Чоловіка, який має врятувати Урсулу фон дер Ляєн, звати Клаус-Петер Мюллер. 74-річний менеджер добре знається на управлінні великими організаціями, упродовж 18 років він був головою правління та наглядової ради Commerzbank. Мюллер також симпатизує Бундесверу: після проходження строкової служби в 1960-х обер-лейтенант резерву постійно підтримує контакт із військом.
Тепер міністерка оборони запросила банкіра — симпатика армії очолити Раду експертів. Дещо лаконічно сформульоване завдання цього органу: вивчити, яким чином адаптувати організаційну структуру служби Бундесверу, що відповідає за забезпечення та експлуатацію. Це формулювання з коаліційної угоди, для Мюллера воно означає, що він повинен втілити в життя найважливіший план реформ пані фон дер Ляєн — модернізацію менеджменту у сфері озброєння. Себто подбати про те, щоб військо врешті знову почало отримувати кораблі, танки й літаки, які справді плавали, їздили й літали б.
Уже п’ять років міністерка намагається просунути цей проект, та дотепер без видимого результату. Жодна з її великих оборонних програм — розробка бойових кораблів, дронів чи системи ПРО — не вийшла зі статусу переговорів із виробниками. Представниця ХДС звинувачує в цьому Федеральне відомство обладнання, інформаційної техніки й експлуатації Бундесверу в місті Кобленц. Ця установа з її 9 тис. працівників розгорнута по всій території Німеччини й закуповує практично все, що потребує військо — від канцтоварів і наметів, комп’ютерів і автоматів аж до танків і фрегатів.
Читайте також: Die Welt: Система «МакЛяєн»
Власне, у цьому й полягало завдання Катрін Зудер — переформатувати те відомство. 2014-го фон дер Ляєн перетягнула до себе цю «менеджерку змін» із консалтингової компанії McKinsey і зробила держсекретарем із питань озброєнь. Зудер швидко здобула славу доброго аналітика. Вона вникла в процеси, почала втілювати концепції, залучала в Бундесвер для експертиз зовнішніх бізнес-консультантів й адвокатські канцелярії.
Проблема в тому, що Зудер витримала лише три з половиною роки, на початку 2018-го вона повернулася назад у цивільне життя, підтвердивши цим побоювання всіх тих, хто застерігав: бізнес-консультанти добрі для аналізу недоліків, але слабкі в реалізації своїх альтернативних планів. Ці плани наштовхнулися на запеклий опір працівників відомства закупівель Бундесверу. Голова Спілки службовців Бундесверу Вольфрам Камм каже про організаційно-політичні авантюри у сфері, де йдеться про зовнішню безпеку Німеччини.
Тепер завдання Мюллера — подолати опір і впровадити концепції Зудер. 9 жовтня Рада експертів уперше провела зустріч у Штауффенберзькому залі Бендлерблоку, берлінському осідку Міністерства оборони. На 3 грудня призначено четверте засідання. Зміст багатогодинних обговорень — таємниця. Усі учасники підписують угоду про конфіденційність, усі документи класифікуються як таємні, і допуск до них здійснюється поіменно. Це, а також заборона на фотографування та копіювання мають запобігти передчасному витоку інформації назовні.
Однак Die Welt дістала доступ до деяких документів Ради експертів. Вихідним пунктом роботи органу є звіт на 80 сторінках так званої Task Force — організації закупівель, датований кінцем вересня. Там на вибір Ради подано кілька моделей для майбутньої структури системи постачання. Два варіанти відібрано як особливо придатні. Обидві моделі різняться за багатьма аспектами, але мають одне спільне принципове рішення: закупівельне відомство треба розформувати й приватизувати, принаймні значні його частини.
Так, із Федерального відомства обладнання, інформаційної техніки й експлуатації повинна викристалізуватися Організація із закупівель стандартних товарів і послуг. Закупівля «стандартних IT» теж має бути відокремлена й переведена у BWI Informationstechnik GmbH, акціонерну компанію Бундесверу. Залишитися має Організація закупівель та експлуатації для програм озброєння як звужена до властивих завдань установа. У цих проектах помітний почерк Зудер, яка не раз висловлювалася за посилену диференціацію при забезпеченні Бундесверу товарами й послугами.
Звісно, доволі важливе питання залишається в цих документах відкритим. Зокрема, потрібно конкретизувати в межах подальшої роботи юридичну форму окремих організаційних елементів. Тут ідеться про центральне рішення: товари оборонної галузі, як-от танки чи винищувачі, і надалі повинна закуповувати держава через управлінські структури Бундесверу, як передбачено Конституцією, чи ця сфера теж має бути приватизована?
