Богдан Буткевич журналіст Тижня

Бандерштат. Як змінився фестиваль за 10 років

Культура
10 Серпня 2016, 17:34

Прикметно, що на фестивалі заборонено вживання алкоголю та дуже не вітається паління. Після цьогорічного екшну можна з впевненістю сказати, що їм це вдалося. Як і чи не найважливіше – вийти в плюс по фінансам, на відміну від більшості фестів, що продовжують залишатися дотаційними.

Цьогоріч Бандерштат відвідали 9 тисяч людей. Як твердять організатори, така кількість гостей стала рекордною для дійства. Відвідувачі з’їхалися з усіх куточків України та з-за кордону, зокрема з Ізраїлю, Франції, США, Польщі, Білорусі, Росії. Наметове містечко гостей складалося з 2600 наметів, тобто, масштаби фесту ростуть, як і цікавість до нього. Цих відвідувачів обслуговувало 260 волонтерів. Приємно, що не забули на фесті й про те, що в нас війна в країні, тому близько 650 бійців АТО відвідали «Бандерштат» безкоштовно. Тобто, український дух в назві продовжує залишатися мейнстримом і головною суттю, що не може не радувати, адже інші фестивалі в країні мають підкреслено розважальний характер.

Власне, рекордним фестиваль видався й по кількості локацій та подій, що відбувалися протягом 3 днів – 5-7 серпня. Їх було 12. Звичайно, найголовнішою була музика. Діяло 3 сцени – Головна, Urban та акустична Тиха.  На яких, за підрахунками організаторів, зіграли близько 500 музикантів. За їх же словами, для сцен знадобилося 60 тонн обладнання, звуку та світла.

Читайте також: На фестиваль до Польщі не пустили відомий український гурт

Завдяки цьому всьому організаторам вдалося запросити й представити гостям більшість сучасної української музики. Так, на Головній сцені запалювали Анна, Роллікс, Брати Галюкіни, Фіолет, Жадан і собаки, O.Torvald, Brutto, Stonde Jesus, Гайдамаки, Тартак, Антитіла, Джамала тощо. Акустична сцена приютила Був’є, Моторролу, Гапочку, Запаску, Арсена Мірзояна, Black Baloon тощо. А додала Урбан сцена, яка представила чи не весь спектр альтернативи від Merva до Farinhate.

Як завжди порадувала літературна частина – цього разу партнером «Бандерштату» була найбільш українська мережа книгарень «Є». Саме в луцькій книгарні відбулися презентації за участю відомих сучасних українських авторів – таких, як Олексій Чупа, Христина Халімонова, Заза Пауалішвілі, Сергій Жадан, Богдан Логвиненко.

Також була окрема й дуже насичена спортивна програма, були майстер-класи народної і прикладної творчості для дітей – 24 майстри дитячого містечка провели за 3 дні 66 майстер-класів. Діяв окремий нічний кінозал з новими українськими художніми і документальними фільмами за участі відомих режисерів й акторів, наприклад, Дмитра Лінартовича.

Читайте також: Закордонні голоси. Співати українською на Заході

Дуже сильною виявилася секція «Гутірки», тобто, бесіди з запрошеними гостями. Чи не найважливішою гутіркою стала зустріч з ветеранами УПА, де вони розповіли про  війну та Волинську трагедію, а також свою боротьбу в ув’язненні. Також в гутірках взяли участь відмий журналіст Вахтанг Кіпіані, народні депутати Володимир Парасюк та Надія Савченко, з приводу неї організатори довго сумнівалися, але все ж таки вирішили залишити її в програмі, щоб всі бажаючі та незадоволені її риторикою мали можливість наживо її про все спитати. Також встиг й поговорити, й поспівати вокаліст «Антитіл» Тарас Тополя, художник та музикант Юрій Журавель, очільник патрульної поліції Рівного Сергій Мерчук тощо. Не забули цього року організатори й про тісні зв’язки фестивалю з Білоруссю – так, свою гутірку провів білоруський опозиціонер Дмитро Дашкевич. Був й нічний флеш-моб, учасники якого утворили на фестивальному майданчику дві палаючі літери: «UA».

Читайте також: У Криму призупинили діяльність фестивалю, що є аналогом "КаZантипу"

Власне, як твердить оргкомітет на чолі з Сергієм Мартинюком, за сумісництвом лідером гурту «Фіолет», найголовніше, чого вдалося досягти – так це вийти в плюс по бюджету, особливо враховуючи величезні мільйонні, найбільші за всю історію фесту, витрати. Це неймовірно велике досягнення, адже ні для кого не секрет, що культура в Україні – питання не зовсім прибуткове. Можливо, цьому результату допомогли 70 тисяч афіш/флаєрів/постерів/інформаторів, які було розповсюджено у рамках PR-кампанії перед фестивалем. До того ж, у різних містах України, зокрема, столиці.

Що ж, як не крути, але «Бандерштат» поступово перетворюється на одне з найбільших саме культурних подій країни. Цей 10-й ювілейний фестиваль переконливо засвідчив, що він вже переріс рівень просто літньої музичної тусовки, а претендує на щось набагато більше.