Більшість західних компаній досі не вийшли з РФ – дослідження

1 Лютого 2023, 16:57

Війна вимагає великих фінансових витрат, відтак одним зі способів протистояння російській агресії стало припинення будь-яких комерційних зв’язків з ринком держави-агресора. Водночас Росія досі цілком фінансово спроможна вести війну. Видання The Hill пояснює, на основі дослідження – все через те, що компанії насправді нікуди з Росії не йшли.

Рахунок поточних операцій Росії – різниця між усіма грошима, які надходять у країну завдяки торгівлі, інвестиціям та переказам, і тими, які витікають – склав $227,4 млрд, що на 86% більше, ніж 2021 року. Про це днями повідомили в Reuters із покликанням на центральний банк РФ. Профіцит зафіксовано завдяки продовженню експорту нафти й газу за кордон, навіть попри тиск Заходу, та скороченню імпорту.

Отже, Москві досі вдається триматися на плаву й підтримувати військову машину через продаж своєї енергії охочим споживачам (наприклад, Китаю) та обмеженню купівель товарів з-за кордону.

Читайте також: Чому не всі західні компанії поспішають йти з російського ринку

Утім, важливу роль відіграють досі чинні комерційні зв’язки Росії та країн Заходу. Попри широкі міжнародні санкції та гучні зобов’язання політиків і керівників компаній, лише незначна частина західних бізнесів дійсно припинили вести справи у Росії.

Дослідження науковців зі швейцарського Міжнародного інституту розвитку менеджменту та Університету Сент-Ґаллен показало, що попри поширене переконання, нібито Захід повністю відмовляється від торгівлі з Росією, насправді це лише «дуже обмежений відступ компаній ЄС і G7» з початку повномасштабної війни. Більшості компаній вдалося протистояти тиску громадськості та урядів, йдеться у дослідженні.

«На момент прийняття рішення Путіним “демілітаризувати” та “денацифікувати” Україну, в Росії діяли 1404 компанії ЄС та G7 із 2405 дочірніми компаніями. Станом на кінець листопада 2022 року, коли провели дослідження, лише 120 із цих компаній відмовилися від принаймні однієї зі своїх дочірніх компаній у Росії. Це еквівалентно “менш як 9%” усіх західних фірм», – цитує дослідників автор The Hill.

Країни походження компаній, які вийшли з російського ринку, і які залишилися там після вторгнення у відсотковому відношенні

Також у процесі виходу деякі західні фірми включили пункти про «викуп» у контракти з покупцями своїх російських дочірніх компаній, зауважується у звіті. Наприклад, Nissan продав свою дочірню компанію в Росії державному науковому центру НАМІ з умовою зворотного викупу протягом шести років. McDonalds теж може викупити свої російські підрозділи протягом 15 років, згідно із заявою Федеральної антимонопольної служби Росії, пише Reuters.

Американський бізнес трохи більш підзвітний, відповідно американські компанії частіше відмовилися від торгівлі з Кремлем, ніж європейські. Втім, різниця насправді невелика. Загалом, менш ніж 18% американських дочірніх компаній у Росії продали свої активи та припинили діяльність з початку повномасштабного вторгнення. Тобто менш, ніж кожна п’ята компанія повністю завершила вихід.

Читайте також: Die Welt: Business as usual? Ці німецькі компанії хочуть «перезимувати» в Росії

Навіть ті, хто вийшов з ринку, не спричинили великого дефіциту для російського бюджету та ринку праці. На них припадає лише 6,5% загального прибутку до оподаткування всіх компаній ЄС і G7, які активно ведуть комерційну діяльність у Росії, та 15,3% працівників. «Ці висновки суперечать загальноприйнятій думці про те, що у відповідь на наступ на Україну, в Росії стався справжній відтік компаній і коштів», – зазначає The Hill.

«Все це свідчить про те, що для того, щоб Вашингтон і західні столиці ще більше посилили тиск на Москву, їм доведеться змусити західні фірми розірвати свої зв’язки з російським ринком. Інакше вони продовжуватимуть підтримувати російську економіку і, як наслідок, загарбницьку війну Кремля», – резюмує автор The Hill.

Водночас автори дослідження зазначають, що попри невеликий показник у 8,5%, виходи з ринків потребують часу і є складнішими, ніж у випадку неакціонерних зв’язків. Тому відсоток може зрости, коли ті компанії, які вже оголосили про свій намір вийти, нарешті зроблять це.