Попри повномасштабну війну, ринок торговельної нерухомості в Україні демонструє адаптивність і стійкість. Проте нові виклики, серед яких — нерівномірна рентабельність регіональних ТРЦ, подорожчання будівництва та зміна регуляторного поля, суттєво впливають на девелоперські стратегії.
За словами президента Budhouse Group Анатолія Шкрібляка, рентабельність торговельних центрів сьогодні формується під впливом двох головних чинників — безпекової ситуації в регіоні та змін у будівельних нормах.
“У більш безпечних регіонах ми вже бачимо повернення до довоєнних, а подекуди й доковідних фінансових показників. Водночас в містах, що піддаються постійним обстрілам, таких як Харків, Кривий Ріг чи Запоріжжя, відвідуваність і дохід торгових центрів знизилися на 50–70%. Це суттєво впливає на загальну економіку об’єктів”, — зазначив Анатолій Шкрібляк.
Він також наголосив на нових витратах, пов’язаних із впровадженням державних вимог щодо безпеки. Зокрема, йдеться про облаштування укриттів у кожному новому об’єкті.
“Починаючи з 2024 року, нові ДБН зобов’язують облаштовувати укриття з розрахунку один відвідувач на три квадратних метри. Для ТРЦ площею 20 тисяч кв. м це означає додаткові 3 тисячі кв. м під укриття. Вартість такого рішення — від 3 мільйонів доларів. І це без урахування санітарної інфраструктури”, — пояснив очільник Budhouse Group, Анатолій Шкрібляк.
Анатолій Шкрібляк: Budhouse Group підбила підсумки 2024 року
Загалом сьогодні собівартість будівництва ТРЦ зросла в середньому на 20% з 2021 року. Найбільше подорожчали інженерні системи та спеціалізоване обладнання — на 30–35%.
Однак, як підкреслює Шкрібляк, це не означає автоматичного зростання орендних ставок:
“Ціни на оренду визначаються не витратами девелопера, а платоспроможністю бізнесу. Ринок сьогодні працює в межах можливого, а не бажаного”, — додав він.