Обсяги продажу автомобілів в Україні різко зменшуються. У 2008 році за готівку придбали понад 300 тис. нових авто, у 2009-му – 160 тис., а в 2010-му, за оцінками аналітиків-оптимістів, буде куплено щонайбільше 150 тис. «Обвал ринку зумовлений передусім зниженням реальних доходів населення», – коментує тенденцію директор аналітичного департаменту компанії Pro-Consulting Олександр Соколов. Торік ВВП України упав на 15%, середня заробітна плата, лише за офіційними даними, зменшилася на 10%, а інфляція сягнула 12,3%. Ще одним чинником обвалу автомобільного ринку є різке скорочення обсягів банківського кредитування: якщо в 2008-му в кредит було продано понад 300 тис. автівок, то в 2009-му – менше ніж 8 тис. і близько 2 тис. у лізинг.
Ставок не зроблено
Призупинення кредитування – наслідок зниження платоспроможності українців, а також високих ризиків в умовах кризи. Банкіри побоюються, що їхні боржники можуть раптово втратити роботу або високу зарплату. За різними оцінками, рівень невиплат за кредитами в Україні сягнув 20–25% загального портфеля банків. Ризики закладають у відсоткові ставки, які і без того в більшості фінустанов невиправдано завищені. Понад десяток фінансових установ в Україні і в 2009-му, і цього року мають доступ до дешевих і довгих грошей материнських компаній, що дають ресурси під 5–7% річних у євро. Однак відсоткові ставки таких банків нічим не відрізняються від середньоринкових – 20–25% річних у гривні.
Не пропонують низьких відсоткових ставок навіть фінустанови, безпосередньо зацікавлені у продажу автомобілів. За словами гендиректора «Порше Лізинг Україна» Йозефа Графа, його компанія має доступ до ресурсів материнської структури і теоретично могла б продавати автомобілі в кредит під 5% річних у євро, як це роблять у Німеччині. Чому цього не відбувається? У 2007 році Porsche Holding GmbH отримав право офіційно імпортувати VW та Audi в Україну і зосередив увагу на збільшенні частки ринку. Для цього компанії потрібно продавати якомога більше автомобілів, а отже — пропонувати споживачам вигідні умови лізингу та кредитування. Однак високі ризики неповернення позикових коштів у нашій країні заважають реалізувати стратегію. Таким чином, «Порше Лізинг Україна» кредитує українських покупців під 12,5% річних у доларах США – ставка нижча від середньоринкової, але незрівнянно вища, ніж у стабільній і заможній Німеччині. До того ж розмір кредитних ставок великих іноземних компаній залежить і від суверенного рейтингу нашої країни, який у 2009-му погіршувався шість разів. «Тільки-но Україну визнають надійним партнером, ми зможемо знизити ставку», – каже пан Граф.
«До кризи автомобілі в кредит купували переважно українці, які могли наскладати потрібну суму за п’ять – сім років, – каже Мирослава Гудзьо, фінансовий аналітик «Простобанк Консалтингу». – Більшу частину з понад 300 тис. кредитних авто в 2008 році придбали люди з місячним доходом $800–1500». У низці випадків такі автолюбителі позичали гроші для того, щоб не втратити солідної частини заощаджень, а використати їх в інших цілях, наприклад, для розвитку бізнесу. Наприкінці 2008-го, коли українські банки підвищили ставки, попит на гроші й кредитні автомобілі різко знизився. Зараз, за оцінками учасників ринку, авто в борг купують люди, спроможні погасити його протягом року-двох.
Кредитна ілюзія
Одну з найпривабливіших програм кредитування пропонує «Тойота Кредит»: сплативши під час укладання угоди третину вартості автомобіля, можна взяти кредит на залишок суми під 0% річних. По суті, йдеться не про кредит, а про позику. Однак навіть такі вигідні умови зацікавлять лише тих, хто має на руках потрібну суму (наприклад, 250,5 тис. грн за найпростішу Camry 2,4 Comfort) або здатен заробити її протягом року. Громадян зі щомісячним доходом $2–3 тис. у нашій країні небагато.
