Василь Васютин журналіст

Автоклондайк

ut.net.ua
14 Грудня 2007, 00:00

У зв’язку з контрабандою авто державний бюджет цьогоріч втратив близько 2,8 млрд грн митних надходжень і реєстраційних зборів. Експерти переконані: якщо процес не зупинити, то вже наступного року повз держану скарбницю пройде 4 млрд грн. Ці гроші потраплять до кишень корумпованих чиновників.

Наприкінці жовтня з Острозького районного суду Рівненщини викрали 13 томів справи щодо осіб, причетних до афер з контрабандними авто. Нападники виламали кілька замків у дверях кабінетів та відкрили 2 сейфи. Таким чином грабіжники сподівалися врятувати кількох впливових людей області від лави підсудних.
 
Справу було порушено ще 1998 року. Про її цінність свідчить хоча б те, що фігурантами є 18 осіб, які на території Рівненської, Волинської, Хмельницької та Тернопільської областей організовано і методично займалися незаконним розмитненням автомобілів. Серед підсудних – адвокат, суддя, чотири посадовці Хмельницького міського управління юстиції і один із заступників начальника Івано-Франківського МРЕВ.
 
Через руки спритників пройшла майже сотня іномарок — і це тільки те, що вдалося дізнатися правоохоронцям. З того часу справа блукала різними інстанціями і судами, але вироку по ній оголосити так ніхто і не наважувався. Вочевидь, занадто високі ставки були у 10-річній грі «автолюбителів» проти правосуддя. «Обізнані» натякають на впливових людей, які цим займалися, а про тих, кому ті автомобілі призначалися, і взагалі не хочуть згадувати. Кажуть тільки, іномарки «серйозні» – навіть Президенту і очільникам Уряду не було б соромно на них їздити.
 
Волинський слід
Майже 2 роки ця справа пролежала в Апеляційному суді Рівненської області, і тільки у березні цього року голова Верховного Суду України Василь Онопенко скерував її у Острог «з метою об’єктивнішого розгляду».
 
Голова Острозького районного суду Сергій Штогун переконаний, що нічні грабіжники були добре поінформованими про організацію роботи установи. Вони знали, де мають зберігатися матеріали справи, де знаходиться канцелярія, кабінет голови суду і сейфи з потрібними документами. «За усіма посадовими інструкціями я мав би усі томи зберігати в канцелярії, – розповідає Сергій Штогун. – Але знаючи історію цієї справи, я мав недобре передчуття. Тому свідомо пішов на порушення інструкцій і основні томи заховав у серверній, залишивши у себе в сейфі тільки матеріали пред’явлення обвинувачень, обвинучувальні висновки та результати проведення експертиз. Це ті документи, які існують у кількох примірниках. Тому відновити вкрадене можна без зайвих проблем. Зрештою, я навіть справу не зупиняв».
 
Після інциденту з викраденням 9 обвинуваченим замінили підписку про невиїзд арештом. Їх взяли під варту в залі суду. За ґратами також опинився працівник спецпідрозділу «Грифон», який в ніч викрадення чергував у приміщенні суду. А судді, про всяк випадок, призначено особисту охорону. Хтозна, на що ще зважаться люди, котрі стоять за контрабандистами?
 
Зазначимо, що на тій само Рівненщині подібне траплялося уже двічі. Причому, в одному з випадків матеріали справи вкрали разом з автомобілем слідчого, припаркованим біля суду.
 
Прокурор Рівненської області Олексій Баганець не вважає те, що сталося в Острозі, випадковістю, а пов’язує це зі скандалом навколо «волинського автоклондайку», який вибухнув у 2005 році, коли співрозмовник “ТИЖНЯ” очолював Волинську обласну прокуратуру. Тоді було виявлено 15 фактів зловживань посадовими особами ВДАІ УМВС області. Тільки у 8 з них збитки становлять понад 10 млн грн. Зокрема, у кримінальній справі, порушеній щодо колишнього начальника Камінь-Каширського МРЕВ ВДАІ та інспектора цього ж підрозділу, котрі сприяли незаконній постановці на облік престижних іномарок, фігурує сума 2,78 млн грн. Саме стільки, на думку слідчих, не отримав бюджет у вигляді обов’язкових платежів. Завдано збитків бюджету на понад 1 млн грн колишнім начальником Любомльського МРЕВ. 4 кримінальні справи відкрито щодо посадових осіб Луцького МРЕВ, які незаконно зареєстрували майже 110 автомобілів. Збитки у цьому випадку – 5,5 млн грн. Загалом же за «волинським автоклондайком» порушено 20 кримінальних справ.
 
2006 року оперативники СБУ встановили, що на митних пунктах Волині працюють люди, які раніше притягалися до кримінальної відповідальності. У 2005–2006 роках на кордоні було проведено 27 службових розслідувань, наслідками яких були ротації на Волинській і Ягодинській митницях, а також у Львівському і Луцькому прикордонних загонах. Порушено 4 кримінальні справи щодо працівників митниці та прикордонників, складено 8 протоколів про корупцію. Вперше за 7 років правоохоронцям вдалося затримати на місці злочину кількох місцевих високопосадових митників-хабарників.
 
