П’ять місяців у Кривому Розі головує новий міський голова – представник партії «Опозиційна платформа – За життя» Костянтин Павлов. Його попередник Юрій Вілкул, який керував містом 10 років, після зняття своєї кандидатури на міських виборах максимально підтримав Павлова у другому турі. Тоді він публічно назвав Павлова «об’єднаним кандидатом» та своїм «наступником». А місто буквально засипало бордами із обіцянками зробити проїзд безоплатним.
Після перемоги тепер вже очільник Кривбасу свою передвиборчу обіцянку не полишив та впроваджує у місті пілотний проєкт із безкоштовним проїздом. Для того, аби не платити в муніципальному транспорті, містяни мають оформити спеціальні «Картки криворіжця». У мерії пояснюють, що це електронний платіжний засіб, який містить персональні дані та дає змогу ідентифікувати утримувача картки. Спочатку картка матиме функції електронного квитка для оплати проїзду в муніципальному транспорті. Пізніше ж передбачається, що вона матиме кілька додатків: транспортний, медичний та освітній.
Читайте також: Маріуполь. Як місто реагує на агресивні дії Росії
При цьому така «пропозиція» діятиме тільки для мешканців Кривого Рогу. Гості ж міста (та ті, хто відмовиться оформити картку), продовжать сплачувати за проїзд дві з половиною гривні. Це найнижчий тариф в Україні, який утримують в Кривому Розі вже чотири роки. У маршрутках проїзд залишиться платним.
Мережа комунального транспорту у місті складається із тролейбусів, автобусів, наземних та швидкісних трамваїв (лінія побудована за стандартами метрополітену, але як рухомий склад використовуються трамвайні вагони). Муніципальний транспорт у Кривому Розі, як і в інших містах України, неприбутковий. У бюджеті міста на 2021 рік на функціонування електротранспорту закладена дотація у розмірі 781,2 млн грн. Ще 137 мільйонів виділено саме на реалізацію ініціативи з безкоштовним проїздом – власне компенсацію вартості проїзду та виготовлення електронних карток. Валідатори та термінали для безконтактної оплати закупили та встановили ще минулоріч. Загалом на утримання комунального транспорту разом із реформою безоплатного проїзду лише у 2021 році віддадуть 918 млн грн. Це більше 10% річного бюджету міста, який загалом складає 7,6 млрд грн.
Інженер безпеки руху КП «Міський тролейбус» Криворізької міської ради Андрій Заславський розповідає, що ідея зробити в місті проїзд безоплатним виникла давно. Через занизький тариф, протягом року кондукторам та працівникам електротранспорту вдається зібрати не більше 6% коштів від загального обсягу витрат – це близько 50 млн грн. І якщо спочатку у Кривому Розі говорили про підвищення вартості тарифу до 4 гривень, то в підсумку плату вирішили взагалі скасувати.
«Тариф на електротранспорт у Кривому Розі економічно не обґрунтований. Наприклад, для тролейбусів ще у 2020 році ця вартість була десь 11 грн, на автобус – близько 9 грн. Третина пасажирів, які користуються комунальним транспортом – пільговики, які не платять за проїзд. Тож якщо і так 94% коштів, які витрачають на функціонування комунального транспорту, компенсується із бюджета міста, то вже доцільно зробити його безоплатним», – пояснив логіку скасування плати комунальник.
Типові криворізькі трамваї
Загалом на січневій сесії Криворізької міської ради за пілотний проєкт Костянтина Павлова проголосували 34 депутати з 53. Підтримали рішення депутати від «Блоку Юрія Вілкула», «Опозиційної платформи – За життя» і «Європейської солідарності». Депутатка міськради від партії «Блок Вілкула «Українська перспектива» Вікторія Самойленко пояснює, що до всього іншого, рішення про безкоштовний проїзд може полегшити фінансові зобов’язання містян в умовах карантину.
«Проєкт покращить життя містян. Люди збідніли, людям важко жити. І я думаю, що це великий вклад влади Кривого Рогу, аби хоч трішечки покращити життя наших людей», – вважає депутатка.
Читайте також: Як працював перші сто днів мер Чернівців
В свою чергу, не голосували або ж виступили проти – фракції партії «Слуга народу» та «Сила людей». Депутат Криворізької міської ради від «Сили людей» Юрій Милобог називає це рішення популістичним. Він наголошує, що за умов скасування плати за проїзд, мова про розвиток інфраструктури електротранспорту в місті йти не може.
«Парк електротранспорту в Кривому Розі настільки зношений, що тролейбуси в дощ б’ються током, а трамваї горять на ходу. Тролеї через понаднормативну зношеність рвуться від вітру. Транспорт перебуває в стані занепаду, і однією з причин такого становища є якраз популістська тарифна політика. Міська рада мала б ставити задачу зменшити збитковість, перевозити більше пасажирів, домогтися зниження розрахункового економічно обґрунтованого тарифу. Замість того, вони перетворюють їх на бюджетні установи, яким не потрібно дбати про дохідну частину та боротись за пасажира», – каже депутат.