Якщо ж брати кредит на три роки, то за першого платежу в розмірі 30% вартості авто ставка буде 15,5% річних у гривні. Знову ж таки для придбання Camry потрібно мати понад 100 тис. грн, адже, окрім першого внеску (75 тис. грн), доведеться купити поліс КАСКО, поставити авто на облік у ДАІ, сплатити разову комісію банку в розмірі 2,5%. З огляду на те що в перші місяці платежі за кредитом перевищуватимуть 7 тис. грн, щоб придбати авто на таких умовах, потрібно заробляти близько $1,5 тис. на місяць. При цьому переплата за Camry становитиме близько 20% її вартості. Це небагато – за інформацією «Простобанк Консалтингу», ціна автомобіля, придбаного в трирічний кредит, у середньому зростає на 35–40%. Але навряд чи слід очікувати стрімкого збільшення обсягів продажу навіть на таких умовах, як пропонує «Тойота Кредит». Особливо враховуючи той факт, що зараз банки набагато жорсткіше оцінюють платоспроможність позичальників, ніж раніше.
«Мине не один рік, перш ніж частка авто, придбаних із залученням позикових коштів, в Україні становитиме 50%, як це було до кризи», – каже Йозеф Граф. За оцінками корпорації АІС, у 2010 році частка проданих кредитних автівок не перевищить 10%.
Навряд чи вдасться підігріти автомобільний ринок і лізинговим компаніям (далі – ЛК). Причина та сама: високі ризики неповернення коштів та обережна кредитна політика банків, що фінансують більшість лізингових операцій. За даними Міжнародної фінансової корпорації, банки покривають понад 70% потреб ЛК у грошах, 18,9% припадає на авансові платежі їхніх клієнтів і лише 8,5% – на власні кошти. При цьому лізингодавці, як і фінустанови, уважно перевіряють платоспроможність клієнтів, попри те що право власності на предмет лізингу (автомобіль) залишається у ЛК. Річ у тім, що, укладаючи договір, лізингодавець зобов’язаний сплатити ПДВ, проте у разі розірвання угоди ПДВ компанії не відшкодовується. Тобто якщо договір буде розірвано, ціна авто автоматично зросте на 20%, продати його вдруге досить складно. Лише деякі клієнти, яким банки відмовили, можуть розраховувати на придбання автомобіля у лізинг.
Множення на нуль
Усвідомлюючи обмеженість платоспроможного попиту, автодилери знижують націнки. «Один із основних способів стимулювання продажу в нинішній ситуації – цінові акції та спеціальні сервісні пропозиції», – вважають у корпорації «АІС». Власне, цю думку в різних формулюваннях повторюють й інші автодилери. Ось тільки класичні інструменти стимулювання попиту, такі як надання знижок, різноманітні акції (наприклад, обмін старого авто на нове) тощо, добре працюють на насиченому грішми ринку, але навряд чи виявляться ефективними в нинішніх умовах. «Акції, сервіс та інші нюанси впливають на рішення лише тих покупців, які точно мають намір придбати авто, а таких небагато», – стверджує Олександр Соколов. Навчені кризою українці стали значно тверезіше оцінювати фінансові можливості.
За оцінками опитаних учасників ринку, 2010 року вони боротимуться за уподобання 150 тис. потенційних покупців, ціна питання – €2–3 млрд. При цьому кредитних авто буде продано на €250–350 млн – саме стільки можуть вкинути на ринок банки.
