Американські корпорації мають більші бюджети, ніж цілі країни

3 Березня 2012, 12:44

Великі корпорації часто перевершують країни і за людським потенціалом. Наприклад, на McDonald`s працює 1,7 млн робітників, тоді як населення Гвінеї-Біссау складає 1,7 млн, а Естонії – 1,3 млн. А компанія ExxonMobil працює в у 2 рази більшій кількості країн, ніж Швеція має свої посольства.

Крім того, прибутки та вартість компаній часто перевищують бюджети багатьох країн.

Відповідно до аналізу видання Fortune усі 500 найбільших компаній світу є частиною 100 найбільших економік світу. Так, наприклад, 1000-на за розміром у світі компанія Owens-Illinois, яка виробляє скляні пляшки, в 2010 році продала товарів на $7 млрд, що перевищує ВВП 57 країн світу, серед яких Бенін, Косово, Ліхтенштейн, Молдова, Монако, Руанда, Таджикистан та інші.

Товарообіг компанії Exxon, який в 2011 році склав $341,6 млрд перевищив ВВП Колумбії, яке на той час було $321,5 млрд. Компанія Chevron за товарообігом у $189,6 млрд в 2011 році перевершила ВВП Алжиру ($183), General Electric ($150,2 млрд) обігнав ВВП В’єтнаму ($121,6 млрд), а в General Motors продажі є більшими ($135,6 млрд) за ВВП Марокко ($101,8 млрд).

Крім того, річний товарообіг Bank of America в 2011 році складав 134,2 млрд, що на порядок вище за, наприклад, ВВП Анголи, тоді як у компанії Ford річна виручка ($129 млрд) перевищує ВВП Словаччини ($97,2 млрд), а у Procter&Gamble($79,6 млрд) – ВВП Судану ($63,3 млрд).

Apple же у свою чергу за минулорічним товарообігом ($76,3 млрд) випередив Хорватію з ВВП у $64,2 млрд. Microsoft ($66,7 млрд) – Люксембург ($62,9 млрд), а Pepsi ($57,8 млрд) – Литву ($43,2 млрд). Morgan Stanley ($38 млрд) у свою чергу перевершив ВВП Ємену ($36,7 млрд), McDonalds ($24,1 млрд) – Берегу Слонової Кістки ($23,8 млрд), Nike ($20,2 млрд) – Афганістану ($17,9 млрд), eBay ($9,2 млрд) – Монголії ($8,8 млрд), Visa ($8,3 млрд) – Багамських островів ($8,1 млрд), Yahoo! ($6,32 млрд) – Киргизії ($5,4 млрд).

Крім порівнюваного з державами економічного потенціалу деякі компанії наразі проводять щось схоже до власної зовнішньої політики. Так, зокрема, ExxonMobil проводив активне політичне лобіювання, щоб відмовити США брати участь в Кіотському протоколі. Компанії також є авторами значних ініціатив в галузі безпеки, як, наприклад, компанія Blackwater, яка брала участь у війні в Іраку. Компанії надають медичне обслуговування, навчання, житло та інші функції, котрі держави повинні, але не можуть надати.