5 суден затонуло, 8 сіло на мілину, як мінімум 20 моряків загинуло, Керченську протоку оголошено зоною екологічної катастрофи у зв’язку зі значним витоком мазуту з пошкоджених танкерів – такі сумні наслідки шторму, що розгулявся в Чорному морі 11 листопада. Хто винен – вже вирішується на міждержавному рівні між Україною та Росією.
Українська сторона звинуватила сусідів, чиї судна найбільше постраждали від стихії, в неналежному технічному стані морського транспорту й неправомірних діях капітанів суден після оголошення штормового попередження. Натомість Росія звинуватила українські берегові служби у заниженні рівня небезпеки й закритті ними доступу у відносно спокійне Азовське море.
Цей, здавалося б, суто правовий, конфлікт може спричинити нову хвилю територіальних суперечок між країнами. З уст фахівців «Росприроднагляду» прозвучала, нібито благородна, пропозиція побудувати дамбу між Таманським півостровом та островом Тузлою, щоб мазут із Чорного моря не потрапив у Азовське. Однак, за реалізації такого задуму екологічний аспект може поступитися місцем політичному. Повторюється історія 4-річної давнини, коли росіяни вже намаглися зробити щось подібне і це зумовило серйозне напруження у дипломатичних відносинах.
У разі побудови дамби Росія може претендувати на визнання нашого острова Тузла своєю територією згідно з міжнародними стандартами. А, відповідно, посилити контроль над Керченською протокою, дві третини якої нині є територіальними водами України. Це стратегічно важливе питання для Росії, оскільки:
– не потрібно буде оплачувати прохід російских суден в Азовське море;
– зберігатиметься повний контроль за проходженням іноземних суден, зокрема військових кораблів НАТО, адже країна, територією якої є Тузла, володіє 70% акваторії Азовського моря;
– Росія отримає можливість одностороннього видобутку корисних копалин в Керченсько-Таманському шельфі.
Як запевнив «ТИЖДЕНЬ» екс-міністр закордонних справ Борис Тарасюк, конфлікту можна уникнути лише в тому разі, якщо «росіяни не будуть продовжувати провокативних дій щодо побудови дамби».