Андрій Пишний: «Хто воював, того бізнесом не злякати»

Суспільство
27 Серпня 2020, 11:00

Чи потрібно впроваджувати програми підтримки ветеранів-бізнесменів? Хто має її здійснювати – держава, великий  бізнес, спільнота?

 

– Я багато спілкувався і спілкуюсь з ветеранами та волонтерами. Тому для мене є абсолютно зрозумілим, що допомога ветеранам у поверненні до нормального життя – це не тільки медична і психологічна реабілітація, що безумовно важливо. Це також підтримка і надання можливостей для того, щоб вони могли заново успішно соціалізуватись. І я впевнений, що важливою частиною цього процесу є навчання та додаткова освіта, адже у багатьох бійців виникла необхідність шукати новий життєвий шлях, щоб повертатись до мирних буднів. І велика кількість з них мають бажання кардинально змінити своє життя. Тому дійсно актуальними є навчальні програми для ветеранів, що стимулюють відкриття власної справи.

Потрібно розпочинати з «учебки». Саме навчання – це своєрідна «учебка», з якої розпочинається будь-яка армія. У впровадженні таких програм мають бути задіяні всі – держава, бізнес, громадськість.

 

 

Читайте також: Оксана Коляда: «Мотивований ветеран не воює з чиновниками, він йде своїм шляхом»

 

 

Наприклад, в Ощаді є така «учебка». Це портал підтримки підприємництва «Будуй своє – спеціальна програма від Ощадбанку для підприємців та тих, хто мріє ними стати. Вона спрямована на розвиток підприємництва в Україні та створена для «вирощування» нових підприємців і розвитку існуючих. Ощадбанк створив цю програму з нуля, тому що ми усвідомлюємо, що майбутнє за малим бізнесом. Ще у нас діє близько 20 програм підтримки бізнесу, але потрібно зрозуміти, яка саме і на яких умовах потрібна кредитна підтримка. Без знань та компетенції бізнес не вибудувати.

 

Чи є, на ваш погляд, особливості або відмінності ветеранського бізнесу?

 

– Я впевнений, що у ветеранів величезний потенціал. У них є надзвичайна внутрішня сила та стресостійкість, яка допомагає їм бути лідерами. Саме досвід ветеранів – їхній головний ресурс.

Але ринок дуже прагматичний – він усіх рівняє. Для ринку немає різниці хто започаткував бізнес – ветеран, волонтер чи студент Чернівецького університету. Потрібно усвідомити, що в кожного з нас є перспективні думки, які могли б змінити світ. Але правда в тому, що замало мати лише ідею.

 

Читайте також: Сергій Позняк: Ветерани гідні бути бізнес-елітою  

 

 

Чи вірю я в потенціал бізнесу ветеранів? Так. Чи готова держава підтримувати підприємців? Теж так. Статистика говорить сама за себе: протягом півроку тільки Ощад видав понад 400 кредитів більш ніж на 300 млн грн лише за програмою підтримки малого бізнесу «5-7-9%». Чи треба докласти зусиль, щоб отримати кошти? Однозначно так. Більше того, слід усвідомити, що отримання кредиту – це зобов’язання. Що державна підтримка і пільгові кредити – це не роздача грошей.

 

Яких основних помилок варто уникати ветеранам-бізнесменам,  які починають свою справу? Чого часто не вистачає для успіху?

 

– Для початку треба визначитись: що ви хочете зробити? Відкрити заклад харчування, зайнятись пошиттям одягу, виробляти іграшки чи сувеніри, стати фермером… Ви можете стати аграрієм. Ви можете зайнятись соціальним підприємництвом. У багатьох країнах соціальне підприємництво є ефективним інструментом соціально-економічної адаптації ветеранів бойових дій. Знайдіть та вивчить кейси інших: ветеранів – власників або засновників успішно діючих підприємств або компаній і особливо проаналізуйте приклади поразок. Хто воював, того бізнесом не злякати. Необхідно знайти свою справу, яка приноситиме задоволення.

Ще потрібно обрати найбільш оптимальну юридичну форму підприємства, модель оподаткування для мінімізації витрат, вміти скласти фінансовий та бізнес-план, обрати цільову аудиторію і сформувати пропозицію для ключового клієнта. Необхідно почати інакше мислити. Слід розуміти і знати інструментарій, який допоможе організувати бізнес. Знання мають бути системними. Стратегія, IT, digital, HR, маркетинг, продажі, фінанси, інновації, юриспруденція, менеджмент, PR. Вміння складати чіткий бізнес-план.

 

 

Читайте також: Зменшення відсоткових ставок – сюрпризи реальності

 

 

Спитайте себе, чи є у вас ці знання або експертиза перед тим, як іти по кошти. Вмійте поставити правильні питання. Але головніше – вміти на них відповісти.

За досвідом Ощадбанку певна кількість заяв малого бізнесу на отримання кредиту відхиляється на етапі неналежної підготовки документів підприємцем та через відсутність адекватного бізнес-плану. При цьому слід розуміти, що банки зацікавлені в наданні кредитів – це наш бізнес. Ми працюємо і заробляємо на управлінні ризиками, тому відмову у кредиті слід розглянути як безкоштовний стрес-тест і стимул розвиватись, вдосконалюватись, розвиватись, аналізувати, шукати нові знання і пробувати знову.

 

Чи потрібні, на ваш погляд, спеціальні пільги для ветеранського бізнесу, чи навпаки, це заважає нормальному розвитку конкуренції та ринку?

 

– За статистикою 62% опитаних ветеранів розраховують на стартові інвестиції від держави для відкриття власного бізнесу. Але не треба будувати бізнес лише на пільгах. Це зручно, але в результаті небезпечно. Потрібно вимагати створення рівних умов, якісного державного сервісу і будувати конкурентоздатну бізнес-модель власного бізнесу. Важливо мати компетенцію і вміти реалізувати ідею правильними чином, сформувати попит на результат цієї ідеї і тим самим продати продукт кінцевому споживачеві, який заплатить за нього гроші. Простіше кажучи, пам’ятаймо:  $1 тому, хто придумав,  $10 тому, хто зробив, $100 – тому, хто продав.

 

І наостанок додам 5 дієвих порад.

1. Вчіться при найменшій нагоді. Всі отримані знання будуть корисними. Досліджуйте історії успіху, аналізуйте приклади і особливо помилки чи поразки.

2. Зрозумійте, що кредит – це не лише велика можливість. Це можливість, пов’язана з колосальними зобов’язаннями і не меншою відповідальністю.

3. Бережіть кредитну історію з самого початку. В майбутньому вона працюватиме на вас.

4. Ставте собі високі критерії і вимоги. Ваші ризики – такі самі, як у підприємців-неветеранів.

5. Ринок, у тому числі споживач, – найсуворіший суддя, і тут жодні програми підтримки не допоможуть. Є продукт, ефективний менеджмент і наполегливість – буде успіх.