Die Welt. Ісландія: «Ми не парк розваг»

Світ
1 Листопада 2019, 13:49

Нещодавно тут був Джастін Бібер, кілька років тому Анджеліна Джолі, а перед тим знімали чергову серію пригод Джеймса Бонда. Зараз ісландську лагуну льодовиків Йокюльсарлон оглядає китайська пара: Хe Жонґда з Пекіна та Лі Наннан із Шанхая. Вони рухаються на автомобілі-амфібії крижаною водою, разом з іншими туристами проминаючи метрові льодові гори, які кілька днів тому відкололися від величезного льодовика Ватнайокутль на горизонті. Лі зачаровано дивиться в бінокль на крижаного монстра, а тоді тихо каже: «Це фантастично».

Так само почуваються й інші численні мандрівники Ісландією. Цікавість до гейзерів, водоспадів і льодовиків спонукала їх до пригодницької мандрівки на Крайню Північ. Неймовірні природні видовища!

 

Виверження вулкана Ейяф’ятлайокютль привабило маси людей

Популярність Ісландії серед туристів за минулі роки дуже зросла. Важливу роль у цьому відіграла подія, що спершу викликала негативні почуття, — драматичне виверження у 2010-му вулкана на льодовику Ейяф’ятлайокютль і його хмари попелу. Це на багато тижнів паралізувало міжнародне авіасполучення і зробило острів на півночі Атлантики відомим далеко поза Скандинавією.

Відтоді кількість туристів вибухово зросла: у 2010 році Ісландію відвідало близько 489 тис. людей. У 2018-му їх було 2,34 млн. Це майже вп’ятеро більше за якихось вісім років.

 

У пошуках балансу. Реагуючи на збільшення кількості мандрівників, ісландська влада намагається зробити країну комфортною не лише для туристів, а й для місцевих мешканців

2,34 млн туристів порівняно з іншими країнами не аж така гігантська цифра, особливо зважаючи на те, що країна відповідає площі цілої Східної Німеччини. Але кількісно це в понад шість разів більше, ніж населення Ісландії. На острові живе близько 350 тис. осіб, тобто не надто більше, ніж, наприклад, у Білефельді.

 

Дивіться також: Казкова Ісландія: вражаючі фотографії острівної європейської держави

Що через це діється з маленьким народом вікінгів? Спершу Ґудні Вальберґ скористалася бумом. Фото її ферми, якою вона керує разом із чоловіком Олафуром Еґґертссоном, красувалося на передовицях міжнародних часописів, коли одразу позаду свій попіл викидав вулкан Ейяф’ятлайокютль. «Коли це сталося, то була, мабуть, найбільша реклама для Ісландії», — пригадує Вальберґ. З’явилися туристи, біля підніжжя льодовика сім’я відкрила турцентр. У якийсь момент їм стало цього забагато. На початку 2018 року пара закрила центр. Багато дітей, які їм допомагали, переїхали, а батьки, працюючи окрім того на фермі, більше не могли задовольняти інформаційний голод мандрівників.

 

Милі футбольні фанати стали обличчям Ісландії

Інґа Глін Пельсдоттір, директорка туристичної служби Visit Iceland у столиці Рейк’явік, що приблизно за 140 км на північний захід від Ейяф’ятлайокютль, виверження вулкану вважає туристичним магнітом. «Люди раптом усвідомили, що посеред Атлантики є острів», — каже вона. Раніше більшість навіть не знала, де Ісландія на карті світу. А тепер вони помітили, що дорога туди не така вже й далека, переліт із Берліна триває якихось 3,5 год, лише на 45 хв довше, ніж на Мальорку. 
Обличчям країни до того ж стали привітні ісландці на чемпіонаті Європи з футболу у 2016-му й чемпіонаті світу у 2018-му. Тож натовпи прибувають зі всього світу. Країна переживає бум у Китаї та Індії, а також у Росії. Велика автобусна компанія з Фарерських островів переспрямувала свої автобуси до Ісландії, бо справи там просуваються чудово. Колись із Німеччини приїздила хіба що жменька охочих до пригод, які надихалися історіями про ельфів. Із 2010 по 2018 рік їхня кількість зросла з 54 тис. до 140 тис.

 

Слідами зірок Голлівуда. Наприклад, Анджеліни Джолі

Приваблює туристів і ще дещо: фільми, серіали, кліпи. Бен Стіллер у стрічці «Таємне життя Волтера Мітті» гуляв містечком Стіккісхольмюр та іншими куточками Ісландії. Тут знімали сцени з «Гри престолів», серію фільмів про Джеймса Бонда «Помри, але не зараз» та «Бунтар один. Зоряні війни. Історія».