Читайте також: Міністр оборони Німеччини вимагає збільшити фінансування збройних сил країни
На згадане вище запитання Зудер залишила низку відповідей. Деякі радикальні ідеї, висловлені зовнішніми експертами, не мають шансів на реалізацію — надто вже неоднозначні вони з юридичного та політичного боків. Наприклад, представлений у березні цього року в 16-сторінковому документі аудиторської компанії Ernst&Young «паралельний шлях» до ліквідації та заснування приватного підприємства B&W Services GmbH. Для цього «швидкісного човна закупівлі озброєння» слід було б скасувати правила системи закупівель і залучити до керівництва представників оборонної промисловості. Міністерство стверджує, що «список ідей» Ernst&Young подали безплатно, «із власної ініціативи».
Однак відділ Зудер замовив ще одну експертну оцінку під назвою «Проект Стріла». У неї входить розробка компанії Kanzlei Herbert Smith Freehills від жовтня 2017-го вартістю €87 тис. Вона присвячена ймовірним юридичним формам холдингу для акціонерних товариств, залучених до оборонної галузі, і перевіряє можливість альтернатив: ТзОВ і публічно-правовий варіанти. Тепер саме ці аналітичні висновки взяті в роботу Ради експертів під керівництвом Мюллера, де їх обговорюють як можливі юридичні форми для Відомства закупівель у Кобленці. І міністерство, відповідаючи на запит, із застереженнями також визнає: «Принципові експертні висновки, наприклад, щодо юридичної ситуації, можуть також бути корисними для роботи міністерства».
Тому службовці в Кобленці, яких турбують екзистенційні питання, почуваються, по суті, зрадженими й проданими міністеркою. Як зауважують представники персоналу, фон дер Ляєн дистанціювалася від «Проекту Стріла» ще у квітні, під час візиту у Відомство закупівель, заявивши, що масштабна приватизація виключена. Але тепер Рада експертів переходить до «простої репродукції «Проекту Стріла» — ідеться в аналізі VBB. Насправді від самого початку метою було розформування інституційної структури Відомства закупівель.
Тепер службовці покладають надії на СДПН. Її голова Андреа Налес під час свого візиту в серпні пообіцяла працівникам у Кобленці: «СДПН категорично відкидає подальшу приватизацію державних завдань у цій сфері». Соціал-демократи вказують на те, що всі спроби приватизації в Бундесвері за останні роки зазнали жалюгідної поразки. То збанкрутувало створене для закупівлі одягу ТзОВ, то почалися розслідування через звинувачення в корупції у справі бізнес-консультантів, то антимонопольний комітет закрив спільне з оборонною промисловістю танкоремонтне підприємство.
Читайте також: Die Welt: проблеми в Бундесвері, флірт Путіна з Ердоганом та шкільні війни
Посилюються сумніви СДПН щодо подальших приватизацій через останні викриття оборудок міністерства із зовнішніми радниками. Федеральна рахункова палата Німеччини констатує масові порушення Закону про держзакупівлі, опозиція у Бундестазі висуває підозру в кумівстві. Факт залишається фактом: фон дер Ляєн перетворила свою установу на бізнес-поле для зовнішніх радників. Розформування та приватизація Федерального відомства обладнання, інформаційної техніки й експлуатації Бундесверу розширили б це бізнес-поле ще більше. Як написано в документах «Проекту Стріла», рішення щодо заснування ТзОВ дало б державі куди більше можливостей для залучення зовнішніх працівників.
Здається, СДПН готова до ескалації конфлікту. «Ми виступатимемо проти будь-яких приватизацій», — заявляє експерт із бюджетних питань Денніс Роде. Керівник фракції Карстен Шнайдер написав фон дер Ляєн листа, у якому вимагає виходу компанії McKinsey з консультацій про майбутнє Відомства закупівель. Відповіді він ще не дістав. За інформацією, поданою міністерством, у понеділок Мюллер ініціюватиме переговори з членами СДПН у Раді експертів.
Там однаково залишилося небагато роботи, останнє засідання призначене на початок грудня. Після цього Мюллер подасть міністерці свою пропозицію. Тоді на початку 2019 року фон дер Ляєн хоче ухвалити остаточне рішення про майбутнє закупівель в оборонній галузі. Водночас застережень СДПН їй враховувати не потрібно, то лише її компетенція. Але якщо рішення не узгодять із коаліційним партнером, це загрожуватиме країні наступною урядовою кризою. У випадку голови Відомства захисту конституції Ганса-Ґеорґа Маасена, за призначення якого відповідав лише міністр внутрішніх справ, соціал-демократи були готові навіть вийти з коаліції. А порівняно з Відомством закупівель Бундесверу внутрішня спецслужба — дуже маленька установа.