Die Welt: Прорив на Північному морському шляху

Економіка
17 Серпня 2018, 13:24

Це була знаменна подія, коли в середині липня до Китаю прибули російські газові танкери «Владимир Русанов» та «Едуард Толл». На прохід від порту Сабетта на Ямальському півострові через Північний морський шлях у бік Берингової протоки й далі на південь їм знадобилося трохи більш як три тижні. На борту в них був скраплений газ. Третій танкер на шляху до Китаю — «Кристоф де Маржери», названий на честь шефа французького концерну Total, який загинув у Москві.

Пам’ятною ця подія є вже хоча б тому, що вперше за їхню історію танкер без супроводу криголама пройшов Північним морським шляхом. Удалося це другій за розміром і приватній російській газовій компанії «Новатек». Однак набагато важливішим для неї стало те, що вона випробувала для себе новий маршрут до Китаю, завдяки чому час переходу порівняно з рухом через західну Атлантику зменшується на третину. Окрім того, таким чином «Новатек» заощаджує мільйони. Не менш важливо й те, що компанія випередила свого головного конкурента — Газпром, який досі працює над своїм першим газопроводом у Китай.

Подбали про це самі китайці, коли разом із компанією «Новатек» увійшли у виробництво скрапленого газу в Росії. У спільному підприємстві «Ямал СПГ» у Сабетті китайська нафтогазова компанія CNPC має 20%. Ще 9,9% належать китайському фонду Silk Road Funds, ще 20% — французькому Total. Контрольний пакет акцій має «Новатек».

 

Читайте також: Геометрія глухого кута

 

«Новатек» сидить на величезних покладах газу

Компанія «Новатек» протягом минулих років показала стрімке зростання. Оборот між 2013-м і 2017-м подвоївся на €7,9 млрд. Торік підприємство, у наглядовій раді якого, до речі, колишній шеф E.ON Буркгард Берґманн, виробило 63,4 млрд м3. Хоча це лише 9% російського видобутку газу й дуже мало порівняно з гігантом Газпромом. Але «Новатек» сидить на третіх за розмірами розвіданих газових запасах серед усіх компаній світу, що торгуються на біржі. А оскільки через інтереси головного конкурента компанії її довгий час не допускали до прибуткового експорту, вона покриває одну п’яту частину внутрішньої потреби газу.

Тому реальний прорив в експорті став можливим лише після запуску «Ямал СПГ» у грудні минулого року. Виробництво СПГ, на якому природний газ охолоджують до температури мінус 162 ºС і стискають до однієї шестисотої його початкового об’єму, відбувається на першій із трьох виробничих ліній. Загальна потужність становить 17,5 млн т, і згідно з планом вона має бути досягнута вже на початку 2019-го. Кількість відповідає приблизно третині річного споживання блакитного палива в Німеччині.

 

Тренд скрапленого газу Газпром проспав

Завдяки своїм амбіціям та ноу-хау «Новатек» виграє на глобальному тренді до скрапленого природного газу, тоді як сфокусований на газопроводі Газпром надто довго його ігнорував або просто проспав. До успіхів компанії можна зарахувати й те, що вона першою у світі побудувала термінал СПГ на північ від Полярного кола. Там температура взимку опускається до мінус 50 ºС. Але півострів Ямал — нове російське Газ-Дорадо із сенсаційними запасами.

 

Читайте також: "Північний потік-2" – це "троянський кінь" Кремля — Порошенко

Тим, що «Новатек» надзвичайно амбітно одразу пішов у виробництво СПГ, він завдячує передовсім своєму розумному босові Лєоніду Міхельсону, який зумів не лише вчасно його розпочати, а й не перевищити обсягу запланованих інвестиційних коштів. Це зовсім не характерно для цієї сфери в Росії.

Тим часом уже готовий план для наступного проекту — нового заводу Arctic LNG-2 із кошторисом $25,5 млрд та виробничою потужністю 19,8 млн т СПГ щороку. Імовірним початком будівництва називають 2019 рік.

 

Кошти видобутку на рівні Катару

Якщо все піде за планом, «Новатек» зробить Росію серйозним гравцем на світовому ринку СПГ. До 2030-го компанія планує виробляти 57 млн т щороку, це зробить її одним із провідних світових виробників, таких як Катар, Австралія, Малайзія та Нігерія. Бонус «Новатек»: завдяки витратній дисцип­ліні виробничі видатки зменшують до відносно низького рівня Катару. А з участю китайців є присутність у країні з найбільшим зростанням попиту.
Хоча нині Китай шостий за видобутком газу у світі й близько двох третин своїх потреб покриває власним виробництвом. Але потреба зростає швидше, ніж власне виробництво. Тому імпорт і далі стрімко збільшуватиметься, кажуть китайські аналітики. Тим часом країна з найбільшим населенням стала другим після Японії імпортером скрапленого газу.

 

У росіян купують навіть США

Отже, Китай став для «Новатека» правильним курсом. Тим дивніше те, як він формує свої відносини зі Сполученими Штатами. Там компанія, 24,8% якої належать Міхельсону, ще 23,5% — людині Путіна Ґеннадію Тімченку (16,3% акцій має Total, 10% — Газпром), у санкційному списку, як і сам Тімченко.

 

Читайте також: Як Газпром маніпулює на ринках Європи. Досвід Польщі

Санкції не призведуть до великих ризиків, постійно заспокоює своїх інвесторів «Новатек». Це також побічно підтверджується тим фактом, що деякі танкери «Ямал СПГ» опинилися в США, востаннє в Бостоні. Раніше взимку два танкери доставили природний газ від «Новатек» у США.
Звісно, «Новатек» продає не напряму американцям, але вантажі подеколи перенаправляються туди. Взимку це було пов’язано з тим, що екстремальні морози на півночі США спровокували зростання цін на газ. Інша причина — недостатньо розвинена інфраструктура газопроводів для покриття власним блакитним паливом пікового споживання.

Проте причина, з якої Бостон не забезпечується власним СПГ, значно курйозніша, сказав Міхельсон в інтерв’ю газеті «Коммерсантъ». Винне американське врегулювання каботажу від 1920 року. Воно забороняє  внутрішнє транспортування іноземними кораблями. І оскільки США не мали власних газових танкерів, їм довелося вдатися до імпорту газу, пояснює Міхельсон.

Іронія цієї історії полягає в тому, що уряд США виступає проти будівництва Газпромом нового газопроводу «Північний потік-2», щоб постачати власний СПГ до Європи. І водночас сам закуповує блакитне паливо в «Новатек» — російського конкурента Газпрому.