 

Читайте також: Марґейр П’єтурссон: “В українцях мене приваблює ваші почуття гідності і гумору”

Анджеліна Джолі в ролі Лари Крофт їхала через Йокюльсарлон. Розповідаючи про причини своєї поїздки, туристка з Китаю Лі зауважує, що тут знімали серії «Гри престолів». Коротко кажучи, Ісландія фотогенічна, особливо для Голлівуда. Це породжує питання, чи зробить популярність з Ісландією те, що діється на площі Святого Марка у Венеції, бульварі Ля-Рамбла в Барселоні або з районом Нугавн у Копенгагені: там натовпи туристів, а місцеві почуваються витісненими на маргінес. Знайомі ці почуття і людям з Берліна чи Мюнхена.

 

Деякі ісландці в літні місяці таки знервовані. В одному з кафе Рейк’явіка хтось каже, що туризм урятував країну після фінансової кризи 2008 року, але тепер гроші туристів більше не потрібні, їх удосталь.

Туристи в пошуках ідеального селфі

Особливо заважають місцевим необдумані дії багатьох мандрівників на вулицях і на природі. Так, дехто застрягає машинами в річках, інші перелазять для ідеального селфі за огорожі й підходять на небезпечну відстань до гейзерів чи скель. У Facebook уже навіть створено групу, яка документує невдачі туристів. Щоб звернути увагу непідготованих до особливостей острова, Visit Iceland створила своєрідну присягу мандрівника: відвідувачі Ісландії можуть онлайн пообіцяти бути відповідальними туристами. «Я робитиму вбивчо красиві фото, але сам задля них не помру», — йдеться, наприклад, у третьому з восьми правил. Себто, роблячи селфі, свідомо залишатися за парканом (див. «Присяга мандрівника»).

О пів на десяту ранку парковка біля чорного пляжу Рейніс­дрангар, який фігурує в «Зоряних війнах», що поблизу містечка Вік, цілковито заповнена. Люди в барвистих куртках юрмляться біля гірської породи на піску, який справді смолисто-чорний. Молодій японці, що фотографує, останньої миті вдається врятуватися від високої хвилі. У 2018-му вода затягла тут у море китайця, він загинув.

 

Неймовірні натовпи біля див природи

Вільних місць на парковці коло водоспаду Скоуґафосс цього ранку також не знайти: сім автобусів, із десяток автокемперів, прокатні авто. Поруч готель і хостел. Суп і лосось у ресторанах дорогі. Схожа картина й біля інших див природи: жовті, червоні, блакитні куртки поблизу вражаючого водоспаду Ґульфосс та великого Гейзера, який дав назву усім іншим таким фонтанам води у світі.

 

Убивчі селфі. У пошуках кращого кадру гості Ісландії часто наражають себе на небезпеку, забуваючи про силу природи

Тоді як Гейзер майже ніколи не викидає воду, його менший брат Строккюр робить це кожні 5–8 хв. Десятки туристів тримають свої камери й смартфони в напрямку діри, із якої от-от на висоту 30 м вириватиметься вода. Мить неуважності — і момент упущено. Більшість туристів збирається із західного боку Строккюр, молода полька спостерігає з іншого, спокійнішого боку Гейзера. Вона в денній мандрівці «Золотим кільцем», куди входять Гейзер і Ґульфосс. «Ох, що вдієш? — каже 21-річна дівчина про купи людей. — Такими явищами в Ісландії можна насолоджуватися лише разом з іншими». Вона замислюється на мить і додає: «І можливо, вдасться знайти щось, де менше народу».

 

Насправді найвелелюдніше на Півдні. На дорозі, яка огинає країну, в цих районах помітні сліди. У багатьох місцях міняють асфальт, й ісландці переживають те, чого донедавна практично не знали, — дорожні затори. Тепер, стоячи в одному з них, за кермом інших авто часто можна побачити модних дівчат віком приблизно 20 років у прикольних шапках.  Нещодавно довелося зачинити один каньйон, бо після візиту Джастіна Бібера він несподівано став туристичною Меккою.

 

У якому напрямку Ісландія розвиватиме туризм на майбутнє

Журналіст та автор книжки про Ісландію Тіло Мішке намагається принаймні раз на рік приїздити на острів. Він розповідає: «Людей в Ісландії щороку більшає. Але місця тут досить». Переповнене передовсім «Золоте кільце». Але щойно поїдеш звідти, як люди вже не наступають тобі на ноги. І це саме те, чим Ісландія планує забезпечити своєму туризму стабільне майбутнє: рекламувати регіони, досі обійдені увагою, та зробити привабливішим низький сезон поза відносно теплими літніми місяцями з червня по серпень. «Якщо в липні до Ісландії прибуло майже 90 тис. осіб, то взимку їх було лише 30 тис.», — підраховує директорка Visit Iceland Пальсдоттір. Утім, нині це співвідношення між високим і низьким сезоном значно покращилося. Найбільший приріст зафіксовано саме в низький сезон.

