В аналізі зазначається, до нововведень влади, які негативно позначаться на якості життя мешканців населених пунктів, слід віднести такі:
– Значний дефіцит фінансових ресурсів на виконання делегованих державою повноважень приблизно на рівні 24,7%, тобто майже 30 млрд. грн.
«На останній квартал 2013 року працівники бюджетної сфери (освіта, охорона здоров’я, соціальний захист, фізкультура і спорт тощо) міст та інших населених пунктів не забезпечені зарплатою, відсутні кошти на оплати комунальних послуг та розрахунки за енергоносії. Все це на фоні значного збільшення в 2013 році видатків на силові структури та юстицію (Генпрокуратура – на 29%, СБУ – на 24,6%, Мінюст – на 12,8%, МВС – майже на 6%)», – зазначили в Асоціації.
– Вирішення проблем дефіциту державних фінансів за рахунок великих міст – вилучення з місцевих бюджетів до Державного бюджету України зросли на 45% (1,1 млрд. грн. в 2012 році, 1,6 млрд. грн. – у 2013 році). Для прикладу: в Дніпропетровську (150 млн. грн. проти 39 млн. в 2012 р.), Запоріжжі (200 млн. грн. проти 125 млн. в 2012 р.), Суми (27 млн. грн. проти 3,9 млн. в 2012 р.), Луганськ (47 млн. грн., в 2012 р. дотаційний), Львів (91,2 млн. грн. проти 50 млн. в 2012 р). При тому, що в усіх цих містах на кінець 2012 року не виконується дохідна частина бюджету, а показники доходів на 2013 рік є завищеними;
– окремою проблемою є спрямування 50% ПДФО по м. Києву до Державного бюджету, що вперше перетворило столицю з донора на дотаційне місто;
«Загальний обсяг фінансових ресурсів для населених пунктів було визначено без врахування адекватних державних соціальних стандартів і нормативів (фактично Урядом не виконано відповідне доручення Президента в Указі №187/2012 від 12.03.2012 р.)», – зазначається в повідомленні;
– Дефіцит ресурсів на фінансування сфери житлово-комунального господарства складає 12 млрд. грн., зокрема повністю не забезпечено видатки на ліфтове господарство, реконструкцію гуртожитків, покращення якості води, переоснащення та капремонт будинків, в яких утворюється ОСББ, заміну та капремонт теплових мереж, заходи з енергоефективності та енергозбереження та багато інших програм.
– Не передбачено повного фінансування соціальних пільг, наданих державою. В першу чергу це стосується пільгового проїзду (в бюджеті передбачено 2 млрд. грн., хоча мінімальна потреба складає 3 млрд. грн.).
Також в Аосціації звертають увагу на нестачу коштів на соціально-економічний розвиток окремих територій. Для цього було виділено 1,34 млрд. грн., що на 2,8 млрд. грн. менше за відповідний показник 2012 року.
«Крім того розподіл цих коштів неадекватний. Так, майже 50% цієї суми спрямовано на Донбас: 30% (400,6 млн. грн.) – до Донецької обл.; 16,3% (218 млн. грн.) – до Луганської обл. 10,5%, 140 млн. грн. на виборчий округ Литвина В.М. (ОВО №65). В той же час, до Києва спрямовано 11 млн. грн. (0,8%), на Вінницьку обл. – 2 млн. грн. (0,2%), Волинську обл. – 9 млн. (0,7%), Чернівецьку та Хмельницьку обл. – по 5 млн. грн. (0,4%), Івано-Франківську – 8 млн. грн. (0,6%). Взагалі не виділено коштів Закарпатській, Миколаївській, Полтавській, Тернопільській, Херсонській, Черкаській областям», – наголошується в заяві.
Крім того, не було передбачено фінансування Державної цільової програми підтримки соціально-економічного розвитку малих міст на 2011-2015 роки (Постанова КМУ від 29.11.2010 р. №1090);
В Асоціації наголошують, що не було проведено бюджетних консультацій з органами місцевого самоврядування та їх асоціаціями.
«До супровідних документів Держбюджету-2013 додані протоколи зустрічей, підписані однобічно представниками Уряду та Мінфіну. Таким чином, всупереч нормам Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» та Бюджетного кодексу України Держбюджет-2013 року був прийнятий без врахування думки українських міст», – резюмується в заяві.
Нагадаємо, 6 грудня Верховна Рада ухвалила в цілому закон України "Про державний бюджет України на 2013 рік". За відповідне рішення проголосувало 242 картки депутатів із 351.