведеною.

«Така комбінація ретроспективно-анекдотичного погляду з принциповою зневагою до медицини, що базується на дослідженнях, особливо небезпечна в час, коли, як зараз, ідеться про розробку й випробування вакцини проти коронавірусної хвороби, — зазначає Любберс. — Відкидають інформативність третьої фази дослідження, а поодинокі випадки з цілковито інших взаємозв’язків висувають як переконливі докази».

 

Читайте також: Лжепророки від медицини

А ще принципово не визнають методики природничих наук. «Те, що науці завжди доводиться працювати з невизначеностями й вона не може презентувати остаточних істин, беруть за привід ставити під сумнів науку як таку. Якщо в медичних дослідженнях керуються наукою й говорять про ще наявні прогалини у знанні чи незавершені тести в розробці вакцини від коронавірусної хвороби, самозвані критики медицини одразу роблять висновок, що вакцина — не вихід, а також, що вона людям лише нашкодить».

Додаткового стимулу додає віра в диво. «Люди з цього середовища твердо переконані: завдяки якимось сумнівним засобам здійснили чи пережили медичне диво. Така віра надзвичайно сильна, навіть якщо їй суперечать закони природи. Отже, для збереження цієї віри й уникнення когнітивного дисонансу вони атакують природничі науки як такі».

Полегшують таке сприйняття ідеологіями змов, згідно з якими фармацевтичне лобі з економічних причин начебто утискає альтернативну медицину. Як зауважує Любберс: «Тенденційно можна сказати, що від альтернативної медицини до ідеології змов пів кроку. Водночас прихильники теорій змов схильні до альтернативної медицини і скепсису до вакцин».

 

Принципові сумніви в державі

Зараз противники щеплень по всій Німеччині вже мають понад 200 «антивакцинаторських осередків», які представлені в інтернеті й контактують із так званою альтернативною медициною. За минулі тижні їх кількість зросла. Пандемія коронавірусної хвороби мобілізує це середовище. Воно готується до опору планованому виходу вакцини. А ще важливо те, що в цьому середовищі завжди була велика відраза до академічної медицини, через яку вони почуваються несправедливо ігнорованими. Тепер цю відразу вихлюпують проти епідеміології.

Зокрема, таврують нову редакцію закону «Про захист від інфекцій», яку днями має розглянути Бундестаг, посилаючись на досвід націонал-соціалізму й «закон про передачу повноважень». Наприклад, у закликах до акцій протесту проти поправок, які мають відбутися в Берліні й на які мобілізовано численні групи антивакцинаторів. Є численні причини вважати, що це середовище радикалізується аж до повного заперечення ролі держави. Зокрема Ріта Мецґер говорить про «дедалі більші сумніви щодо того, чи варта держава довіри». Тому люди, «які досі були за щеплення, приєднуються до нашого критичного середовища. Вони вже не вірять, що ця держава дбає про здоров’я народу».

Державні служби безпеки ФРН із занепокоєнням реєструють залученість в антикоронавірусні демонстрації різних угруповань: від гомеопатів і противників вакцинації аж до відвертих ворогів держави. За словами міністра внутрішніх справ землі Північний Рейн-Вестфалія Герберта Ройля (ХДС), це творить точки дотику з право-екстремістським спектром. Поділяє такий погляд і Федеральна служба захисту конституції.

 

Читайте також: Інфлюенсери і «нульові пацієнти»

Про наявність ескалаційних спіралей знають і деякі противники вакцинації. Так, щодо запланованої демонстрації в телеграм-чатах наголошують, що йдеться про мирну акцію, натомість «дехто» закликає до насильства. «Громадянська війна, — кажуть там, — не може й не має бути нашою відповіддю».

 

АдН підігріває настрої

Закручує спіраль ескалації партія «Альтернатива для Німеччини» (АдН). Там дехто не задовольняється лише радикальними риторичними атаками на плановані поправки до закону про захист від інфекційних хвороб, називаючи їх «антиконституційним режимом надзвичайного стану», як го­ворить голова фракції Аліс Вайдель у розмові з Die Welt. Ставку роблять і на роздмухування антивакцинаторської паніки. Зокрема, голова АдН у землі Тюрингія Бйорн Гьоке наприкінці жовтня під час демонстрації в Котбусі говорив, що уряд думає про «примусові щеплення». Депутат Бундестагу від АдН Норберт Кляйнвехтер заявляє у відео на ютубі, що в проєкті поправок до закону про захист від інфекційних хвороб «уже закріплено плановану вакцинацію». Це його так обурює, що він закликає глядачів «засипати електронними листами депутатів Бундестагу». А ще «організовувати спонтанні демонстрації біля регіональних офісів депутатів від партій ХДС і СДПН, прямо під їхніми вікнами, щоб вони більше не чули власних думок».

Окружна АдН у Зальцгіттер у підігріванні антивакцинаторської паніки дійшла аж до екстремального нівелювання значення Голокосту. Як задокументувала у твіттері інформаційна група Антисемітизм, окружна спілка АдН на своєму телеграм-каналі виставила фотомонтаж — гасло над входом у концентраційний табір «Arbeit macht frei» («Праця робить вільним») замінили на «Impfen macht frei» («Щеплення робить вільним»).