 

Читайте також: Ісландія. Між Брексітом і футболом

Тепер фокус зміщуватимуть на те, щоб підтримати інші регіони, адже більша частина гостей Ісландії приїздить передовсім до Рейк’явіка, на південь і до «Золотого кільця» — «нашої Ейфелевої вежі», як каже Пальсдоттір. «Важливо бути сталою метою подорожей. Тому ми фокусуємося й на тому, щоб усім, що робимо, були задоволені й ісландці», — пояснює вона. Особливо важливим місцеві вважають фонд захисту туристичних пам’яток. Туди можна звернутися за коштами на прокладання доріжок, побудову туалетів та іншої інфраструктури. Мета — захист природи. Окрім того, уряд перевіряє вплив туризму на економіку, інфраструктуру й соціальну сферу, щоби вчасно виявити можливі проблеми. «Перші результати показують, що ліміту ми ще не сягнули», — каже Пальсдоттір.

 

Чарівне слово Рейк’явіка — регулювання 

Рейк’явік із розташованим поблизу міжнародним аеропортом Кеплавік — центральні ворота острова. Майже 96% усіх мандрівників під час своєї відпустки відвідують столицю. «Це і добре, і погано», — міркує директорка локального туристичного центру Visit Reykjavík Карен Марія Йонсдоттір. Описуючи те, що зробив із її містом туристичний бум, вона збивається на розповідь про своє дитинство. «Пригадую, якось ішла до школи й у центрі Рейк’явіка не було жодної душі», — каже вона. Нині ж переповнена не лише Laugavegur — центральна вулиця з магазинами, а й інші квартали міста.

Чарівне слово Рейк’явіка — регулювання. На побажання мешканців із центру міста вивели великі автобуси. По всьому місту набудували багато таких потрібних готелів. Здавати квартиру через Airbnb можна не більше як 90 днів на рік. Стежать і за тим, щоб певні вулиці не обтяжувала надмірна кількість ресторанів і кнайп, дбаючи про комфорт мешканців. Музеї, галереї та бари розташовані не тільки в центрі, а й в інших районах, як-от у Старому порті. «Сьогодні більшість містян вважає, що туристи покращили якість життя, — каже Йонсдоттір. — Люди задоволені кількістю та різноманітністю пропозицій».

 

«Ми не парк розваг»

У 2019-му Ісландія відчула те, чого в цьому десятилітті ще не було, — падіння показників. Причиною цього, вважає Пальсдоттір, є банкрутство лоукостера Wow Air і проблеми з літаком Boeing 737 Max. «Але поки що ми не переймаємося», — запевняє вона.

До такого переповнення, як у Венеції, Ісландії дуже далеко. А питання натовпу досить відносне, китайці Лі та Хе насолоджуються, за їхніми словами, невеликою кількістю людей на острові. «Це така відмінність від Китаю. Ми звикли до щільно заселених міст, а тут дика природа й пустка. Для нас це рай», — зізнається Лі. Натомість інші жартують, мовляв, якщо до слова «Island» додати чотири літери, отримаєш «Disneyland». Турист в автомобілі-амфібії на Йокульсарлон має відповідну шапку з написом «Disneyland Paris». Перетворитися одного дня на щось подібне країна не хоче. «Ми не парк розваг, — каже директорка з туризму Пальсдоттір. — Усе це справжня природа».

 

Туризм у цифрах:

Колись із Німеччини до Ісландії прибувало лише кілька любителів ельфів і природи, нині острів у Північній Атлантиці літаками відвідує близько 140 тис. німців на рік. Загалом кількість туристів з-за кордону за вісім років зросла майже вп’ятеро: із 489 тис. у 2010-му до 2,34 млн у 2018-му. Більшість із них американці та британці, за ними німці. За кількістю гостей, які прибули до Ісландії літаками цього літа, Німеччина з понад 57 тис. туристів опинилася на другому місці після США. Хоч кілька останніх років спостерігалося помітне зростання, у 2019-му кількість відвідувачів уперше падає, передовсім через банкрутство ісландського лоукостера Wow Air. Близько 90% мандрівників приїздить на острів у відпустку. 

 

Присяга мандрівника
• Я обіцяю бути відповідальним туристом. 
• Знайомлячись із новими місцями, залишатиму їх у первозданному стані. 
• Я робитиму вбивчо красиві фото, але сам задля них не помру. 
• Я йтиму дорогою до невідомого й ніколи з неї не зійду. 
• Я паркуватимуся лише там, де належить. 
• Ночуючи просто неба, я спатиму на майданчику для кемпінгу. 
• Якщо природа кликатиме, я не протистоятиму. 
• Буду готовий до всякої погоди, до всіх можливостей і пригод.