Розслідування цих справ супроводжувалося багатьма підозрілими подіями. Зокрема, загибеллю підозрюваного – начальника згаданого Камінь-Каширського МРЕВ. Правоохоронці кваліфікували смерть колеги як побутове убивство за неповернений борг. Окрім того, виявилося, що «клондайк» суто волинським назвати важко – ниточки потягнулися до інших регіонів.
 
Судді-контрабандисти
Оборудки з легалізації контрабандних авто неможливі без прикриття судових органів. Власне, слуги Феміди є ледь не ключовою ланкою в цих схемах. Однак, викривають суддів-контрабандистів нечасто.
 
Зараз, як розповів “ТИЖНЮ” Олексій Баганець, прокуратура Рівненської області розслідує кримінальну справу проти судді одного з районних судів регіону. Приводом для переслідування стала інформація про те, що охоронець законності фальсифікував судове рішення, на підставі якого органи ДАІ області зареєстрували автомобіль «Audi A8» без сплати 400 тис. грн обов’язкових митних зборів і платежів. До речі, для Рівненщині – це вже друга подібна кримінальна справа. Прокуратура регіону зараз намагається притягти до відповідальності колишнього голову одного з районних судів, який, за даними СБУ, виніс низку судових рішень, на підставі яких органи ДАІ були змушені без жодних оплат з боку власників зареєструвати кілька автомобілів «Mersedes-Benz S500» і «Mersedes-Benz S320 CDI».
 
А от оперативники УСБУ в Закарпатській області звернули увагу на цікаву деталь: протягом кількох місяців в Україну в’їхали сотні новеньких легковиків престижних і дорогих марок (кожна машина коштує не менш 40 тис. дол.), зареєстрованих виключно на жителів Рівненської області. До Рівного надіслали відповідні запити і з’ясувалося, що всі ці люди стали власниками седанів і джипів за рішеннями суду. Коли ж оперативники спробували «знайти кінці», хто й де платив за розмитнення автомобілів, виявилося, що відповідних документів не існує в природі.
 
Ще раніше, у грудні 1999 року, на КПП «Ужгород» працівники СБУ і Карпатської регіональної митниці затримали джип «Тойота» з рівненськими номерами, за кермом якого сидів житель Луцька. Він показав техпаспорт, довіреність на керування автомобілем і пояснив, що на прохання знайомого переганяє джип додому після ремонту машини у Словаччині. Документи були начебто в порядку, але надто вже новеньким на вигляд був той джип, щоб його ремонтувати. Коли правоохоронці оглянули салон, сумніви розвіялися: спідометр показував, що автомобіль пробіг лише… 14 км. Саме на цій відстані від кордону знаходиться митний склад «АVTO-MOTOR ВН», на якому було куплено «Тойоту». Водія негайно затримали. Коли працівники СБУ поїхали на Рівненщину, з’ясувалося, що тамтешні аферисти поставили машинний бізнес на конвеєр. Дійшло до того, що вони самі друкували рішення суду. Виявилося, наприклад, що майже сотня новеньких іномарок була зареєстрована на 20-річного бомжа, якого співробітники спецслужби так і не змогли розшукати. Проаналізувавши документи, оперативники СБУ з’ясували, що протягом кількох років за цією схемою в Україну ввезено близько 2 тис. іномарок. Сума митних платежів, що не надійшли в бюджет, перевищила 15 млн дол. Коли матеріали кримінальних справ дійшли до Києва, рішення кількох райсудів Рівненської області, який розглядав фіктивні боргові угоди, скасував обласний суд. Конфісковано 16 іномарок, ввезених в країну незаконно. Власникам інших автомобілів, можна сказати, пощастило.
 
Минулого року Служба безпеки викрила у Івано-Франківській області суддю, причетного до організованого злочинного угруповання, що займалося незаконним ввезенням з-за кордону престижних авто. Слуга Феміди (звісно, не безкорисно) виносив постанови на основі наперед підроблених адміністративних справ місцевої митниці про порушення громадянами митних правил. За цими постановами автомобілі нібито конфісковували в дохід держави, а насправді передавали одному з членів угруповання. За сприяння судді було здійснено легалізацію 50 контрабандних іномарок.
 
Ще одну організовану злочинну групу викрили спецслужби на Закарпатті. Її члени за нетривалий час переправили до країни 13 викрадених в Європі престижних автомобілів. У цю групу входили, окрім закарпатців, громадяни Італії та Албанії.
 
В останні кілька місяців працівники СБУ та МВС «накрили» ще кілька каналів контрабанди. З’ясувалося, що навіть у престижних автосалонах можуть продати контрабандні іномарки, які переправлялися через кордон напівлегально. Особливо цим грішить Одеса. За даними СБУ та Генпрокуратури, нині в Одеському морторгпорту скупчилися сотні автомобілів, які намагаються провести у вигляді машинокомплектів. Між іншим, і на теренах суміжних держав, і на нашій території контрабандисти забезпечили автомайстерні вельми прибутковим бізнесом: по той бік машини розбирають, по цей – збирають. Конвеєр працює.