Депутати ухвалили у другому читанні та в цілому законопроект №2983 «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань». Таке рішення підтримали 247 нардепів.
За поясненням авторів, нормативний акт передбачає передачу прав на реєстрацію від Державної реєстраційної служби до місцевих органів влади та бізнесу, а зокрема:
1) передачу функцій з державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців органам місцевого самоврядування, держадміністраціям, нотаріусам та банкам (за органами юстиції залишається державна реєстрація громадських формувань);
2) уніфікацію процедур державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань та фізичних осіб – підприємців;
3) запровадження принципу екстериторіальності у межах всієї України;
4) запровадження можливості подання електронних документів для проведення всіх реєстраційних дій;
5) скорочення переліку документів, що подаються для державної реєстрації (у тому числі за рахунок їх отримання в електронній формі від державних органів);
6) скорочення переліку адміністративних послуг за рахунок скасування щорічного підтвердження та щорічної подачі фінзвітності (буде отримуватись з відомчого реєстру органу статистики);
7) заповнення заяви про проведення державної реєстрації безпосередньо особою, яка її приймає (за бажанням заявника);
8) скасування паперових виписок та установчих документів та запровадження їх отримання в електронному вигляді через Портал електронних сервісів;
9) створення єдиного реєстру на базі Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, Єдиного ліцензійного реєстру, Реєстру документів дозвільного характеру, Єдиного реєстру громадських формувань, Реєстру громадських об’єднань та Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство;
10) запровадження дворівневої системи адміністративного оскарження рішень державних реєстраторів з можливістю скасування рішення та проведення державної реєстрації (у разі оскарження відмови у державній реєстрації);
11) запровадження відповідальності суб'єктів державної реєстрації за порушення у сфері державної реєстрації (тимчасове блокування та анулювання доступу до реєстру; скасування акредитації банку як суб’єкта державної реєстрації).
За словами маністра юстиції Павла Петренка, з моменту набуття чинності законом "7 тисяч нотаріусів зможуть надавати будь-які адміністративні послуги". Передбачається, що органи місцевого самоврядування зможуть виконувати функції Держреєстраційної служби з 1 січня 2016 року. Перехідний період триватиме щонайбільше до 30 квітня 2016 року. Також відповідне право нададуть державним комунальним підприємствам на зразок "Будинку юстиції" в Одесі, де влаштовано централізоване надання адміністративних послуг.
Депутати також ухвалили законопроект №2982 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Рішення підтримали 252 нардепи.
Як і попередній, цей закон розширює перелік суб’єктів, які мають право проводити державну реєстрацію прав на нерухоме майно. Зокрема, таке парво нададуть акредитованим банківським установам. Інформація, наявна в Державному реєстрі прав, є відкритою як за об’єктом, так і за суб’єктом. Документи, що видаються за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав, заявник може отримувати як в електронному, так і в паперовому вигляді. При цьому документи, отриманні в електронній і паперовій формі, мають однакову юридичну силу.
«За Міністерством юстиції та його територіальними органами залишаються повноваження з нормативно-методичного забезпечення державної реєстрації прав, контролю за проведенням такої реєстрації; розгляду скарг на рішення дії чи бездіяльність державних реєстраторів; забезпечення підвищення кваліфікації державних реєстраторів», – йдеться у пояснювальній записці.
Розподіл адміністративного збору за державну реєстрацію прав відбуватиметься таким чином: 40% спрямовується до загального фонду Державного бюджету України, а 60 % – суб’єкту державної реєстрації прав.