Ідучи до «Лисенки», Тиждень пригадував мелодії, відомі геть усім: «Червону руту», гімн столиці «Як тебе не любити, Києве мій»… Їх би не було без школи ім. Лисенка, бо створили ці шедеври композитори Володимир Івасюк та, відповідно, Ігор Шамо, які в різні роки навчались у цьому київському «інкубаторі геніїв».
Хоровики, духовики і Ко
Зовнішність сірої триповерхової будівлі в Сирецькому парку, яку мешканці району називають «музикалка», дещо оманлива. Всередині вирує яскраве життя. Мелодійне, інколи пафосно симфонічне, а подекуди й какофонічне.
Галасливі коридори. Звичайнісінька школа. Лишень із кожного другого класу долинають звуки то меланхолійного піаніно, то енергійної труби.
«У нас зараз заняття хорового співу. Тут першачки і другокласники. Це груповий урок, дітки ж навчаються в класах за різними фахами. Вчителька їм акомпанує, вони поки голоси налаштовують, – пояснює, проводячи Тиждень приміщенням школи, заступниця з навчально-виховної роботи спеціального циклу Ольга Савицька. – У нас – середня освіта на додаток до музичної, тож два атестати. Діти з різних куточків країни навчаються, тому ми є інтернатом».
Хлопчики й дівчатка стоять в рядок на дерев’яних лавицях, уважно прислухаються до мелодії. Побачивши «чужого», чемно в унісон вітаються. Чують пояснення про різні класи, починають із гордістю вигукувати: «Я духовик!», «Я піаніст!», «А я на скрипці граю!».
«Бачите, ідентифікують себе за інструментами», – тішиться пані Ольга. З ранку до самісінького вечора фізкультура чергується з музичною літературою, гармонія з фізикою, а сольфеджіо перетікає в алгебру. Завершується це все індивідуальними заняттями зі своїм викладачем.
11-річна Віолетта Фіалка – у четвертому класі. Батьки спеціально переїхали з Вишневого до Києва, коли дівчинка почала тут навчатися. Вона грає на фортепіано – поки що двічі на тиждень. Якщо в планах Віолетти не просто гра «для себе», а майстерність та віртуозність, то у випускному класі навантаження зросте до 7–8 годин на день. Це попри решту уроків.
Спеціалізованих шкіл для обдарованих дітей в Україні чотири. Окрім Києва, є ще у Львові, Харкові та Одесі. «Ми центральні, що не кажіть, – пишається Валентин Шерстюк, директор «Лисенки». – Вже чверть віку директорую тут. Але найповажніша дата – нашій школі виповнюється 75 років».
Особливо обдаровані
Тут вчаться діти з Криму, Волині, Луганщини, Галичини. Пані Савицька каже, ще років п’ять тому хлопців було більше. Нині у відсотковому співвідношенні переважають дівчата. «Інструментальні» ж тенденції майже не змінилися. У фаворі – фортепіано та скрипка. На духові, як і кілька десятиріч тому, йдуть зазвичай юнаки.
Особливістю «Лисенки» як творчого закладу є ще й те, що на одного вчителя загального циклу припадає аж три спеціального. Всього ж працюють близько 250-ти педагогів. Надія Стефанюк, заступниця директора з загальноосвітнього напряму, запевняє: «Ми особливо не потураємо учням, але ставимося до них із розумінням. Все ж творчі діти».
Олена Лавриненко викладає музичну класику в старшокласників. «Доводиться декілька разів переслухати матеріал, аналізувати. Правильне сприймання – це коли захотілося виконати цей твір, відчути його, так би мовити, на дотик, викликати в аудиторії ті почуття, на які розраховував творець», – каже пані Олена. Її завдання – допомогти зрозуміти задум автора, виховати професійне бачення музичного твору.
Викладачі справді добірні. «У нас працюють два члени-кореспонденти Академії мистецтв, один лауреат Шевченківської премії, 3 народних та 16 заслужених артистів, 4 заслужені діячі мистецтв, 2 заслужені працівники культури, 12 професорів, 10 доцентів, 4 доктори наук, 3 кандидати наук, – перераховує заступник з навчально-виховної роботи спеціального циклу Ольга Савицька. – Де ви ще таке бачили не у виші, а в середній школі, власне, якою ми і є за статусом? Навчання, зрозуміло, в нас безкоштовне. Дітей із інших міст приймаємо у 4-й або 5-й класи, оскільки про зовсім маленьких не маємо можливості піклуватися. А так – проживанням і триразовим харчуванням на день забезпечуємо. Про рівень освіти хай свідчать досягнення наших учнів у численних конкурсах по Європах, Азіях та Америках».
