Автомобільна самооборона

ut.net.ua
23 Січня 2009, 00:00

 

 
Цікавитися безпечністю авто під час його купівлі українські водії почали приблизно п’ять років тому, – стверджують експерти. Проте навіть сьогодні для тих, хто має намір придбати недорогу машину, це питання – тільки ще одна стаття витрат. І частенько перша, на якій можна заощадити. Чому цього робити не слід, якщо ви не потенційний самогубець, з’ясовував Тиждень.
 
Дві дороги, два шляхи
 
Антон Валерійович цілком задоволений своїм Lanos, придбаним позаторік. Щоправда, зізнається: консультант автосалону переконував, ніби авто обладнане подушкою безпеки. «Вже після купівлі оглянув машину – немає там подушки. Виявляється, її можна встановлювати як опцію», – скаржиться водій. Попри це, пан Антон запевняє, що автівка цілком безпечна, на запитання про конкретні системи жартує: «Найнадійніший фактор безпеки – поміркований водій».
 
Не розуміє позиції старшого колеги пан Костянтин, але каже, що до вибору авто поставився дуже відповідально, тому жоден консультант не зміг би його дезінформувати. Власник новенької KIA Cee’d розповідає, що рішення далося йому непросто. «Так, симпатії спочатку були на боці інших авто. Подобалися їхній дизайн, економічність тощо.
 
Зупинилися на цій моделі, бо вона за таку ціну видалася мені найбезпечнішою. Звертав увагу на кількість подушок безпеки, результати європейських краш-тестів, спеціальні заходи безпеки для малюків, приміром, блокування відкриття задніх дверцят зсередини. Це особливо важливо для мого трирічного сина», – аргументує свій вибір молодий тато. Проте твердить, що обирав би безпечне авто, навіть якби не мав дитини, а автівку, не обладнану достатнім набором систем безпеки, порівнює з бляшанкою і резюмує: «Безпека – це чи не вирішальний чинник вибору авто для мене».
 
Безпека по-українському
 
У різному ставленні до такого важливого чинника, як безпека, Андрій Давиденко, начальник відділу продажу автомобілів Nissan, не бачить нічого дивного: «За останні кілька років ставлення українського споживача до безпечності авто, як на мене, змінилося, а питання про кількість подушок безпеки в машині тепер є одним із найперших. У цьому ми схожі на європейців». Менш оптимістичний щодо ситуації на ринку Яро­слав Вовк, директор департаменту маркетингу і реклами компанії «Торговий дім «НІКО»: «Порівняно з країнами Західної Європи в Україні на безпечність авто зважають значно менше, на це маємо об’єктивну причину: рівень життя українців істотно поступається рівню життя в об’єднаній Європі. Звісно, є категорія заможних покупців, для яких на перший план виходять такі чинники, як ім’я бренда, потужність автомобіля, його безпека тощо. Проте відсоток таких водіїв у нас значно менший, ніж за кордоном». Іван Федорищенко, директор департаменту продажу ЗАТ «Формула Мотор Україна», ще категоричніший. Він стверджує, що безпека не належить навіть до трійки вирішальних чинників під час вибору авто.
 
Безпечний must have
 
Обсяги продажу автівок, не обладнаних подушками безпеки (більшість із них – російський і китайський продукт), свідчать про те, що для людей, які купують чотириколісних друзів цього цінового сегмента, безпека не є важливою або принаймні вони поки що не готові за неї платити. «Дорожчі автівки виробники вже обладнують щонайменше двома подушками безпеки. Крім того, навряд чи можна вважати безпечним авто, у якому немає таких систем активної безпеки, як ABS чи EBD |див. словничок|», – окреслює мінімальні вимоги до безпечного автомобіля пан Федорищенко. Ярослав Вовк з-поміж обов’язкових називає «щонайменше чотири подушки безпеки й систему ABS». Утім, експерти схильні вважати, що наразі для українця, котрого цікавить безпечність авто, в яке він сідає, важливішими є системи активної безпеки. «Що казати про пасивну, якщо більшість водіїв нехтують навіть банальним правилом пристебнути ремені», – нарікає на порушників пан Іван.
 
