Абревіатура зі стартовим капіталом

Світ
3 Серпня 2014, 15:39

Країни БРІКС уже не один рік намагаються довести, що вони більше, ніж просто абревіатура. Тож, аби розсіяти давні сумніви, 15 липня лідери Бразилії, Росії, Індії, Китаю та Південної Африки, зібрались у місті Форталеза на шостий щорічний саміт, де й оголосили про створення Нового банку розвитку (NDB) для фінансування інфраструктури та проектів «стійкого розвитку» із $50 млрд стартового капіталу та стомільярдного Пулу валютних резервів (CRA) для фінансової підтримки членів БРІКС.

На перший погляд NDB і CRA (які ще чекають ратифікації парламентами п’яти країн-учасниць) схожі на молодих і перспективних конкурентів Світовому банку й МВФ, які були наріжним каменем повоєнного економічного порядку. У БРІКС нарікають, що бреттон-вудські структури (названі на честь містечка в американському штаті Нью-Гемпшир) ігнорують потреби країн, що розвиваються. Китай, друга за величиною економіка після Сполучених Штатів, має там менше голосів, ніж країни Бенілюксу. Америка і Європа до ганебного повільно реагують на такий дисбаланс.

Позичальники МВФ також невдоволені жорсткими реформами, без яких на допомогу їм годі сподіватися. Що вже й казати про менторський тон, яким ці реформи диктують. У Форталезі Владімір Путін розписував NDB і CRA як засіб від «утисків» держав, зовнішня політика яких розходиться з курсом Америки чи Європи (як у випадку анексії ним Криму).

Розбіжності між країнами БРІКС утруднюватимуть погодження навіть основних засад на кшталт умов кредитування або критеріїв «стабільного розвитку»

Утім, нові інститути не настільки небезпечні, як можуть видаватися, принаймні в нинішньому вигляді. На відміну від МВФ, CRA – це не фонд, а цілий лабіринт двосторонніх обіцянок створити резерви в іноземній валюті ($41 млрд від Китаю, $5 млрд від Південної Африки і по $18 млрд – від решти учасників) для термінових потреб країн БРІКС. Кожна держава зможе брати кошти в обсязі, що відповідає її внеску. Але, попри всю путінську похвальбу, виділення будь-яких ресурсів понад 30% цієї суми залежатиме від інших факторів, зокрема й від участі у програмах МВФ.
Своєю чергою, NDB стане ще одним із численних регіональних і національних банків розвитку, чиї позики набагато перевищують ті $56,2 млрд, які видав торік Світовий банк. У 2013 році Бразильський народний банк со­ціа­льно-економічного розвитку (BNDES) роздав кредитів на $88 млрд. Його китайський аналог позичив $240 млрд. Піднебесна також створює Азійський інфраструктурний банк (долучитися до якого запросила й Індію).

Читайте також: Штучний блок, збудований не з цегли

Навіть коли капітал NDB зрештою сягне $100 млрд (уключно з коштами держав та інститутів, що не входять до БРІКС), він не зможе забезпечити потреби більшості інфраструктурних об’єктів нових економік. За оцінками Світового банку, лише Південна Азія потребуватиме в наступне десятиліття $2,5 трлн. КНР була готова внести більше коштів. Але Індія та Бразилія, хоч і раді можливості скористатися банком як політично прийнятним способом дістати доступ до китайської готівки, побоюються домінування Китаю так само, як і Заходу, тож наполягли на рівнозначних внесках. Південна Африка змогла дозволити собі лише $10 млрд.

На цьому політика не закінчується. Суперечки між Китаєм та Індією за місце, для штаб-квар­тири банку, а між Індією і Бразилією – за кандидатуру президента на першу п’ятирічну ротацію мало не потопили угоду. Лідери БРІКС погодилися на Шанхай і президента-індійця, якого ще не назвали. Але Раду директорів очолить бразилець, а Управлінську раду – росіянин. Не факт, що вони всі тягтимуть спільного воза в одному напрямку.

У цьому й полягає найбільша перешкода для «молодих і перспективних», адже, крім великих площ і швидких темпів розвитку, між країнами БРІКС мало спільного. Китайська економіка у 28 разів більша за південноафриканську. Дохід на особу в Індії в 10 разів менший, ніж у Росії. Щоправда, в усіх незадовільний стан інфраструктури, але активні демократії (Бразилія, Індія та Південна Африка) будують її інакше, ніж авторитарні режими (Росія і Китай).

Читайте також: БРІК – БІК – i К°. Економіки країн БРІК мають найшвидше зростання у світі

Такі розбіжності, як зауважує президент консалтингової компанії International Capital Strategies Дуґлас Редікер, утруднюватимуть погодження навіть основних засад: наприклад, кому ще (крім країн БРІКС) і на яких умовах надавати позики або що вважати «стабільним розвитком». Брет­тон-вудським інститутам для налагодження роботи (яка й сьогодні далека від ідеалу) знадобилися десятки років – і це при тому, що заправляють там однодумці, ліберальні демократи.  

© 2014 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Автор:
The Economist