Якими будуть професії через кілька років — одне з найважливіших питань. У Федеральному міністерстві праці ФРН вважають, що до 2035 року з’явиться майже 3,3 млн робочих місць, а водночас близько 4 млн зникне. Ці цифри ілюструють, наскільки мінливим є ринок праці.
Підприємства, що першими зрозуміють, які нові професії з’являться і які вміння будуть важливими для працівників, зможуть заздалегідь почати перекваліфікацію та додаткові навчання. А ще — адаптувати вакансії та шукати для майбутніх завдань відповідних кандидатів. «Цей шлях важливий для всіх підприємств», — вважає Керстін Ваґнер, очільниця відділу кадрів Deutsche Bahn — німецької залізниці. Концерн гадає, що вже має перші відповіді. «Ми дбаємо про надійність кришталевої кулі», — заявляє Ваґнер.
Німецька залізниця: завдання для геоматика
Команда з різних відділів концерну намагається з’ясувати, як виглядатиме робота на підприємстві в майбутньому. Нещодавно вони запровадили нову посаду — геоматика. Його завданням, серед іншого, буде збирати геодані — як-от параметри території вокзалу, — управляти ними та унаочнювати їх. Результатом має стати тривимірна цифрова модель території. Це дає змогу віртуально виміряти довжину перонів чи відстань між опорними колонами без потреби робити це фізично.
Щоправда, залізниця професію геоматика не винайшла. Вона просто стає дедалі більш цифровою, тому для того щоб її опанувати, необхідні добрі знання з математики й інформатики та просторова уява.
Террі Ґреґорі вважає, що в майбутньому навряд чи виникнуть цілковито нові спеціальності. В Інституті майбутнього праці (IZA) він займається питанням того, як діджиталізація змінить трудовий світ, та керує відповідною дослідницькою групою. На його думку, в професіях передовсім зміняться завдання.
За його словами, важливу роль відіграватиме штучний інтелект (ШІ). Це підтверджують і Bitkom (Федеральний галузевий союз інформатики, телекомунікації і нових ЗМІ) та консалтингове підприємство TCS. Тому кожна друга фірма із понад сотнею працівників переконана, що ШІ стане ключовим для конкурентоспроможності. У майбутньому багатьом працівникам доведеться співпрацювати з ШІ.
Штучний інтелект змінює професії
«Візьмімо, наприклад, діагностику раку. В майбутньому її зможе здійснювати комп’ютер», — каже Ґреґорі. Так у лікаря буде більше часу для спілкування з пацієнтом і розробки плану лікування. Наступний приклад, на думку Ґреґорі, — це інженерна галузь. У майбутньому інженерам також доведеться мати справу з ШІ. «Діджиталізація вдосконалюватиме професії», — вважає він. — Тоді простий інженер, імовірно, стане інженером машинного навчання». Посади матимуть нові назви і ярлики, але професії залишатимуться такими самими. Однак пророкувати майбутнє, дивлячись у кришталеву кулю, складно, вважає Ґреґорі. Так, аналіз IZA і Центру Ляйбніца з європейських економічних досліджень наголошує, що внаслідок діджиталізації добрих 10% робочих місць у Німеччині можуть бути автоматизовані протягом наступного десятиліття.
Однак, за словами Ґреґорі, для працівників це не означатиме втрату роботи. Адже у цих осіб виникне нове поле діяльності, нехай і складніше. Підготуватися до цього вже зараз для працівників зовсім непросто. Втім, відкритість до нових технологій та змін загалом — запорука успішного проходження таких трансформацій.
Натомість тим, хто хвилюється за своє робоче місце, слід зважати на те, яку частку їхньої діяльності зможе замінити комп’ютер. Інститут досліджень ринку праці та професій (IAB), який входить до складу німецького Федеральної агенції праці (BA), розробив для цього спеціальну інтернет-сторінку. Будь-хто може ввести свою професію у спеціальне поле і отримати прогноз, наскільки цифрові технології можуть її змінити.
