Юрій Макаров журналіст, телеведучий, ексголовред «Тижня»

Чейнджмейкери

29 Жовтня 2021, 17:54

Тимчасом модні слівця не лише позначають «просунутість» того, хто їх вживає, але й із дещицею корисної провокативності підкреслюють новаторство та важливість того, щó вони позначають. Change Maker — не просто той, хто впроваджує зміни, це соціальна роль, місія й подекуди тягар, але без них ми би досі перебували в трипільському комфорті.

Пару тижнів тому повернувся із запорізького Артфоруму й досі перебуваю під враженням. З одного боку, приємний сюрприз: виявляється, територія, яка, перепрошую сто тисяч разів, практично відсутня на культурній мапі України (звісно, якщо не рахувати Хортицю й пару архітектурних пам’яток), буяє ідеями, відкрита до сприйняття нових форм і сама може чимало запропонувати. З іншого, жодної несподіванки: ось такі масштабні маніфестації креативу, позитивного мислення й пошуків шляхів у майбутнє є здебільшого результатами зусиль декількох небайдужих людей, яким просто кортить зробити щось «красиве й корисне» для свого міста й країни загалом. Усього лише декілька навіжених. Утім, хіба в інших галузях інакше?

Читайте також: Тверда м’яка сила

Ще років 50–70 тому мистецькі практики в Європі існували головним чином у старих, відлитих у бронзі формах: театр (репертуарний), філармонія, музей, бібліотека… Якісь спеціальні заходи типу фестивалів були «бантиками», приємними й почасти екзотичними бонусами для втаємничених. Усе потроху, але невпинно змінилося синхронно з емансипацією 60-х років, карнавалізацією й тріумфом передбачень Маркузе, а також фізичною та психологічною мобільністю населення: сів собі в авто або на швидкісну електричку — і за дві-три години в центрі подій. Як наслідок усього цього, саме артфоруми перетворилися на «чорний хліб» культури, регулярні точки перетину з глядачем-слухачем-читачем.

Те, що в Запоріжжі запрацював регулярний артфестиваль, означає те, що місто підтягнулося до світових трендів. Це можливість проявитися тим живим місцевим персонам і явищам, які доти існували тут «у бульбашці» й були непомітні для решти країни. Це шлях подолання комплексу провінції, де «нічого не відбувається» 

Безліч фестивалів, конкурсів, театральних, музичних та образотворчих спецподій, бієнале, трієнале, симпозіумів стали мейнстримом, на них спеціально з’їжджаються споживачі культури з інших міст і навіть інших країн. Це спосіб не лише підгодувати туризм, підживити занепалі в процесі деіндустріалізації території, а й організувати в зовсім інший, принципово новий спосіб колективного сприйняття мистецтва й не останньою чергою довколишніх рефлексій. Збіговиська вже традиційно супроводжуються численними дискусіями нібито для вузьких професіоналів, які, втім, насправді розраховані на досить широку публіку: так вона почувається долученою до «процесів», і це окрема точка збирання культури в сучасному світі, окрема процедура контакту з нею. Це як артпростір, або хаб, або коворкінґ (ще одне варварське запозичення): нібито просто модна іграшка зніжених хіпстерів, а по суті ж ефективний фактор змін спершу у свідомості залучених інтересантів, а потім уже й більш загальних трансформацій у способах взаємодії сучасних громадян.

В Україні подібних заходів не так багато, і вони здебільшого сконцентровані в столиці або двох-трьох мегаполісах: Львівський міжнародний BookForum, LvivMozArt, Odessa Classics, Kharkiv Music Festival, дніпровський Book Space… Ну, гаразд, іще Meridian Czernowitz, хоча Чернівці важко назвати мегаполісом. Те, що в Запоріжжі запрацював регулярний артфестиваль, означає лише, що місто підтягнулося до світових трендів. Захід навдивовижу зрілий, продуманий, концептуально досконалий, прямо-таки крутий. Це можливість проявитися тим живим місцевим персонам і явищам, які доти існували тут «у бульбашці» й були практично непомітні для решти країни.

Читайте також: Гризня в храмі духовності

Це шлях подолання комплексу провінції, де «нічого не відбувається» й звідки треба тікати до інших привабливіших у культурному сенсі місць. Це точка входу для тих, хто цікавиться регіоном і хотів би тут щось робити. Не забуваймо ще, що Запоріжжя — практично територія фронтиру: війна поруч, а ватні настрої традиційно панують — на жаль, на жаль… Тому все, що пов’язано тут із проявами «м’якої сили», нашої м’якої сили, так чи так чинить опір агресії. Окремо можна зазначити, що подію організатори замислили не лише ціннісною, а й українськомовною, і це теж позиція, надто в майже суцільно російськомовному (так, теж на жаль) Запоріжжі. Уявімо собі: це працює, особливо якщо вмикати регістр доброти й доброзичливості, як закликала торішня хедлайнерка Артфоруму Оксана Забужко.

Я не відмовлю собі в задоволенні назвати поіменно декількох агентів змін, вони ж культурні герої, вони ж чейнджмейкери: передусім Таня Орлова, запорізька піарниця, якій більше за всіх треба, — це вона задумала й запустила це свято. І так опинилася в товаристві Олександри Коваль, Олесі Островської, Вікторії Наріжної, Оксани Линів, Станіслава Померанцева, Олексія Ботвінова, Станіслава Христенка, Юлії Федів. Даруйте, якщо когось не згадав!.. 

Позначки: