Воронич Олексій журналіст

Депозитне самбо

ut.net.ua
26 Лютого 2010, 00:00

Поради президента Все­української громадської організації захисту прав споживачів фінансових послуг Руслана Демчака вкладникам проблемних банків заслуговують на увагу хоча б тому, що їхній автор – сам банкір.

У. Т.: Чому ви вирішили захищати права клієнтів фін­установ?

– З початком кризи та паніки на фінансових ринках друзі почали радитися зі мною щодо того, чи знімати гроші з депозитів, як відвойовувати кошти, якщо банк відмовляється від виплат, що робити зі страховими компаніями, які затягують виплати? Я зрозумів, наскільки гостро такі питання турбують людей, виникла ідея створити Всеукраїнську громадську організацію захисту прав споживачів фінансових послуг.

У наших фахівців можна отримати покроковий план дій у проблемних ситуаціях, а також шаблони скарг, заяв чи позовів до суду, Нацбанку, Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг тощо. До нас щодня звертаються близько 70–100 постраждалих вкладників банків, кредитних спілок, інвестиційних фондів, а також клієнти страхових компаній, фондів фінансування будівництва. Наші починання все частіше підтримують юридичні фірми, деякі з них навіть виділили своїх штатних юристів.

У. Т.: Як має діяти вкладник, якому банк відмовив у поверненні депозиту?

– Зараз найактуальнішим питанням є отримання депозиту з проблемного банку – під такими слід розуміти установи, в яких введено тимчасову адміністрацію чи розпочато процедуру ліквідації. Передусім потрібно завчасно повідомити свій банк про намір забрати грошові кошти (вклад і відсотки). У заяві слід зазначити суму, яку маєте забрати, і дату, коли збираєтеся відвідати фінустанову. Ці відомості надсилаєте до банку телеграмою чи рекомендованим листом з описом вкладишів та повідомленням про вручення. Якщо від банку не отримано жодної відповіді, готуєте позовну заяву до суду. До неї також необхідно додати копію договору, який було укладено з банком, повідомлення про вручення фінустанові заяви про намір забрати кошти, саму заяву, оригінал квитанції про сплату витрат на інфо­рма­ційно-технічне забезпечення судового процесу. Також до суду передається аналогічний пакет документів (копії) для відповідача. Після отримання позитивного судового рішення слід звернутися до відповідного районного управління державної виконавчої служби, що має виконати всі настанови щодо стягнення з банку вашого депозиту.

У. Т.: Скільки грошей потрібно витратити, щоб повернути ­депозит?

– Стаття 22 Закону України «Про захист прав споживачів» звільняє від сплати держмита за позовами, пов’язаними з порушеннями прав, зокрема з відмовою банку повертати депозит. Тому витрати мінімальні – плата за інформаційно-технічне забезпечення в суді (120 грн). А наша організація надає безкоштовні консультаційні послуги зі складання документів, що супроводжують позов. Якщо людині потрібне судове супроводження, ми можемо порадити звернутися до наших партнерів-юристів. Якщо ж вкладник має намір самостійно скористатися послугами адвоката, така допомога може обійтися до 5 тис. грн залежно від того, до якої фірми звернутися. Послуги міжнародних юридичних компаній коштуватимуть від 1 тис. грн за годину.

У. Т.: Чи збільшує шанси позивача виграти справу кваліфікація юриста?

– Необов’язково, бо рішення суду зазвичай на користь банківського клієнта. Інша справа, що це ще не означає отримання вкладником своїх грошей, оскільки банк може фізично не мати цих коштів для відшкодування. До речі, на ринку є і непроблемні банки, що також відмовляють вкладникам у поверненні депозитів. Причому не тільки у разі дострокового розірвання, а й після закінчення терміну дії договору. Такі дії є неправомірними, адже в статті 41 Конституції чітко зазначено: «Кожен громадянин має право володіти, користуватись і розпоряджатись своєю власністю». Це право є непорушним. Стаття 15 Цивільного кодексу дає кожному з нас право на захист своїх громадянських прав у разі їх порушення. Усе це дає підстави у випадку відмови банком видати депозит звернутися до НБУ, а, зрештою, і до суду. Алгоритм дій той самий. На сайті нашої громадської організації викладено рейтинг недовіри до банків, складений на підставі звернень вкладників.

 

Досьє

Руслан Демчак
Президент і власник корпорації UBG (www.ubg.ua) – 14 підрозділів фінансового, виробничого та медичного напрямів, зокрема ЕРДЕ БАНК, СК «Добробут», Інвестиційна група «Ініціатива», медична мережа «Добробут».

З 2009 року – президент Всеукраїнської громадської організації захисту прав споживачів фінансових послуг.

Докторант Інституту стратегічних досліджень. Дисертація – «Реформування системи державного управління соціальним захистом населення в Україні»