Так, наприклад, чотири з дев’яти напрямків діяльності кримінальної поліції можна віддати цифровим помічникам. Натомість для архітекторів це лише три з 14 типових видів діяльності.
Німецька залізниця робить ставку на цифровий журнал будівельних робіт
Змінюються професії і на німецькій залізниці. Так, наглядач за будівництвом відповідає за безпеку на будівництві, посередництво між замовником і підрядником, а також прийом виконаних робіт — і в майбутньому він матиме значно менше паперової роботи.
Раніше один будівельний проєкт концерну виливався у цілу вантажівку документів, каже Міхаель Фрітц, голова відділу персоналу DB Engineering & Consulting — інженерного і консалтингового підприємства Deutsche Bahn. Тому з 2019 року концерн робить ставку на цифровий журнал будівельних робіт. Наглядач за будівництвом може вносити дані у спеціальний додаток.
Ще одне нововведення на будівництві — використання дронів, обладнаних спеціальними сенсорами. За їх допомогою наглядачі за будівництвом можуть, наприклад, проаналізувати характеристики бетону. Завдяки цьому відпадає потреба в пробному бурінні. Відповідно, наглядач за будівництвом стає ще й пілотом дронів.
«Ретроспективний погляд на діджиталізацію доводить, що з використанням комп’ютерів у офісах та промислових роботів на виробництві зникли передовсім повторювані завдання», — ділиться Ґреґорі.
Нові додатки доби Четвертої індустріальної революції, а також — і передовсім — штучний інтелект зможуть у майбутньому взяти на себе навіть ті види діяльності, які не відбуваються за чіткими правилами, наприклад коли потрібно розпізнати шаблон. Тоді всі завдання, які передбачають людську креативність, стануть важливішими, вважає Ґреґорі.
Путівник підтримує учнів у виборі професії
Питання, як виглядатиме світ праці в майбутньому, цікавить не лише дослідників і підприємства, але й Федеральне відомство праці ФРН. Адже вибір майбутньої професії у школярів часто пов’язаний із труднощами.
«Головна проблема — учні точно не уявляють, що їх чекає під час навчання», — говорить Анґеліка Швертнер. Вона відповідальна за модернізацію професійного орієнтування від Федеральної агенції праці для шкіл.
Федеральна агенція планує поглиблювати співпрацю зі школами. Спільно з Фондом німецької промисловості вона розробила путівник для різних федеральних земель для допомоги учням у прийнятті рішень про майбутню кар’єру. На місцях у школах також працюють консультанти.
Один із них — Ян Кордес. Фахівець із професійної орієнтації Агенції праці в Дюссельдорфі намагається якомога ретельніше підготувати учнів до професійного життя. «Адже нині для більшості з них у майбутній роботі найголовніше — задоволення», — розповідає він. За його словами, це добре, «але так само важливо замислюватись, як змінюються професії». А це, за його досвідом, роблять лише поодинокі школярі.
Щоб підготуватися до змін у світі праці, фахівець із профорієнтації радить учням розібратись, які здібності вони мають. Кордес виокремив чотири якості, які, на його думку, будуть важливими у майбутньому: технічна компетентність, соціальна комунікація, креативність, а також здатність до самостійної оцінки ситуацій і прийняття рішень.
«Часто трапляється, що інтереси та здібності не збігаються. Тут ми й допомагаємо порадами», — ділиться він. Багато учнів оцінюють себе неадекватно. Через це, вважає Кордес, кожен четвертий студент бакалаврату і кидає навчання. У розмові з учнями для консультанта з профорієнтації важливо передовсім одне: «Ми часто говоримо про експертів із вищою освітою. А шукає же молодь і робітничих спеціальностей, наприклад доглядальників чи майстрів». Тут, стверджує він, кар’єрні перспективи непогані, хоча цю галузь суттєво змінять ШІ і діджиталізація. Тому Кордес радить абітурієнтам замислитися про професійне навчання. «Адже майстри своєї справи самі можуть обирати місце праці».