ДУМКА ФАХІВЦІВ
Дмитро Грицута,
голова правління страхової групи «ТАС»
В умовах падіння автомобільного ринку співпраця між страховими компаніями, банками, автодилерами і лізинговими компаніями є взаємовигідною. Така співпраця – це передусім здешевлення збуту продуктів шляхом оптимізації інформаційних, маркетингових та інших витрат за рахунок економії на взаємодоповнюючих ресурсах, зменшення рівня ризиків і поліпшення іміджу (за умови роботи зі структурами з хорошою репутацією). Зараз відсоткова ставка в автокредитуванні наближена до максимальної, як наслідок – попит на автомобілі знижений, від чого потерпають усі. Консолідація зусиль усіх учасників ринку дає змогу виготовляти спільні продукти з прийнятними для покупця умовами. Цілком можливим є придбання автомобіля в кредит за ставкою, що на 5–10% нижча від середньоринкової. З одного боку, такі акції означають індивідуальне зниження прибутковості для кожної з компаній-учасниць. З іншого – це чудовий спосіб стимулювання збуту, що в майбутньому приведе до підвищення прибутковості. Зокрема, СК зможуть залучити нових клієнтів і збільшити страхові премії.
Йозеф Граф,
директор «Порше Лізинг Україна»
Криза кардинально змінила структуру фінансування купівлі автомобілів. Кредит став дорогим і малодоступними, а лізинг, навпаки, популярнішим. І хоча ці інструменти фінансування стали менш привабливими через ризики, закладені у відсоткові ставки, для багатьох покупців саме вони є єдиною можливістю стати власником автомобіля сьогодні, а не чекати кілька років. Унаслідок недосконалості українського законодавства сукупні виплати за кредитом дещо менші, ніж за лізингом, але ця різниця незначна і не перевищує 5%. Плюс лізингу в нижчих щомісячних платежах і сервісі, який надає лізингова компанія, зокрема — допомагає врегулювати будь-які питання з дилером, банком, СТО, страховою компанією. Я впевнений, що протягом найближчих років українське законодавство буде приведено до європейських норм і покупці зможуть оцінити всі переваги цього інструменту. Адже в Європі до лізингу вдаються більшість клієнтів. Це справді зручно і вигідно. Український ринок поки що в зародковому стані. 2009-го у лізинг продали близько 2% авто, цього року цифра зросте до 3–5%. Приміром, торік за допомогою лізингу ми профінансували 15% продажу всіх VW і Audi. Завдяки вигідним умовам частка реалізованих у лізинг авто стрімко зростає і в перші місяці 2010-го сягнула 25%. Плануємо, що за підсумками року вона перевищить 30%.
ПОЗАЧАЛЬНИКУ НА ЗАМІТКУ
Аналіз рейтингу автомобільних кредитів
Тиждень вивчив рейтинг автокредитів «Простобанк Консалтинг» (www.prostobank.ua) і дійшов таких висновків:
• Кредити не роблять авто доступним для тих, хто не має потрібної для його придбання суми або не в змозі акумулювати її протягом трьох років.
• Позики під 0% річних терміном до року – результат спільних проектів банків і дилерів (імпортерів) — призначені для стимулювання продажу певних моделей авто у тих чи інших мережах (зокрема, Mitsubishi, Toyota). Перший внесок під час отримання таких кредитів становить 50–70%. Вартість звичайного річного кредиту – понад 20% річних у гривні, перший внесок – близько 40% вартості авто.
• Дешевих трирічних кредитів банки не видають. Якщо пропозиція, на перший погляд, здається вигідною, слід звернути увагу на додаткові умови (зокрема, на вартість послуг страхової компанії). Середня ефективна ставка трирічних гривневих позик – 21–22%, перший внесок – 30–50%. Кредит на 36 місяців під 12–15% річних видають рідко і лише на купівлю певних моделей автомобілів.
• Виплачувати п’ятирічні (і більше) кредити – дороге задоволення. У найкращому разі банк запропонує 20–25% річних у гривні за первинного платежу 30–50% вартості тієї чи іншої моделі автомобіля. У середньому сукупні виплати за п’ятирічною позикою перевищать вартість авто більш ніж у півтора раза.