Окрім мінімальних вимог до майбутніх залізних коней, експерти радять перед купівлею перевірити, чи розтрощили вашу рожеву мрію під час випробувань вимогливі європейці з EuroNCAP (європейська програма краш-тестів нових авто). На офіційній веб-сторінці організації можна пересвідчитися у тому, скільки зірочок за безпеку водія і пасажирів отримав той чи інший автомобіль. П’ять зірочок – гарантія того, що у випадку аварії машина до останку боротиметься за ваше життя і здоров’я.
 
«На моє глибоке переконання, системи безпеки – це останнє, на чому варто чи навіть можна було б заощадити. Економити на таких системах – це економити на житті своєму та близьких людей», – наставляє потенційних власників авто Іван Федорищенко.
 
Мандри у завтра
 
Імпортери автівок одностайно пророкують українським водіям безпечне майбутнє, і не тільки заможним. «Системи безпеки, які раніше були тільки на авто преміум-класу, сьогодні з’являються й на доступніших. Приміром, на компактних лег­ковиках уже зараз є такі систе­ми активної безпеки, як ESP |див. словничок|, Hill Hold, що перешкоджає скочуванню машини назад під час руху вгору, фари з функцією AFS (поворот фар у бік повороту керма) та багато інших. Не кажучи вже про те, що для більшості провідних виробників стандартом стала наявність не двох, а чотирьох і навіть шести подушок безпеки навіть у базових комплектаціях авто». Андрій Давиденко єдиною перешкодою для появи новинок на вітчизняних дорогах вважає невідповідність останніх європейським стандартам. «Для задовільного функціонування найновіших си­стем безпеки, бодай для того самого проектування дорожніх знаків на нижню частину лобового скла банально потрібне достатнє освітлення шляхів, а на наших дорогах узимку крізь завірюху складно побачити навіть пішохода на переході», – нарікає експерт. Він вважає, що «системи, які сьогод­ні вважають ноу-хау, незабаром провідні виробники ставитимуть на конвеєр, про вітчизняного ж водія ці нововведення подбають тоді, коли хтось подбає про якість українських доріг». 

 [1115]

 
СЛОВНИЧОК АВТОБЕЗПЕКИ

 

1. Активна безпека.
Дозволяє уникнути аварії в критичних ситуаціях.
 
ABS – система антиблокування гальм. У разі різкого гальмування колеса не затискаються намертво, а прокручуються, й автомобіль слухається керма.
EBD – система електронного розподілу гальмівних зусиль на кожне колесо залежно від стану дороги, швидкості тощо. Працює разом з ABS.
EBA – створює максимальне гальмівне зусилля при екстреному гальмуванні.
ESС – електронний контроль стабільності. Відстежує, чи їде автомобіль у тому напрямку, куди його спрямовує кермо. Запобігає появі зносу чи заносу.
TCS (ASR) – забезпечує оптимальне зчеплення колеса з дорогою, захищаючи від пробуксовування.
Парктронік – сенсори, що попереджають про перешкоди у «мертвих зонах» (наприклад, під час їзди заднім ходом).
 
2. Пасивна безпека.
Захищає водія і пасажирів, якщо аварія вже сталася.
 
Подушки безпеки. Захищають голову і тіло пасажира від фронтальних ударів. У найдосконаліших версіях мають кілька рівнів надування залежно від сили зіткнення. Є окремі подушки безпеки для колін.
Шторки безпеки. Надуваються між сидінням і дверцятами, захищаючи пасажира у випадку бокових ударів.
Ремінь безпеки. Сучасний триточковий ремінь може бути обладнаний си­стемою попереднього натягування, яка «притискає» водія до сидіння під час аварії. Ігнорувати ремінь у жодному разі не слід: відкриття подушок безпеки відбувається з розрахунком на те, що пасажир пристебнутий.

читати ще

показати ще