Краще програти на престижних змаганнях, аніж перемогти на посередніх – неписане правило школи. Звідси і «Премія Паганіні» на змаганні скрипалів у Генуї, і перемоги на Міжнародному конкурсі молодих піаністів пам’яті Володимира Горовиця.
Тиждень спілкується з десятикласницею Фьоклою Конюховою, котра грає в Міжнародному оркестрі європейської ініціативи, до складу якого входять найталановитіші діти з 17-ти країн Старого світу. Україну вперше запросили туди у 2006-му. Два роки поспіль дівчинка виступала разом із оркестром, торік Фьокла соло зіграла концерт Мендельсона у Берлінській філармонії. «Повна зала в очікуванні твого виходу, неймовірне хвилювання, доторк до струн, полон звуків, потім – овації… Дух перехоплює», – ділиться учениця.
Це натхнення залишається надовго, не забувається й перша альма матір. Народний артист України Тарас Петриненко – випускник 1971 року. «Я починав навчатися в «Лисенці», коли вона ще була на Львівській площі», – згадує він.
Композитор Олександр Злотник за фахом був баяністом. Полюбляв плавати, ходив у басейн. Він пригадує це як порушення режиму, бо музикантам додаткові навантаження шкідливі: «Повертався в інтернат, а там хлопці залізо тягають. Володя Івасюк також культуризмом захоплювався. Потім після вправ треба було дві години відновлюватися, щоб знову за інструмент взятися».
Еліта музична
Ольга Савицька розповідає, що свого часу набирали учнів-іноземців, зокрема, з Китаю та Південної Кореї. «Про школу дізнаються на різноманітних конкурсах, фестивалях завдяки нашим вихованцям. Понад 2000 переможців підготували все ж! Із 500 дітей, які зараз навчаються у нас, не всі стануть супервіртуозами. Проте 15 геніальних – не побоюся цього слова! – назбирається, – хвалиться Савицька. – А от з іноземцями не склалося. За Конституцією, середня освіта в Україні безкоштовна, брати гроші за знання не маємо права».
«Аби вирішити цю дилему, – каже Савицька, – хочемо стати Вищою мистецькою школою ІІ або ІІІ рівня акредитації. Тоді стільки можливостей відкриється!»
Директор Валентин Шерстюк питанням реорганізації займається вже не перший рік. Говорить, що всі пороги пооббивав, а користі поки що – нуль. Про плюси ж такої реформи розповідати не втомлюється. Це і ширші перспективи для випускників, бо отримували б диплом бакалавра, могли б уже і викладати. Для школи – можливість стати фінансово незалежнішими: на контрактну форму навчання потягнуться заможні іноземці.
«Скільки грошей витрачається на пісенні конкурси, де співають «Я Віталік, ти Віталік»! І наша політична еліта сидить, слухає, ще й аплодує виконавцям. А тут з останнього пнешся, щоб якось зберегти цей острівець класичного мистецтва», – зітхає пан Валентин.
А от еліта музична народжується тут. Серед випускників школи ім. Лисенка – диригент Національної опери Володимир Кожухар, піаніст Юрій Кот, керівник ансамблю ударних інструментів «Парад віртуозів» Олександр Блінов, скрипалі Ольга Рівняк, Дмитро Ткаченко. Останній є засновником та художнім керівником престижного Міжнародного скрипкового конкурсу ім. Бенджамена Бріттена в Лондоні та щорічного Київського фестивалю. Живе на дві країни – Велику Британію та Україну. Серед його гучних ангажементів – виступ на 60-літньому ювілеї ООН у Нью-Йорку.
Для душі
Одинадцятикласниця Любов Процюк приїхала до Києва з Нової Каховки цілеспрямовано. Про «Лисенку» дізналася від своєї першої музичної вчительки – у тієї обидві доньки закінчували саме цей столичний заклад. Люба в столиці живе і вчиться третій рік – з 8-го класу. Де здобути вищу освіту, для себе вирішила давно. «Я хотіла навчатися тут і навчаюся. Попереду, безперечно, консерваторія, тобто музична академія», – впевнена дівчина.
Однак бачать себе професійними музикантами не всі інтернатівці. Однокласниця Люби Анастасія Березюк мріє про адвокатську кар’єру, тому вступатиме не в Національну музичну академію ім. Петра Чайковського, як майже кожний випускник «Лисенки», а на юридичний факультет Університету ім. Тараса Шевченка. «Я не впевнена, що повністю зможу реалізувати себе в музиці», – має сумнів вона. Хай так, але навчання в цій школі дає багато для розвитку будь-якої особистості. Бо тут – люди з абсолютним слухом на життя й творчість.