Із 24 об’єктів готельної інфраструктури, які місто заявило до Євро-2012, у Дніпропетровську будують лише 4. Місцева влада вважає, що остаточне рішення УЄФА про участь Дніпропетровська в проведенні чемпіонату активізує інвесторів.
Проблеми «п’ятої точки»
Мій 54-річний батько вже 12 років не живе в Дніпропетровську. В березні він приїхав у гості, і я вирішив повести його на футбол на стадіон «Арена Дніпро», який спеціально побудували до Євро-2012.
«Нічого собі! – вигукнув батько, коли побачив величезну «чашку» на 30 тис. місць. – Впізнати старенький «Металург», біля якого ми колись мешкали, у цій новій «махині» просто неможливо». «Слава Україні!» – кричать фанати «Карпат», із якими грав «Дніпро» в той день. «Героям слава!» – відповідає на протилежному секторі хор фанів «Дніпра».
Цей стадіон ввели в експлуатацію торік. Він коштував мільярдеру Ігорю Коломойському €45 млн. Комісія УЄФА прийняла арену із зауваженнями. Інспектори «не зарахували» близько 3 тис. місць. Річ у тім, що огляд із деяких секторів частково закривають металеві опори освітлення. «Загалом це нормально, і квитки на такі сектори дешевші», – коментує заступник начальника міського управління фізкультури та спорту Дмитро Зубенко. Однак через «незараховані» місця «Арена Дніпро» наразі не відповідає стандартам стадіону, на якому можна проводити матчі фінальної частини чемпіонату Європи.
Проблему можна вирішити, перепланувавши деякі сектори. Згідно з вимогами УЄФА ширина місць повинна бути 45 см. Сидіння на «Арені Дніпро» – 55 см. Тому й вирішили поміняти в деяких секторах сидушки на вужчі. Це планують зробити до 2011 року. Тоді загальна кількість місць буде 33 тис., каже Зубенко. Це більше, ніж вимагає УЄФА.
Хто прикриє тили
Зараз у місті будують чотири готелі, які мають закінчити до 2011 року. Ще для чотирьох готують документацію та визначають ділянки.
УЄФА нещодавно зменшила вимоги до кількості місць у готелях, які має надати Дніпропетровськ. П’ятизіркових місць повинно бути вже не 1530, а 960, чотиризіркових – 1300.
Тим часом у місцевої влади виникло запитання: а чи потрібна місту така кількість готелів? «Якщо ми виконаємо всі вимоги УЄФА в готельному сегменті, то зіштовхнемося з надлишком номерів, – стверджує заступник міського голови Олександр Афанасьєв. – А перепрофілювати п’ятизіркові готелі після чемпіонату буде дуже складно». Коли керівництво вирішить, що номерів уже достатньо, то сяде за стіл переговорів із єврофутбольними функціонерами. «Зайвий баласт нам не потрібен», – резюмує Афанасьєв.
Поки що влада вирішила перестрахуватись. Існує домовленість із «Укррічфлотом» про надання близько 900 номерів, які тягнуть на чотини та п’ять зірок, на восьми круїзних суднах. «Якщо УЄФА схвалить такий варіант, то ми укладемо вже конкретні договори на конкретні судна на конкретний час», – повідомив мер Дніпропетровська Іван Куліченко.
Крім того, від Дніпропетровська до Запоріжжя маршруткою можна доїхати майже за годину. Тому саме із запорізькою владою дніпропетровські колеги вирішили «виступити єдиним фронтом» у підготовці до Євро-2012.
«Запоріжжя підстрахує нас, – розповідає начальник Дніпропетровського обласного управління з підготовки до Євро-2012 Вадим Шебанов. – Деяким уболівальникам можна буде жити там у готелях, відвідувати тренування команд та їздити на екскурсії. А на матчі приїздити до Дніпропетровська».
Слабкі ланки
Дніпропетровський аеропорт, за великим рахунком, до Євро ще ніхто не готував. До недавнього часу він належав державі, грошей із бюджету на реконструкцію не виділяли. «У лютому до нас прибув генсек УЄФА Уїльям Тейлор, оглянув багато об’єктів у місті, – розповідає Вадим Шебанов. – Тоді він сказав нам: «Вирішуйте питання з аеропортом, і до вас не буде жодних претензій».
У березні президент Віктор Ющенко підписав указ про приватизацію дніпропетровського аеропорту. В червні відбудеться конкурс. Уже є чотири зацікавлені інвестори. Експерти наголошують, що головне – швидко приватизувати аеропорт, і тоді його встигнуть реконструювати до Євро-2012. Це можна зробити за 22 місяці.
Будівництво готелів, доріг, реконструкція аеропорту, підготовка медзакладів та театрів до Євро – не найскладніше, вважає Вадим Шебанов. «Основне та найважче, що треба «підтягнути», – це сервіс, – переконаний чиновник. – Наше завдання – навчити обслуговуючий персонал європейських стандартів сервісу. Це стосується величезної кількості людей – від працівників готелів до міліціонерів та лікарів. На одного клієнта в п’ятизірковому готелі потрібно до десяти людей персоналу».
Наразі влада лише заявила про наміри домовитися з навчальними закладами міста, аби вони підготували необхідних фахівців із управління та обслуговування готелів. Для міліціонерів та медиків заплановані спеціальні тренінги. Правоохоронців будуть учити антитерористичних заходів, а лікарів – європейських норм медобслуговування.
«Підготовка кадрів – це і є головне, – впевнений Шебанов. – А нинішні проблеми в інвесторів, світова криза – то тимчасові труднощі».
Місцеві чиновники нетерпляче чекають на ухвалу виконкому УЄФА. Вони впевнені: якщо рішення буде для Дніпропетровська позитивним, активність інвесторів зросте. «Травень усе покаже, – зауважує мер Іван Куліченко. – Жодне українське місто (на Євро – Ред.) з держбюджету не отримало ні копійки. Наші позиції сьогодні залишаються найкращими».