Станція "Мудрьона"
Вона ж
Не підтримав ініціативу з безкоштовним проїздом і нардеп-мажоритарник від «Слуги народу» з Кривого Рогу та голова одного з підкомітетів Комітету ВР з питань транспорту та інфраструктури Юрій Корявченков. На його думку, в пріоритеті влади міста має стояти питання комфортного перевезення містян, а не безкоштовного.
«Чи отримуватимуть містяни задоволення від якості перевезень у безкоштовному транспорті? Мешканцям Кривого Рогу необхідні нові комфортні послуги та заклади, а вже потім можна повертатися до обговорення доцільності програми безкоштовного проїзду», – прокоментував Корявченков.
"Пристрої" для збирання води з даху на зупинці "Майдан Праці"
Серед іншого у Криворізькій мерії апелюють і до європейського досвіду, коли в країнах, таких як Естонія чи Люксембург, запровадили електронний квиток та скасували плату за проїзд у громадському транспорті. Подібний проєкт електронної системи днями презентувало Міністерство інфраструктури України. При цьому уряд не передбачає запровадження безоплатного проїзду, а планує перехід на безготівкову оплату, де одним квитком можна буде сплачувати вартість тарифу у всьому громадському транспорті (як комунальному, так і приватному). Єдиний білет діятиме у всіх містах, які долучаться до проєкту. Систему вже протестували в Маріуполі, Києві, Харкові та Дніпрі. А от у Кривому Розі технічне та програмне забезпечення наразі не має можливості інтегрувати «Картку криворіжця» до національного електронного квитка. Та й заяв про те, що Кривий Ріг збирається приєднатися до проєкту уряду немає.
У сусідньому Дніпрі планують впроваджувати саме систему е-білету SmartTicket. Спеціаліст Департаменту транспорту та інфраструктури Дніпровської міськради Іван Васючков пояснює, що однією з основних функцій електронного білету є адміністрування транспорту. Воно дає можливість зрозуміти пасажиропотік та кількість транспорту, яка необхідна для обслуговування пасажирів.
Читайте також: Труднощі розуміння по-херсонськи: про воду в Крим та мера міста
«Електронний квиток також мінімізує готівковий обіг та здешевлює адміністрування виручки. Наприклад, якщо б у Кривому Розі лишили безкоштовний транспорт для всіх (а не тільки для мешканців міста – Ред.), можна було б говорити про хоч якусь мінімальну економічну вигоду. А так потік коштів все одно повинен хтось адмініструвати – це знову ж витрати на зарплати кондукторів, друк білетиків та інше. Тому ця ініціатива більше схожа на фікцію та муляж, що популярно звучить, але по суті не дієздатна», – говорить Іван Васючков.
Окрім того, у європейських країнах одна з основних цілей запровадження безкоштовного проїзду несе за собою соціальну транспортну політику. Вона включає розвантаження доріг від автівок, зменшення заторів та шумового забруднення, збільшення площ заасфальтованих територій у місті. Для цього інфраструктура громадського транспорту повинна максимально покривати усі можливі напрямки у населеному пункті та мати комфортний сучасний рухомий склад. Аби містянин, який водить автівку, замість того аби стояти у заторах, захотів пересісти у безкоштовний громадський автобус та зміг комфортно і швидко доїхати до необхідної локації.
Натомість у Кривому Розі комунальний транспортний парк налічує всього 200 одиниць рухомого складу – це разом із трамваями, тролейбусами та автобусами. Левова частина яких, за оцінками комунальників, відпрацювала свій строк та потребує списання або капітально-відновлювальних ремонтів. І хоч Костянтин Павлов звітує про систематичну модернізацію міської мережі пасажирського транспорту, проїхавши містом явного «осучаснення» не відчувається. Містом курсують трамваї відверто з «минулого життя», найстаршим з них вже більше 45 років. Також помітні проблеми із графіком наземного транспорту – у заявлений час трамваї то приїжджають, то ні.
Опинившись на зупинці швидкісного трамваю у дощ, на стінах видніються величезні плями від води та плісняви. Зі стель стікає вода в розставлені пластикові коробки. Окрім того, неозброєним оком помітні зношені фасади, щербату плитку на сходах, обдерті вивіски, а деякі зупинки й геть виглядають закинутими. Більшість вагонів рухомого складу явно потребують капітального ремонту і виглядають відверто страшно.
зупинка "Проспект Металургів"
Тож посилатися на європейський досвід на прикладі Кривого Рогу навряд чи можна, адже дуже сумнівно, що водії міста пересядуть у напіврозвалений транспорт тільки тому що він безкоштовний.