Die Welt: Форпост Саудівської Аравії в Європі

Світ
22 Грудня 2018, 11:15

П’ятнична молитва в найбільшій мечеті Балкан. Розкішний храм у Сараєві стоїть посеред занепалих панельних споруд часів соціалізму. На стінах ще видно сліди від гранат і автоматних черг Боснійської війни. Перед мечеттю свої прилавки розклали довгобороді чоловіки. Салафіти продають фрукти, овочі, паранджі й парфуми. 

У цій мечеті молиться Елведін Пезич, найвідоміший YouTube-проповідник країни. Пезича, цього салафіта покоління Y, можна назвати боснійським аналогом П’єра Фогеля, якого вважають найвпливовішим імамом серед німецьких салафітів. Пезич майже все вважає харамом (вчинки і речі, заборонені в ісламській вірі). Навіть футбол, але його маленький син носить футболку дортмундської «Борусії».

Виходячи з мечеті короля Фахда, він люто реагує на прохання про інтерв’ю: «Я не говорю з журналістами. Вони поширюють брехню і роблять із мене радикала». Іслам, як його сповідує більшість людей у Боснії, західний, відкритий світові, толерантний, він відкидає. Для нього це відхід від істинного ісламу, який сповідують за 3,5 тис. км від Сараєва. В Ер-Ріяді. Помічник Пезича Тарік Аґич, який успішно творить медійний образ імама, каже відкрито: «Раніше боснійські жінки виходили на вулицю із закритим обличчям, а всі чоловіки мали довгі бороди. Ми хочемо повернутися в той час».

Радикальний імам. Боснієць Елведін Пезич проповідує найменш толерантний різновид ісламу в найбільшій мечеті Балкан

Пезич не випадково молиться в мечеті короля Фахда. 2000 року її особисто відкривав принц Салман ібн Абдель Азіз ас-Сауд, сьогодні вже король і батько контроверсійного коронного принца Мухаммада ібн Салмана. У культурному центрі поруч із мечеттю проповідують найвідоміші салафіти країни, у тутешньому фітнес-центрі рекрутували багатьох осіб для бойовиків «Ісламської держави». 

Окрім найбільшої мечеті в Сараєві Саудівська Аравія профінансувала найбільший торговельний центр і найбільшу закриту общину — житловий комплекс класу «люкс» із охороною. Отже, саудити несуть не лише фундаменталістське тлумачення ісламу, а й великі гроші для стимулювання економіки. Проте тішить це далеко не всіх боснійців. 

 

Читайте також: Мультикультуралізм і одноденність Індонезії

Sarajevo City Center — скляний палац заввишки 74 м. На верхніх поверхах готель класу «люкс», на першому — бутики декорують свої вітрини дорогими прикрасами. Здається, абсолютно нормальний торговельний центр. Але в усьому комплексі неможливо купити ні алкоголь, ні свинину. Немає навіть дитячої улюблениці свинки Пеппи. Покупці тут з усього світу, але особливо помітні тут жінки в паранджах із закритими обличчями, у дорогому взутті та з дорогими сумочками. 

Фінансує мол саудівська Al-Shiddi Group, яка є одним із найбільших прямих інвесторів у Боснію і Герцеговину. Із 2006 року концерн вклав сюди понад $400 млн. Нині група відкриває власну авіакомпанію Air Bosnia, щоб туристи могли літати до Сараєва прямими рейсами з Ер-Ріяда. 

Про їх розміщення також дбає Al-Shiddi Group. У горах над Сараєвом розкинувся Poljine Hills — такий собі захищений Beverly Hills для гостей із країн Перської затоки. Понад 400 віл та апартаментів утворюють поселення, вхід до якого мають лише запрошені. 

 

Грошова дипломатія. «М’яка» пропаганда салафітського стилю життя ведеться і в Sarajevo City Center, який збудували саудити

Ціна об’єктів — від €200 тис. до €0,5 млн. Для Боснії і Герцеговини це дуже великі гроші. Новий район поруч із будинками найвпливовіших політиків та економічних босів країни. Еліта Перської затоки оселяється по сусідству з елітою Боснії і Герцеговини. 

Ці інвестиції змінюють країну. До війни салафітського середовища в країні не існувало. Щоб його знайти сьогодні, шукати довго не доводиться. Для цього Саудівська Аравія надала гроші та інфраструктуру. 

 

Читайте також: Відторгнення політичного ісламу

Фонди із Саудівської Аравії після війни жертвували великі суми, фінансували халяльні бійні, подорожі до Мекки й роздавали не лише Корани, а й салафітську літературу боснійською мовою.

У Сараєві в центральній частині кнайпа за кнайпою, а приватна броварня є чи не найбільшим підприємством. Одна з продавчинь у Sarajevo City Center вважає таке опікунство зверхнім: «Ми понад 500 років мусульмани, а тепер якісь сауди хочуть нам розповісти, що ми погані мусульмани? До біса їх!»

 

Але є й ті, хто у виграші. В історичному центрі Сараєва 28-річна Амра у своєму магазинчику на 10 м2 із завісою перед дверима і темно-червоними стінами. На полицях ділдо — звичайнісінький секс-шоп. «Близько 80% наших клієнтів — араби, як чоловіки, так і жінки», — каже дівчина. І цілком серйозно, навіть без тіні посмішки розповідає про їхні уподобання. 

Поруч із секс-шопом масажний салон. Тут працює Селма, висока, струнка дівчина з довгим темним волоссям і глибоким декольте. Вона голосно сміється, коли розповідає про пропозиції одружитися від чоловіків, які хочуть взяти її за другу жінку або забрати до Саудівської Аравії. 

 

Читайте також: Долаючи традиціоналізм. Якими є будні мусульманських лібералів

«Такі пропозиції отримую кожні два дні», — розповідає 24-річна дівчина. Вона теж каже, що 80% клієнтів — араби, але сюди приходять лише чоловіки. «Багато з них не звикли бачити жінок без паранджі та вважають, що тут жінок можна просто купити. Вони реально шоковані, коли ми їм кажемо, що це неможливо». Але Селма радіє туристам із Перської затоки, адже, як і для багатьох місцевих, важливі гроші.

По інвестиції до саудів та інших держав Перської затоки звернувся Мустафа Церич, до 2012 року великий муфтій Боснії і Герцеговини. На запитання про пожертви він відповідає різко: «Я радий кожній пожертві Саудівської Аравії й Катару, яку вони можуть нам дати. Чи ви воліли б радше бачити, як ми тут вмираємо, ніж приймаємо пожертви?». Не дивно, що він так каже. Його бюро в історичному центрі Сараєва міститься в пишній споруді, подарованій Катаром.