“Путін анексує шампанське!» – пише щоденний часопис La Croix, розповідаючи про конфлікт, що набирає обертів, стосовно використання назви винного виробу. Йдеться про президентський декрет Владіміра Путіна від 2 липня, згідно з яким славетний напій, виготовлений у Франції, зможе продаватися на території Росії лише під назвою “Ігристе”. Оригінальна назва французькою, латинськими літерами, може зберігатися, але французьких виробників шампанського це не влаштовує. Комітет виробників шампанських вин закликає припинити експорт цього продукту до Російської Федерації попри той факт, що Росія посідає 15 місце серед країн-імпортерів, а чистий прибуток за минулий рік, зароблений в Росії, становив 35 млн євро.
La Croix цитує співробітницю Центру міжнародної співпраці щодо досліджень в агрономії та розвитку (CIRAD) Дельфін Марі-Вів’єн: “У Росії з 1928 року існує так зване місцеве “радянське шампанське”. Через те, що назва стала загальною, юридичні кроки буде здійснювати не просто. У чому російське рішення є унікальним, так це в тому, що воно не обмежується бажанням узаконити використання назви французького напою на всій російській території, а йде далі: воно намагається закріпити назву “шампанське” виключно за вином, виготовленим у Росії.”
Читайте також: Солідарність з Україною, холодний душ для Німеччини
Комітет виробників шампанських вин (CIVC) поширив пресреліз, який широко цитує французька преса. У цьому тексті наголошується, що назва “шампанське” запатентована за французьким продуктом на територіях понад 120 країн світу. “Наша структура довгі роки бореться за захист назви цього французького продукту, що регулярно потрапляє під загрозу імітації й підробок, – наголошує заява виробників шампанського. – Згідно зі світовою практикою, кожне вино має походити з певного периметру в однойменному районі, щоб мати право на використання назви”. Ясно, що нічого подібного “радянське шампанське” не характеризує, але коли це Росія переймалася дотриманням світових стандартів?
“Згідно з рішенням російського лідера, всі імпортовані шампанські вина мають відтепер називатися в Росії “напоєм з бульбашками”, – пише Le Monde. – Це нововведення зобов’язує французьких виробників, котрі захочуть залишатись на російському ринку, до повторної сертифікації продукту, яка обійдеться у декілька мільйонів рублів.” Часопис нагадує, що в Росії термін “шампанське” використовується “без жодних комплексів” стосовно, власне, багатьох “напоїв з бульбашками.” “Сталін наприкінці 30-х років благословив на існування “радянське шампанське”, що масово вироблялося, з метою бути доступним для всіх бажаючих. Коли Радянський Союз розпався, це “радянське шампанське” стало синонімом ігристого вина низької якості, яке, втім, не втратило популярності та охоче вживалося з різних святкових нагод.” Le Monde припускає, що своїм декретом російська влада “прагне підтримати виробників місцевих ігристих вин та насамперед — тих, які працюють в аннексованому в 2014 році Криму… Флагманський бренд — кримське вино “Новий свєт” належить приятелеві російського президента, Юрію Ковальчуку.”
Читайте також: Своя сорочка. Як російський газогін розколює єдність Заходу
Часопис Le Figaro надає трибуну французьким виробникам шампанських вин, які звертаються по захист до своїх вітчизняних та європейських дипломатів. Часопис цитує директора Спілки виробників шампанського Девіда Шатільона, який обурюється фактом “брутального привласнення” росіянами назви “шампанське,” що є “продуктом тяжкої праці та інвестицій виноробів упродовж трьох сотень років.”
На ситуацію також зреагувало Міністерство закордонних справ Франції. “Ми віримо у діалог для вирішення конфлікту з Росією стосовно назви “шампанське”, але готові, якщо потрібно, звернутися по допомогу до Світової організації торгівлі, – заявив міністр закордонних справ Жан-Ів Ле Дріан. – Ми захищатимемо інтереси наших виробників та особливо – наших географічних назв.” Ле Дріан пошкодував, що російські парламентарі “визначилися занадто швидко”, схваливши цими днями закон про використання назви напою на етикетках. “Ми вже зверталися до ОМС стосовно використання у назвах продуктів географічних зазначень”, – нагадав він. Йдеться про подібний конфлікт стосовно назви “коньяк”, що виробляють, зокрема, на Кавказі. Нещодавно Вірменія відмовилася використовувати її, в обмін на 3,5 мільйони доларів. Вірменський продукт відтоді продається під назвою “бренді”.